דיאטת כאסח: כדאי שתדעו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
לרדת 10 ק"ג ביומיים, נשמע נחמד לא? לו זה היה אפשרי… ואם לא ביומיים אז בשבועיים…גם הולך… לרדת במשקל, כמה שיותר מהר, כאן ועכשיו. רגע לפני שאתם מחליטים- כל מה שרציתם לדעת על דיאטות כאסח, מה מאפיין אותן ולמה מספרים לנו כל הזמן שזה לא בריא?
בכלל, חשוב לדעת, שבכל תהליך הרזיה, קיצוני או מאוזן, מאבדים משקל הנובע מאיבוד שומן, מים וחלבונים שמקורם מפירוק של שרירים.
כולנו מכירים את התופעה של איבוד משקל גדול בימים הראשונים לדיאטה…משקל שאכן רובו נתרם מאיבוד של מים ושל מעט מאד שומן…
אכן, בתחילת תהליך ההרזיה מאבדים פחות שומן ויותר נוזלים, וככל שמתמידים בתהליך משתנות הפרופורציות, וכל ק"ג שעוזב את הגוף כולל יותר שומן ופחות מים וחלבונים.

דיאטת כאסח ופירוק השרירים

לא רק למשך התהליך יש השפעה על איבוד השומן, אלא גם להרכב הדיאטה. ככל שהדיאטה קיצונית יותר, קרי דלת קלוריות, מאבדים אכן יותר משקל, אך החלק היחסי של השומן קטן יותר, ואיבוד השריר והמים גדול יותר. אם המטרה היא לאבד שומן, או במילים אחרות להרזות, הרי שנהיה חייבים למצוא את הדרך שבה נאבד פחות מים ויותר שומן – כך שכל ק"ג שעוזב את הגוף יהיה ברובו של שומן. גם להרכב של התפריט יש השפעה על איבוד השומן ולא רק לסך הקלוריות היומי. בכל מקרה,על מנת למזער גם את איבוד החלבון, שמקורו משרירים שמתפרקים בכל תהליך הרזייה, הרי שאספקה נאותה של חלבון וגם של פחמימות תצמצם את איבוד השריר.
כמובן שאימון גופני, שמשולב בתהליך, ישמר אם השריר ויקטין את הפירוק המתרחש באופן טבעי בתהליך ההרזיה. מאפיין נוסף של דיאטות הכסאח הוא ההשפעה על קצב חילוף החמרים הבסיסי. חילוף החמרים הבסיסי כולל את כל הפעולות הבלתי רצוניות שמתקיימות בגוף כשאנחנו במצב מנוחה כמו פעילות הלב, הריאות, המוח, הכבד והרשימה עוד ארוכה. כל אלה ממשיכים לפעול גם כשאנחנו ישנים וגם כשאיננו פעילים.
גורמים רבים משפיעים על קצב חילוף החמרים הבסיסי, ביניהם מין, גיל, הרכב הגוף (כמות השרירים).
ככל שקצב חילוף החמרים הבסיסי גבוה יותר כך אנחנו "בזבזנים" גדולים יותר של אנרגיה. זאת אומרת שאנו משתמשים ביותר קלוריות מידי יום. האם זה טוב או רע למשקל? זה אומר שאנחנו צריכים לאכול יותר כדי לספק לגוף את הדרוש לו, וזאת עוד לפני שהזזנו שריר…
כל הדיאטות מורידות את קצב חילוף החמרים. כשאנחנו מספקים לגוף פחות קלוריות ממה שהוא צריך על מנת שישרוף שומן, הוא הופך למתוחכם ונהיה "חסכן" – מסתפק לצרכיו הבסיסיים בכמה שפחות אנרגיה… ככל שהדיאטה קיצונית יותר הגוף נעשה חסכוני יותר. זו אחת הסיבות לכך שאנשים שעושים הרבה דיאטות מתקשים לרדת במשקל כי הגוף שלהם כבר צריך פחות ופחות קלוריות למחייתו הבסיסית.
מים בתהליך הרזיה
מחקרים מוכיחים כי אנשים המקפידים על שתייה מרובה בתהליך הדיאטה מאבדים יותר שומן ופחות מים. שימו לב…לא יורדים יותר במשקל, אבל כל ק"ג שמאבדים מכיל יותר שומן…והרי זה מה שאנחנו רוצים..לרדת במשקל!

מים: אי אפשר בלעדיהם בתהליך

הרבה מנגנונים מסבירים את ההשפעה הזו של המים על איבוד השומן. אחד מהם, ואולי המרכזי ביותר הוכח במחקרים גם כן – שתייה של מים מגבירה את קצב חילוף החומרים הבסיסי ועל זה אין וויכוח.
שתייה של חצי ליטר מים יכולה לעלות את הבזבוז הקלורי של הגוף בכ- 300 קלוריות… אז…דיאטה מאוזנת, יחד עם פעילות גופנית ושתייה מרובה של נוזלים תשמור על קצב חילוף חמרים מיטבי ותייעל את תהליך ההרזיה.
מאת: טליה לביא דיאטנית קלינית

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.