שומן טראנס ובריאות הלב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
כל כך הרבה שומנים, האחד בריא, השני משמין והשלישי מסוכן ללב. אז מהו בכלל שומן טראנס? למה כדאי להיזהר ממנו? ומה עושים כדי שהלב ימשיך לדפוק כמו שעון לפחות עוד 50 שנה?
 

שומן טראנס

כבר עשרות שנים יודעים כי ישנו קשר בין השומן באוכל אותו אנחנו צורכים לבין מחלות לב וכלי דם, אך עם השנים המודעות עולה והמושג "טראנס" מובן לכל, והוא כבר לא נשמע כמו שם של מסיבה. ההמלצות התזונתיות משתנות ומתעדכנות מעת לעת ומחקרים חדשים מתיימרים לספק לנו את המילה האחרונה, כתוצאה מכך גם מצליחים לבלבל אותנו. שמרו על פוקוס, אל תתנו לשום מחקר לבלבל אתכם, את הרגלי התזונה תשתדלו לשמור מאוזנים ומשומן הטראנס הידוע כמזיק כבר כ-100 שנה תשתדלו לשמור מרחק. אז מיהו האויב המושבע עליו כולם מדברים?
הכירו את שומן הטראנס?
כשאומרים שומן 'טראנס' מתכוונים לשומן בלתי רווי שעבר 'יישור' בתהליך הכימי ששינה צורתו והפך מנוזל למוצק. התהליך לא טבעי, ולכן מולקולת השמן (בנוזל) משנה את המבנה האנטומי של התאים. ברגע שתא של שומן טראנס נכנס למערכת העיכול הוא מיד מאוחסן, הגוף מזהה אותו כתא שומן אך אינו יודע להשתמש בו במקרה הצורך. במידה והשומן מאוחסן בדפנות העורקים הגוף אינו יכול לעשות דבר והאפשרות היחידה תהיה התערבות כירורגית.
 

שומן טראנס: מסוכן לבריאותנו

למה הוא יכול לגרום?
שומן הטראנס מעלה את רמות הכולסטרול "הרע" בדם, ועלול להוריד את רמות הכולסטרול "הטוב" בדם. הפועל היוצא של אכילה בלי מודעות יכולה להוביל למחלות לב וכלי דם כגון : שבץ מוחי, התקף לב, אי ספיקה של הלב ומחלת לב כלילית. צריכה מוגברת של שומן טראנס עשויה להפריע לתפקוד תקין של חומצות השומן הטבעיות בגלל היותו סינטטי. הקשיה של השומן יוצרת שומן רווי והקשיה חלקית יוצרת תערובת מגוונת של שומן טרנס. כיוון ששומן הטראנס רווי רק באופן חלקי, חשבו תחילה שהוא פחות מזיק משומן רווי, אך מסתבר שתכונותיו זהות לשומן הרווי והוא אף מזיק יותר.
איפה מוצאים אותו?
הוא נמצא במוצרי מזון רבים שהפכו להיות מבוקשים ומקובלים בעולמנו: החל ממזון מהיר דרך ממוצרי יסוד וכלה בחטיפים ובמאפים. שומן הטראנס ידוע כשומן המסוכן ביותר מכיוון שהגוף אינו יכול להשתמש בו לחלוטין ומונע מהגוף את האפשרות לנצל את השומן הטוב.
איך מזהים וממה נמנעים?
שומן טוב הופך לשומן טראנס בתהליך של טיגון ובעיקר באוכל תעשייתי. מרכיבים כגון שומן צמחי מוקשה בדרך כלל יכולים להצביע על הימצאותו.
נסו להימנע ממאכלים כגון: צ'יפס, שניצל, עוגיות, עוגות, מרגרינה, סופגניות ומאכלי FAST FOOD (אוכל מהיר) שנמצאים כמעט בכל פינת רחוב.
אפשר להימנע משומן טרנס על ידי בחירה טבעית של אוכל בריא כמו: פירות, ירקות, עוף, הודו, סויה, דגנים מלאים והרשימה עוד ארוכה.
 

מאת: שי אלנקרי

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.