דיאטה: משפיעה על מצב הרוח?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
ההבטחה של מרבית הדיאטות הפופלאריות היא לא רק ירידה במשקל אלא גם עולם חיובי ומאושר יותר. יחד עם זאת מחקר אחרון מראה כי השיפור הצפוי במצב הרוח בדיאטת דלת פחמימות לא רק שלא הגיע אלא גם החמיר עם הזמן והוביל לעצבות, דכדוך ואף לדיכאון.
גם אני כמו רבים וטובים ניסיתי לא פעם לבדוק את יעילותן של דיאטות רבות, גם לדיאטה דלת פחמימות הגעתי. העיקרון די פשוט: תורידו כמעט כל פחמימה שאתם מכירים ומובטחת לכם ירידה במשקל. לאחר שבועיים של התמדה נשברתי, הדיאטה מלווה בחוסר רצון לתקשר עם האחר, עצבנות וכל מה שלא תרצו חוץ מהרגשה חיובית לחיים. ד"ר אטקינס פיתח את "דיאטת אטקינס" לפני כמאה שנה, דיאטה בה ניתן לאכול הכל חוץ מ…..פחמימות (במינונים מזעריים מאוד). דיאטות דלות פחמימות לא בהכרח כוללות במדויק את עקרונות דיאטת אטקינס, אבל אני מניח שכולם יודעים איך זה לוותר על לחם, אורז ופסטה ולהגיע למצב שאתה כבר מחכה שזה ייגמר, ושזה יהיה מאחורייך…רגע, דיאטה שוות ערך לאורח חיים היא לא אמורה להיגמר, אמורים לחיות איתה לנצח, לא? אז זהו שלא. כפי שכולם כבר יודעים הקונוטציה של המילה דיאטה היא קונוטציה שלילית, הרגשה רעה, סבל וייסורים ולכן אנשים רבים נוטים לקיים את הדיאטה כמשהו זמני, משהו חולף, משהו שאפשר למשוך כמה שבועות ואז לחזור לתלם. זו הסיבה שבלתי אפשרי להתמיד באף דיאטה, למעשה זו הסיבה שיש בערך 7000 סוגים של דיאטות, כדי שתוכלו להחליף, לשנות ולא להשתעמם. הדיון על יעילותה של דיאטה כזו או אחרת יכול להימשך בלי סוף,  אבל הדבקות, ההתמדה והפיכתה של הדיאטה לדרך חיים הן מילות המפתח.
במחקר שנערך באוסטרליה נבדקו 106 אנשים בעלי עודף משקל. קבוצת המחקר חולקה באופן אקראי לשניים: כאלה שיקיימו דיאטה דלת פחמימות וכאלה שיקיימו דיאטה דלה בשומנים. הדיאטה היומית של מרבית הנחקרים עמדה על 1672-1433 קלוריות יומיות. לאחר כשמונה שבועות כולם כבר הפחיתו ממשקלם וגם נשארו שמחים. אל אף התוצאות הדומות שהשיגו שתי הקבוצות מבחינת הירידה במשקל, עם הזמן אלו מקבוצת דיאטת הפחמימות חשו כי מצב הרוח שלהם מחמיר ומתדרדר מיום ליום. התדרדרות במצב הרוח יכולה להוביל לדכאון, סטרס, עייפות ובלבול.
אז מהי הדיאטה הטובה ביותר ? אתם תקבלו עשרות תשובות שונות ממומחים בתחום. ההשקפה שלי לא מבוססת רק על ניסיון אישי – אני לא עושה דיאטה, ולכן מעדיף אורח חיים בריא הכולל תזונה המקדמת הרגלי אכילה בריאים, מתונים ומאוזנים איתם ניתן להמשיך לאורך זמן בלתי מוגבל.
ירידה במשקל היא אף פעם לא קלה ולפיכך נהיה חייבים להתמקד בהימנעות מהשמנה. הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית הם הכלים הטובים ביותר כדי למזער את הסיכוי בכלל שתצטרכו אי פעם לעשות דיאטה.  זכרו תמיד כי אימוץ הרגלי אכילה חדשים הם האתגר האמיתי ולא הדיאטה עצמה.
מאת: שי אלנקרי

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.