קפה:11 עובדות על המשקה המבוקש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אין ספק שהקפה הוא חלק מהתרבות שלנו הרבה מעבר להיותו משקה העשוי מאבקה וממים. אנחנו קופצים לקפה ומלבנים עניינים על כוס קפה. אנחנו מתחילים איתו את היום ולעיתים מקנחים איתו את הארוחה. רובנו לא מסכימים לוותר עליו בשום פנים ואופן ואנחנו יודעים בדיוק איך אנחנו אוהבים אותו: חזק, חלש, מתוק, הפוך, בטמפרטורה מסוימת, בכוס זכוכית ומה לא?
מאמרים רבים ואפילו ספרים נכתבו על הקפה . אספתי עבורכם 11 עובדות מעניינות על הקפה ועל יתרונותיו:

קפה: המשקה המבוקש בעולם?

1.האם ידעתם שמולדת הקפה היא תימן ולא דרום אמריקה? הקפה שנחשב למשקה לעשירים ויועד רק ליצוא לא היה משקה מקובל בתימן. התימנים נאלצו להסתפק בקליפות הקפה ועד היום אפשר לראות יהודים ממוצא תימני שותים את הקישר – משקה מקליפות הקפה. בקישר אין קפאין ומייחסים לו סגולות ריפוי רבות ובהן מניעת מחלות כלי דם ולב.
2.הקפאין הוא החומר הפעיל בקפה. כמעט כל מערכות הגוף מושפעות מקפאין ובראשן מערכת העצבים.

3.קפאין מעורר באופן מלאכותי ומדכא תחושת עייפות. מסיבה זו דווקא לא מומלץ לשתות קפה מיד עם היקיצה ובוודאי לא כאמצעי התעוררות. הקפאין מעלה את רמת העירנות באופן מלאכותי ומעכב את קצב היקיצה הטבעי של הגוף. מומלץ לתת לגוף להתעורר בקצב הנכון לו ואם יש בעיה לטפל בה באופן יסודי ולא מלאכותי על ידי שתיית קפה.
4.הקפה אינו המזון היחיד המכיל קפאין, כדאי לזכור שהקפאין נמצא גם במזונות ומשקאות אחרים ובהם: תה, שוקולד, משקאות קקאו, קולה וגם במשקאות האנרגיה למינהם. ישנם גם תוספי מזון המכילים קפאין כשהעיקריים שבהם הם התוספים המשמשים להרזיה.
5.הקפאין נמצא לא רק במזון אלא גם בתרופות – בעיקר במשככי כאבים ובתרופות נגד הצטננות. עובדה זו חשובה כי למעשה היא אומרת שצריכת הקפאין מתחילה בגיל מאד צעיר.
6.קפה אינו מומלץ לנשים בהיריון ולנשים מיניקות מאחר והקפאין עובר שליה וכן מסוגל להגיע לחלב האם.
7.לעומת זאת קפאין דווקא מאד יכול להועיל לאסטמטיים. הקפאין מרחיב סמפונות ולכן כוס קפה שחור יכולה מאד להקל בהתקף קוצר נשימה. לילדים עדיף תה ירוק חזק ולא קפה כמובן.
8.הקפאין משתן ולכן כמות כוסות הקפה שאנו שותים ביממה אינה יכולה להיחשב במנין כוסות המים כי שתיית קפה בעצם גורמת לאיבוד נוזלים.
9.קפאין אינו מומלץ לסובלים מלחץ דם גבוה ו/או לנתונים לסטרס כי הוא מעלה דופק ולחץ דם. אוכלוסיות נוספות שמומלץ להן להפחית בצריכת קפאין הם אנשים הסובלים מבעיות עיכול, בעיות שינה והיפראקטיביות.
10.קפאין ממכר ולכן לא מומלץ להפסיק שתית קפה בבת אחת כדי לא לחוות תסמיני גמילה. הדרך להיגמל מקפה היא הפחתה הדרגתית הן במספר הכוסות ליום והן בחוזק הקפה.
11.קפה שחור עדיף על נס קפה ובוודאי על נס קפה נטול קפאין. נס קפה הוא מוצר מתועש שנוצר באופן מלאכותי על מנת לצור קפה נמס. הוצאת הקפאין מעבירה את נס הקפה תהליך תעשייתי נוסף. ככל שמוצר עובר יותר תהליכים תעשייתיים כך נפגע ערכו התזונתי והוא הופך לחומר המזיק לגוף.
השורה התחתונה:

לקפה או ליתר דיוק לקפאין השפעה על תפקוד מערכות הגוף. כתלות בפרופיל הרפואי, ההשפעה יכולה להיות מיטיבה או מזיקה ולכן ישנם אנשים שצריכים להימנע או להפחית בצריכת הקפה.
אין כל בעיה לשתות קפה ובתנאי שלא משתייכים לאחת מקבוצות שהוזכרו כאן וכמובן לא מפריזים בכמות.
והכי חשוב – אם כבר אתם שותים קפה עשו זאת לא כדי להתעורר, או כתחליף לארוחה או כאמצעי להפגת שעמום אלא שתו את הקפה האיכותי ביותר שבהישג ידכם, שבו בנחת והתענגו על כל לגימה.

מאת: טל בן-דוד
נטורופתית ND, תזונאית קלינית טבעית ורפלקסולוגית בכירה. בעלת קליניקה פרטית. מנחת סדנאות הרזייה. מרצה בארגונים, חברות וקבוצות פרטיות בנושאי תזונה ואורח חיים בריא. לאתר של טל בן דוד לחצו כאן

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.