תזונה מציאותית: כך אוכלים נכון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
האם הצמדות לגישה תזונתית מסוימת או בחירה בתפריט דיאטה כזה או אחר נחשבת לאכילה בריאה ומאוזנת? האם קיימת גישה תזונתית אולטימטיבית – גישה שהיא "הבריאה ביותר"? יותר מכך, האם עצם הבחירה בגישה תזונתית פירושה שעשינו כל מה שנדרש על מנת לשפר את בריאותנו?
בעיני השאלה אינה איזה סוג של תפריט נבחר או על פי איזו אסכולה נאכל, מעבר לכל שיטה הדבר החשוב ביותר בעיני הוא איכות המזון שנבחר. חלק גדול מהמזונות הזמינים לנו היום הם מזונות מעובדים ומתועשים. הבעיה שלנו היום היא לא מחסור במזון אלא בהיצע בלתי יאומן של מזונות שבמקרה הטוב אינם תורמים לבריאות ובמקרה הפחות טוב אפילו מזיקים.

אכילה נכונה

ככל שתעבדו כך תאבדו
רב המזונות המוצעים לנו על גבי המדפים עברו עיבוד כזה או אחר. חשוב להבין שככל שהמזון רחוק מהמקור שלו כך הוא פחות בריא. אם תקפידו על הדרך בה אתם בוחרים את מזונותיכם כבר תעשו לעצמכם טובה גדולה בדרך לבריאות ואיזון. חשוב לזכור שככל שמזון מסוים עבר מספר רב יותר של שלבים ותחנות, כאלו ששינו את צורתו, מרקמו וטעמו בדרך לצלחת כך הוא גם פחות בריא.

ישנו כלל חשוב שאומר – בכל עיבוד יש איבוד.
זו הסיבה שקמח מלא יותר בריא מקמח לבן. בקמח המלא יש סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים שאינם קיימים בקמח הלבן. דוגמא נוספת היא השמנים המזוככים. שמנים מזוככים עוברים תהליכים תעשייתיים הפוגעים בתרומתם התזונתי לעומת השמנים מכבישה קרה.
לעיתים קרובות אנו שוכחים שתזונה בריאה היא במרחק נגיעה מאיתנו – היא פשוטה וזמינה הרבה יותר ממה שנראה לנו. הגוף שלנו הוא הבית שלנו. בדיוק כמו שאנחנו דואגים לבנות את ביתנו מחומרי בנין איכותיים ועל פי כל התקנים כך אנו אמורים לבנות את הגוף שלנו, על פי "תקני" הבניה שלו. ותקנים אלו לא כוללים חומרי בנין שמקורם במזונות מתועשים ומעובדים. גוף האדם בנוי לצרוך ולעבד מזונות זמינים מן הטבע. הגוף שלנו מתפקד באופן אופטימאלי כאשר הוא ניזון מחומרים טבעיים.

תזונה מחומרים טבעיים טובה יותר לגוף

בדיוק כמו שאנו לא נופתע כאשר הבית שלנו יקרוס אם נבנה אותו מחומרים שאינם מתאימים, אל לנו להיות מופתעים שהחיוניות והבריאות שלנו תפגע בזמן שאנו מספקים לגוף חומרי מזון לא איכותיים.
מהו אחוז המזון המעובד אז והיום?
מעניין לדעת שעל פי נתוני משרד הבריאות האמריקאי ב1940 מזון מעובד ומתועש היווה 10% מכלל תעשיית המזון בארה"ב, ב-1970 המספר עלה ל50% ובשנת 2000 ל75%. נתונים אלו מעניינים כי מסתבר שהעדפת המזון המעובד משיקולי נוחות ותקציב באה לידי ביטוי היום בהוצאות גבוהות בתחום הבריאות והסיעוד.
עוד עובדה מעניינת היא שבמדינות עולם שלישי אחוז האנשים הסובלים ממחלות כלי דם ולב נמוך יותר מאשר בעולם המערבי. גם אחוז החולים בסרטן נמוך יותר בעולם השלישי. ברור שאיננו רוצים להידמות לעולם שלישי אבל כדאי לשים לב מהן הסיבות בעטין רמת התחלואה במחלות מאד מסוימות נמוכה שם. תרבות הג'אנק ואכילת מזון מתועש הרבה פחות נפוצה שם.

אוכל מעובד "מאבד" מעצמו הרבה יותר

תזונה בריאה: מהי?
כאשר המזון שאנו אוכלים עובר תהליך הידרוגניזציה (כמו המרגרינה לדוגמא), הומוגניזציה (כדי שישמור על מראה יפה ומושך עין), זיכוך (כדי שיראה צלול), שימור (כדי שישמור על חיי מדף ארוכים), צביעה בצבעי מאכל, הלבנה ועוד כהנה וכהנה מדוע בכלל אנחנו מצפים לקבל ממנו ערך תזונתי כלשהו.
מזון בריא הוא בראש וראשונה מזון פשוט. תזונה בריאה מבוססת על ירקות ופירות בכל הצבעים והמינים. מזונות מלאים כגון דגנים מלאים ובהם חיטה מלאה, שיפון, שיבולת שועל, כוסמת ודגנים נוספים. שקדים, אגוזים, זרעים, קטניות, שמנים בלתי רווים ובהם מן זית, אבוקדו, טחינה.
חשוב לזכור שתזונה בריאה היא לא רק מזון אלא גם שתיית מים נאותה, כאשר הכוונה היא למים ולא למשקאות ממותקים או מוגזים.
בשורה התחתונה
תזונה טבעית ובריאה היא הרבה יותר עניין של מודעות ותשומת לב ופחות עניין של השקעה כספית. מזון טבעי ובריא זמין וקל להשגה הרבה פעמים יותר ממזון מתועש או מוכן ובוודאי יותר זול.
הרכבת תפריט יומי בעל תרומה משמעותית לבריאות היא פשוטה וקלה והיא משפרת משמעותית את תוחלת החיים בד בבד עם איכותם.
מאת: טל בן-דוד
נטורופתית ND, תזונאית קלינית טבעית ורפלקסולוגית בכירה. בעלת קליניקה פרטית. מנחת סדנאות הרזייה. מרצה בארגונים, חברות וקבוצות פרטיות בנושאי תזונה ואורח חיים בריא. לאתר של טל בן דוד לחצו כאן

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.