התנהלות תזונתית וספורטיבית שגויות: מה ההשלכות לכך?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

מאת: ד"ר איתי זיו ואיתי אהרונסון

השתתפות בשיעורי סטודיו שונים, ריצת 10 ק"מ, יוגה, פילאטיס, שחייה למרחקים שונים, שיעורי קיק בוקס או אומניות לחימה, רכיבה על אופניים ועוד מהווים רק רשימה חלקית של סוגי אימונים השכיחים בקרב מתאמנים ' מן השורה'. בשנים האחרונות אף 'נולדו' להם ענפי ספורט חדשים, חלקם מהווים טרנד חולף ואחרים – ממש לא ואחד מהם, למשל, הנו רכיבה על אופני ספינינג בסטודיו.

 

התנהלות תזונתית לעוסקים בספורט: עד כמה זה באמת חשוב?
התנהלות תזונתית לעוסקים בספורט: עד כמה זה באמת חשוב?

מעניינת העובדה שחלק ניכר מאותם ספורטאים 'מן השורה' המבצעים פעילות גופנית למטרת הפחתת משקל, אחוז השומן, שיפור מצב בריאותי, שיקום ממחלה ועוד , מתנהלים, לעיתים, מבחינת האימונים והתזונה כמו ספורטאי הישג. או אז צפויות בעיות מסוגים שונים. להלן העיקריות שבהן:

1. מספר שעות האימונים בשבוע: כמה באמת מקדישים?

 ספורטאי הישגי מתאמן מספר שעות רב במהלך השבוע. עשוי להסתכם ב- 25-15 שעות בשבוע בממוצע. לכך השלכות מהותיות על תחומים רבים בתחום הגופני, המנטלי ועוד. חשוב לציין שמטרת האימון הנה כללית ולא ספורטיבית הישגית אין ממש צורך להתאמן בהיקפים כה גדולים. ניתן להשיג הרי את מרבית מטרות האימון גם ב- 10-8 שעות בשבוע בממוצע. ברם, נציין שאימונים בהיקפים כה גדולים כרוכים בעלייה בכמות הפציעות במערכות שלד-שריר בניית תוכנית מקצועית ברמה גבוהה במיוחד ועוד.

2. התמכרות לספורט: יש דבר כזה?

כשמספר שעות האימון השבועי רב במיוחד קיים חשש להתמכרות שלילית לפעילות גופנית. בשל הפרשת האנדרופינים ההתמכרות עשויה לבוא לידי ביטוי בוויתור על חיי משפחה לטובת האימונים, ביצוע אימונים רבים מדי יום ביומו ללא הגיון אמיתי לכך, ויתור על ארועים חברתיים לטובת אימונים שונים, ביצוע אימונים גם כשחולים או פצועים ועוד.

3. מאות שקלים בחודש על תוספי מזון

 ספורטאים חובבים סבורים, לעיתים , שהנם ספורטאים מקצוענים. כאן חשוב לחדד הנקודה שלא רק מספר השעות השבועי המוקדש לפעילות גופנית הנו חשוב אלא בעיקר דווקא העצימות של האימונים. הרי ניתן להבחין במתאמנים מבוגרים המנויים בקנטרי קלאב ומתאמנים במקרים מסוימים 4-3 שעות מדי יום ביומו. אך האימונים קלים במיוחד, לא תמיד מבוצעים תוך הגעה לסף התחתון הנדרש לשם שיפור היכולת הגופנית ועוד. או אז במקרים הללו ממש אין צורך בהיערכות מיוחדת מבחינה תזונתית כמו אצל ספורטאים. תוספי מזון, אגב, בישראל במיוחד יקרים משמעותית מאשר בחו"ל (לדוגמה- ארצות הברית) וצריכה קבועה שלהם עשויה להסתכם במאות שקלים מדי חודש ויותר. מתאמנים חובבנים רבים צורכים את אותם תוספי מזון על סמך המלצות של מדריכי כושר (ללא רקע מוכח בתזונה), פרסומים שונים שראו במגזינים במרבית המקרים ממומנים יל ידי חברות תוספי המזון ועוד. חשוב לציין ששום תוסף מזון לא יחליף אימון איכותי – כוח או אירובי ובמידה ונוטלים תוסף זה או אחר הדבר חייב להיות במסגרת תפריט תזונתי כולל.

4. כשקונים ציוד ספורט ואביזרים יקרים כשלא ממש צריכים

שכיח להבחין בספורטאים חובבים המצטיידים בציוד ספורט מקצועי של היה מבייש את המקצוענים שבחבורה. הדבר במקרים מסוימים גובל באבסורד מכיוון שאין צורך הרי לרכוש זוג אופניים, לדוגמה, ב- 30,000 ₪ (ויותר) במידה ומדובר ברוכב אופניים או טריאתלט 'מן השורה'. או אז יש דווקא לשים לב לציוד סביר ודווקא דגש רב יותר על תוכנית אימונים טובה ושינוי חיובי במסת הגוף הרזה לעומת מסת הגוף השמן. הרי במקצועות האירוביים (למעט שחייה) כשמסת השומן קטנה יותר ניתן יהיה לשפר את התוצאות בצורה עקיבה. נקודה מעניינת לציון הנה המקרים בהם רוכבי אופניים חובבים שעל מנת לשפר את התוצאות ברכיבת אופניים או טריאתלון רוכשים מפעם לפעם אופניים יקרות עוד יותר (עשרות אלפי שקלים) אך לא מטפלים בהרכב הגוף שלהם, קרי הפחתת אחוז השומן או המשקל. הרי באמצעות כך ניתן לקזז מספר שניות או דקות בתוצאה הסופית ולחסוך ממון יקר הכרוך ברכישת אופניים חדשים מפעם לפעם.

5. כשמאמצים תוכנית אימון של ספורטאי מקצוען

 אימוץ תוכניות אימונים של ספורטאים מקצוענים שכיח בתחומים שונים. הדבר עשוי להיות בעייתי במיוחד מכיוון שספורטאים מקצוענים מאמצים אורח חיים ספורטיבי מקצועני, הם גנטית מתאימים במיוחד לסוג הספורט (באימון אנאירובי או אימון אירובי) ובשל כך גם השיפור בתוצאות הנו אופטימאלי. אצל ספורטאים חובבנים, הדבר לא כך. הם אינם גנטית מתאימים לסוג הספורט אותו הם מבצעים, משקל גופם במקרים מסוימים בכלל גבוה מדי ועלול לגרום לבעיות שונות, תוכניות האימונים מתקדמות מדי וכוללות נפחית ועצימות גבוהים מאוד וכדומה.

6. תזונה: האם התפריט של החבר יכול להתאים גם לי?

'ספורטאים חובבנים' מאמצים, לעיתים קרובות תוכניות תזונה של מקצוענים. הדבר בעייתי מכיוון שתוכנית תזונה המתאימה לספורטאי הישגי עשויה להיות עתירה בקלוריות, עשירה במיוחד בחלבון ופחמימות מורכבות, שימוש בתוספי תזונה מסוגים שונים ועוד. במקרה זה עלולה אף להתרחש השמנה! אי לכך העתקה של תוכנית תזונה של מתאמנים מתקדמים בעייתית ולא מתאימה. 

בשורה התחתונה

התנהלות תזונתית וספורטיבית אצל מתאמנים 'מן השורה' חשוב שתהיה מותאמת באופן ספציפי. אימוץ אורח חיים ספורטיבי של מתאמנים מקצוענים וספורטאי הישג על ידי ספורטאים חובבנים עלול להיות בעייתי.

מאת: ד"ר איתי זיו איתי אהרונסון

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.