שרירי בטן תחתונה – יש או אין?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אחד מאזורי הגוף "המבוקשים" ביותר אצל מתאמנים בכלל ואצל המתאמנים בחדר הכושר – בפרט הנו הבטן. הסיבה העיקרית לכך הנה שהבטן נמצאת בחזית הגוף ונראית לעין באופן בולט. אי לכך, אנשים רבים השואפים לשפר את ההופעה החיצונית שמים דגש רב על נראות הבטן בדרכים שונות כגון: ביצוע דיאטה מתאימה לשם הפחתת משקל, צמצום היקפים ואחוזי שומן, חיזוק של שרירי הבטן ועוד.

 

שכיח להבחין במתאמנים המבצעים עשרות ואף מאות חזרות מדי אימון לחיזוק שרירי הבטן מתוך מגמה לשפר את הנראות של האזור והתסכול בשל כך הנו רב במיוחד, מכיוון ששומן לא ניתן להפחית באופן נקודתי ולכן ביצוע מספר רב במיוחד של חזרות ותרגילים שונים יתרמו לחיזוק אך לא בטוח כלל ועיקר שיסייעו להפחתת השומן באזור המבוקש. לשם כך יש צורך לאמץ אורח חיים בריא הכולל דיאטה מתאימה המאופיינת בהפחתת מספר הקלוריות הנצרכות לעומת מספר הקלוריות שנעשה בהן שימוש, מזון דל יחסית בשומן, אימונים מתאימים ועוד.

שומן לא ניתן להפחית באופן נקודתי ולכן ישנו צורך לשלב בין כמה דברים

 

בעת ביצוע חלק מהתרגילים המיועדים לחיזוק שרירי הבטן ישנה תחושה שמחזקים את האזור התחתון של הבטן בעיקר. הדבר שכיח בתרגילים בהם מביאים את הרגליים לכיוון בית החזה. התחושה פחות משמעותית וקיימת בעת ביצוע כפיפות הגב המסורתיות (בתרגיל המכונה "CURL UP"). על מנת לדעת את התשובה לשאלה אם קיימים באמת שרירי 'בטן תחתונה' או לא, הבאנו לפניכם סקירה קצרה אודות שרירי הבטן.

שרירי הבטן ממלאים תפקידים חשובים כגון:

1)     הגנה על איברים פנימיים (מעי, כבד, כליות, איברי הרבייה וכו).

2)     הגברת הלחץ התוך בטני.

3)     שרירי עזר בתהליך הנשימה ובעיקר הנשיפה המאומצת (השרירים עוזרים בהרמת הסרעפת).

4)     שמירה על יציבת עמוד השדרה ומניעת התנועה של האגן לפנים הגורמת להגדלת הלורדוזה המותנית.

5)     תנועתיות גו מול אגן (כפיפה של הגו, כפיפה צדית ועוד).

6)     פיזור כוחות וסיוע עמוד השדרה בספיגת זעזועים באופן חלקי.

 

שרירי הבטן הם ארבעה במספר:

1. הישר ביטני – .Rectus Abdominis

2. האלכסוני-חיצוני  – External Oblique.

3. האלכסוני-פנימי – Internal Oblique.

4. הרוחבי ביטני – Transversus Abdominis.

שרירי הבטן מחולקים ל-4

מהו התפקיד של כל אחד מארבעת השרירים?


ל- Internal Abdominal Oblique ול- Transversus Abdominis יש תפקיד מייצב בעיקר, ואילו ל- External Abdominal Oblique ול- Rectus Abdominis, תפקיד תנועתי בעיקר.

הבדל זה בתפקיד נובע בעיקר מהאנטומיה השונה של השרירים (כיווני הסיבים, נקודות אחיזה בעצמות או רקמות אחרות וכן המבנה ההיסטולוגי-רקמתי של השריר- שריר 'לבן'- שריר אנ-אירובי שתפקידו לספק תנועה מהירה בעיקרו תוך ביצוע כיווץ מוגבל בזמן לעומת שריר 'אדום'-אירובי –שתפקידו מייצב בעיקרו ע"י ביצוע תנועה ממושכת).

