נשים ומשקולות: למה לא צריך לפחד?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

כמה מכם, מאמני הכושר, לא שמעו אי פעם לקוחות אומרות ש"הן מפחדות להתנפח" או להראות כמו גבר ושהן בסך הכל רוצות להתחטב ולהשיג שרירים "ארוכים"? נתחיל בכך שאציין כי לשרירים "ארוכים" (או למחסור בהם) אחראים בעיקר הורינו! כן…ההורים שלנו. הגנטיקה שלך היא זו שתכתיב את אורך הגפיים ושאר חלקי הגוף. לאימון כושר אין כל השפעה על מיקום נקודות חיבור השרירים בגופך. ולא, גם לא בעזרת פילאטיס. ולפני שתשאלי, גם לא בעזרת פילאטיס מכשירים.

משקולות, נשים ושרירים: זה הכל גנטיקה? צילום: MAX DIGITAL

 

נשים ומשקולות – מספר עובדות

המפתח לשינוי הרכב הגוף, כלומר יצירת מסת שריר נוספת והורדת מסת השומן, בעזרת אימון כושר הוא התגובה ההורמונלית בגופך לאימון אותו ביצעת, לאורך זמן. נשים אינן מסוגלות, מבחינה פיזיולוגית לעלות במסת שריר, בצורה זהה לזו של גברים, וזאת מפני שאין לנשים מספיק טסטוסטרון בגופן אלא אם הן צורכות אותו בצורה ישירה ממקור חיצוני. מחקרים לא מצאו עלייה משמעותית בטסטוסטרון בנשים גם כתוצאה מהרמת משקלים כבדים ואימונים קשים. לעומת זאת בגברים, כאשר האימונים ברמה גבוהה ובנויים כהלכה תיתכן עלייה משמעותית מאוד שתסייע להם להשיג מסת שריר נוספת. ככלל, לגברים יש כמות גדולה יותר של טסטוסטרון (פי 15-20 יותר) לכן, אצל נשים לא תיתכן עלייה דומה לזכרים אפילו אם יתאמנו באותה תכנית האימון ועם אותם התרגילים.

ומה עם השומן? האם אימון משקולות יסייע לשריפת השומן?

בנוגע לאיבוד שומן, אחד הדברים הטובים באימון התנגדות הוא שכאשר האימון מתוכנן היטב, הוא מסייע ביצירת הורמון הגדילה (GH) אשר מוביל ל"שריפת" שומן גבוהה (אף יותר מבאימון אירובי!). תהליך זה נקרא ליפוליזיס. נשים רבות אינן מבינות כי אימוני התנגדות יגרמו להן להיות חזקות יותר, תוך כדי עלייה מועטה במסת השריר, תוך כדי התהליך (הדבר הכי מספק) שהן יאבדו חלק ניכר משכבות השומן המכסות את אותם השרירים "הארוכים" (כפי שהן מעוניינות להשיג). אפילו אם הגנטיקה שלהן יצרה גפיים קצרות יחסית, זו תהיה הדרך הטובה ביותר להתקרב למראה המבוקש. בנוסף, כדאי לזכור שפרט למראה חזק וכשיר – שרירים אלו יהוו כלי נשק מצוין כנגד העלייה בשומן הגוף, עלייה המתרחשת עם השנים.

 

אז למה שווה לעלות את מסת השריר גם אצל נשים?

 

נשים ומשקולות: יתרונות רבים להעלאת מסת השריר אצל נשים

שומן ושריר – האם שריר יכול להפוך בכלל לשומן?

זהו מיתוס שמסרב למות, בעיקר בגלל שמתאמנים וספורטאים לשעבר מפסיקים בפעילות אך לא מתאימים את כמות ההכנסה הקלורית למצב העכשווי. המחסור בפעילות גורם לירידה במסת השריר ואכילת היתר מובילה להשמנה, דבר שנראה מבחוץ כ"הפיכת" השריר לשומן. שריר לא יהפוך לשומן ושומן לא יכול להפוך לשריר. עלייה במסת שריר מגבירה את חילוף החומרים ובמקביל לתזונה נכונה תימנע השמנה מיותרת. לעומת זאת אם תפסיקי להתאמן, את עשויה לאבד את מסת השריר ובמקביל לעלות בשומן הגוף, כל זאת כמובן יתרחש אם תרשי לעצמך לאכול בצורה לא נכונה.

 

את תיראי טוב יותר בבגדים

את הולכת להיראות טוב יותר בבגדים ובלעדיהם! ברגע שיש כלי שעוזר לך להשיג את מבנה הגוף אותו את רוצה, תרגישי חזקה יותר הן פיזית והן נפשית. שרירי ישבן ובטן מפותחים הם הרבה יותר אסתטיים לעין ויגרמו לך להראות טוב יותר בבגדים. חשוב יותר מלנסות להתאמן על מנת לרצות אדם אחר הוא המחקר שמציע כי התחזקות פיזית היא דרך אפקטיבית עבור נשים לשפר ולעלות  את דימוי הגוף.

 

אימון משקולות: מסייע להיראות טוב יותר גם בבגדים.

נשים, משקולות, היריון ובריאות התינוק

המחקר והספרות הרפואית מלמדים אותנו שתכנית אימון טובה לנשים בהריון, במשך 6 חודשים, עד תחילת הטרימסטר האחרון להריון, תביא לתינוק רגישות טובה יותר לאינסולין וסיכוי נמוך יותר להיוולד קטן או גדול מדי. שני הפרמטרים הללו מצביעים על בריאות נחותה יותר וסכנה לפיתוח מחלות שונות. כמו כן, הסיכוי לפתח סכרת הריונית יורד משמעותית והשמירה על אחוזי השומן בגוף נהיית פשוטה יותר.

 

בשורה התחתונה

אני יכול להמשיך בפירוט שאר היתרונות בשמחה, אך לשם כך כבר נצטרך לכתוב ספר. עם זאת, חשוב לציין כי ישנה הפחתה ניכרת בסיכויים לפתח מחלות שונות כגון סרטן וסכרת, תקבלי יציבה טובה יותר, שיווי משקל וגמישות טובים יותר, מצבי רוח חיוביים יותר, הזדקנות טובה יותר (בכל הקשור לניידות), מסייע במניעת פציעות, משקל גוף, ואחוזי שומן.  בכל מקרה, כך או כך, אם לאחר סיום קריאת מאמר זה אינך מתכוונת להתחיל להרים משקולות – את פשוט עושה עם עצמך אי צדק!

 

לאתר ולפרטים נוספים על הכותב

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.