תפקידם של שרירים אלה הנו לספק הגנה וייצוב לאיברים הפנימיים וכן לתמוך בשרירי הגב וחוליות עמוד השדרה, על ידי הפחתת עומסים ופיזור לחצים.

 

ה- Internal Abdominal Oblique פועלים עם הצד השני של השרירים האלכסונים חיצוניים, וכשמקרבים בית-חזה ימני לאגן שמאל יפעל בחלק העליון השריר האלכסוני חיצוני ימני ובחלק התחתון השריר האלכסוני פנימי שמאלי. כששני השרירים פועלים יחדיו הם יגרמו לקירוב בית החזה לאגן ויסייעו בסיבוב האגן לאחור (תנועה המכונה: " Posterior Pelvic Tilt").

 

ה- Transversus Abdominis הוא שריר רוחבי שתפקידו העיקרי הנו יצירת לחץ תוך בטני קל וסיוע בנשיפה, הוא אינו גורם לתנועה של אגן או בית חזה ותפקידו ייצובי בעיקר. ממחקרים רבים בשנים האחרונות הראו את חשיבותו בסיוע בהפחתת כאבי גב תחתון. יתר על כן, הוכח כי אצל אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון, ישנה החלשות של שריר זה וכן שינויים ביכולת ההפעלה והתזמון של הפעלתו. לאור ממצאים אלו, קיימות כיום בתחום הפיזיותרפיה שיטות טיפול ושיקום לכאבי גב תחתון ואגן אשר שמות דגש על שיפור השליטה והתפקוד של שריר זה בחיי היו-יום.

 

ברוב התנועות שרירי הבטן פועלים יחדיו ובחלקן מושם דגש על שריר זה או אחר. לפיכך, ישנה חשיבות רבה לחזק את שרירי הבטן במגוון תרגילים ובתנוחות גוף רבות.

מבחינה אנטומית שרירי הבטן סדורים כך שה- Rectus Abdominis עטוף על ידי שאר שרירי הבטן. בחלקו הקדמי נעטף על ידי השרירים האלכסונים החיצוניים והפנימיים. בחלקו האחורי נעטף על ידי השרירים האלכסונים הפנימיים והשריר הרחב בטני, כך שניתן להבחין כי השרירים האלכסונים פנימיים עוטפים את השריר הישר בטני הן מצדו הקדמי והן מצדו האחורי. כל זה בחלק העליון של הבטן מעל הטבור. בחלק התחתון כל השרירים האלכסונים עוטפים את השריר הישר בטני מקדימה.

ברוב התנועות שרירי הבטן פועלים יחדיו

שרירי הבטן הישרים (הימני והשמאלי) מחוברים בחלקם המדיאלי על ידי רקמת חיבור (גיד) המחברת בין החלק התחתון של עצם החזה לבין האגן. גיד זה נקרא "  Linea Alba" ומהווה נקודת עיגון גם לשאר שכבות שרירי הבטן. במקרים רבים, אצל נשים בהריון ולאחר לידה, קיימת התרחבות של רקמה זו הגורמת להיפרדות של שרירי הבטן האורכיים. תופעה זו, המכונה " Diasthesis Rectii" – ניתנת לטיפול שמרני על ידי פיזיותרפיסט מומחה ובמקרים חמורים, בהם קיים חשש ליציאה של לולאות מעי דרך דופן הבטן ואף כליאה שלהם, קיים צורך בניתוח במהלכו מהודקים השרירים.

עצבוב שרירי הבטן – שריר האלכסוני החיצוני של הבטן מעוצבב על ידי ששת עצבי החזה התחתונים (T7-T12) ועל ידי העצבים התת-צלעיים.

שריר הבטן הישר – מעוצבב על ידי הענפים הקדמיים של ששת עצבי החזה התחתונים (T7-T12). לא ניתן לבודד את שרירי הבטן העליונה והתחתונה אחד מהשני. שרירי הבטן בחלקם העליון והתחתון מופעלים במהלך ביצוע כל פעילות גופנית. השריר הישר בטני (abdominis Rectus ) הנו שריר ארוך ולא שני שרירים נפרדים. עם זאת, העצבוב של העצב בחלקים העליונים והתחתונים אינו זהה.

 

באחד מהמחקרים שנעשו בנושא נעשה שימוש ב- EMG (בדיקה חשמלית לבדיקת מידת הפעלה של שרירי שלד) כדי לבדוק ואולי לקבוע אם תרגילים מסוימים עשויים להפעיל חלק מסוים של שרירי הבטן יותר מאשר אחרת. תוצאות הראו בבירור כי את השרירים האלכסוניים ניתן לגייס יותר עם תרגילים מתאימים, עם זאת, הנתונים על שרירי הבטן התחתונה לעומת שרירי הבטן העליונה לא הייתה חד משמעית.

האם ניתן לשלוט נוירולוגית בין החלק התחתון לעליון?

מקובל כיום על ידי חוקרים מובילים בעולם בתחום התנועה שאת שרירי הבטן העליונה והתחתונה ניתן להדגיש במידה רבה יותר על ידי בחירה מתאימה של פעילות גופנית. אזור הבטן הנו ייחודי למדי משום שבניגוד השרירים כמו שריר הזרוע, שרירי הבטן מחולקים בצמתים ( Tendinous) אשר תואמים לחלקים השונים של עמוד השדרה. על פי החוקרים הוצע כי חלקים אלה עשויים להיות תחת שליטה נוירולוגית נפרדת.

 

במחקר מעניין שנערך ב: בספרד (Department of Physical Education, University of Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, Spain) נבדקו שחקני טניס מקצועיים ומסתבר שהפעילות הגופנית העצימה הכרוכה במשחק טניס מקצועי גורמת להיפרטרופיה ניכרת של שריר ה- Rectus Abdominis. ההיפרטרופיה הייתה יותר בצד הדומיננטי לעומת הצד הלא דומיננטי בעת משחק הטניס ובעיקר באזורים המרוחקים יותר של השריר. על פי החוקרים סביר שבני אדם יכולים לגייס דיפרנציאלי את ה- Rectus Abdominis. כלומר הפעלה של האזורים העליונים והתחתונים של כל שריר. ברם, עדיין לא נקבע על ידי החוקרים ה אם איזון זה מעלה את הסיכון לפציעה.

בהקשר זה יצויין, כי במקרים רבים אנו נתקלים באנשים הסובלים מחולשה משמעותית או חוסר תפקוד של שרירי הבטן המייצבים וחולשה זו מפוצה על ידי שרירי בטן שטחים חזקים ומרשימים. במקרים רבים, מדריכי פילאטיס ותנועה נאלצים לעבור טיפול אשר מטרתו לימוד מחדש של הפעלה נכונה ומופרדת של שרירי הבטן השונים.
אם כך, נושא 'קיומה' והפעלתו של אזור  'הבטן התחתונה' אינו חד משמעי ומסתבר שהפעלה של חלקו העליון של השריר הישר בטני (Rectus Abdominis ) על פי מחקרים וחלק מאנשי המקצוע – אפשרית. ישנם חילוקי דעות בקרב חלק מאנשי המקצוע בעניין. על כל פנים מומלץ לגוון בין תרגילי הבטן השונים על מנת למקסם תוצאות ולהשיג מטרות אימון שונות. חשוב לציין שבמידה ומדובר במטרות אימון ספורטיביות או שיקומיות נהוג במקרים רבים לשים דגש על שריר אחד יותר מאחרים על מנת להעלות את האפקטיביות של האימון.

בכל מקרה של כאבים בשרירי הבטן או בעיה אחרת בה נתקלים בעת ביצוע תרגילי בטן, יש לפנות לפיזיותרפיסט מומחה בתחום זה או רופא מומחה (כירורג).

 

עמית אברהם – פיזיותרפיסט מוסמך ובעל תואר שני והתמחות בפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות שריר ושלד. סטודנט לדוקטורט במסגרת החוג לפיזיותרפיה של אוניברסיטת חיפה. בעל קליניקה פרטית לטיפול בפציעות שריר ושלד ופציעות ספורט, במסגרתן עוסק בשיקום שרירי הבטן התחתונה בעזרת אולטרא-סאונד שיקומי.

 

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.