סופגנייה או עגבנייה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

במשך שנים על גבי שנים התנזרתי מסופגנייה בשל העובדה שהיא מכילה כמות לא מבוטלת של קלוריות וכמות גדולה של שומן. לצערי, מי שהמציא את מאכלי החג היהודים לא חשב על אנשים כמוני, אנשים עם גוף כל כך חסכן ומתחשב שאוגר כל קלוריה ומאחסן אותה במאגרי השומן, (עם גוף כזה אפשר גם לחצות את המדבר בלי אוכל). שמונת ימי החנוכה מפגישים אותנו עם מאכל החג המסורתי או במילים אחרות עם פצצת קלוריות שעולה לנו כ-450 קלוריות ליחידה (במקרה הטוב כמובן וללא תוספות). כבר במשך שנים שאני מנסה להבין למה נס פח השמן גזר עלינו את חתיכת הבצק המטוגנת במילוי הריבה הזאת?! לא יכלו לגזור עלינו לאכול עגבנייה במקום סופגנייה? הייתי גם אוכל 5 בכל יום…

סופגנייה או עגבנייה?

תמיד יהיה את אלה שיאמרו: "זה פעם בשנה – לא יקרה לך כלום…תאכל!". כן, אני יודע: גם אוזני המן מגיעים אלינו פעם בשנה, גם המצות זה רק פעם בשנה למשך שבוע, מוצרי חלב ודבש זה רק פעם בשנה ורשימת המאכלים והחגים עוד ארוכה (יש לנו הרבה חגים בהם השמחה המרכזית תמיד קשורה לאוכל). חשוב לדעת: גרם אחד של שומן מכיל 9 קלוריות, לעומת גרם אחד של פחמימה או חלבון, שמכיל 4 קלוריות. משנה לשנה אנו לומדים כל פעם מחדש כי סופגנייה זה בדיוק ההפך מתזונה נכונה מכיוון שזה מכיל המון שמן, סוכר וקמח לבן. אז מה נעשה לא נאכל? רגע לפני שאתם בכיוון הביס הראשון של הסופגנייה כדאי שתדעו את 6 העובדות הבאות על המאכל המסורתי:

1. רוב הקלוריות בסופגניה מגיעות מתהליך הטיגון ומהשמן הנספג בה.
2. סופגנייה אחת מהווה כ-25% מהתפריט הדיאטטי היומי לגבר (1,800 קלוריות ביום) או 30% מהתפריט לאישה (1500 קלוריות).
3.סופגנייה משודרגת עם ריבת חלב או שוקולד יכולה להגיע גם ל-700 קלוריות!
4. בסופגניה מסחרית סביר להניח שהשמן חומם מספר פעמים לא קטן, ולכן כמות הרדיקלים החופשיים הפוגעים בגוף גבוהה מאוד .
5. ערך קלורי של סופגניה נע בין 450-700 קלוריות, כ-70 קלוריות לביס או אם תרצו שווה ערך ל-10 עד 17 פרוסות לחם קל (תלוי בגודל הסופגנייה).
6. הידעתם כי ככל שהסופגניה קטנה יותר כך גם שטח הפנים גדול, מה שגורם לסופגנייה לספוח יותר שמן.

אילו היה אפשר להעיף את הקלוריות בנשיפה…

כמה פעילות גופנית אצטרך לעשות כדי לשרוף סופגנייה?

במשקל גוף ממוצע בין 50 ל-60 ק"ג: תצטרכו לבצע הליכה איטית מעל לשעתיים, תצטרכו לשחק שעה וחצי טניס או לשחות קרוב לשעה.
אם אתם שוקלים בין 70 ל-80 ק"ג תוכלו להיפטר מהסופגנייה אם תשחקו כדורגל במשך 45 דקות, תלכו מהר במשך 60 דקות או תצטרכו לרוץ בקצב 12 קמ"ש למשך 40 דקות…

אם אחרי כל העובדות הללו סופגנייה היא עדיין משאת נפשכם, נסו לאכול ממנה…אבל ממש מעט. כלומר, החליטו לאכול רק סופגנייה אחת או שתיים לכל אורך החג, וכדאי גם להקפיד שאלו יהיו הסופגניות הקטנות יותר, אלו שמכילות כמחצית הקלוריות. עדיין לא עומדים בפיתוי? מתקשים לוותר על הסופגנייה?

קחו 5 טיפים נוספים להפיכת הסופגנייה "לבריאה יותר" (ממש…)

1. תמיד העדיפו לאפות את הסופגניות ולא לטגן אותן. דאגו להכין את בצק הסופגניה כרגיל והכניסו אותו לתבניות מאפינס קטנות, הכניסו לתנור עד הזהבה. הסופגנייה האפויה מכילה כמחצית מכמות הקלוריות לעומת אחותה המטוגנת.
2. מטגנים בעצמכם? הכניסו את הסופגנייה כשהשמן חם מאוד. במצב כזה, הסופגנייה מיטגנת מהר יותר וגם תספוג פחות שמן.
3. הקפידו לא לשרוף את הסופגניות. במידה ותשחימו יתר על המידה את הסופגנייה, אתם עשויים ליצור בה חומרים מסוכנים לבריאות.
4. הימנעו משמוש חוזר בשמן. נקודה.
5. אחרי טיגון הסופגנייה בבית מומלץ לספוג את עודפי השמן בעזרת מגבת נייר סופגת.

אם כבר סופגנייה: לכו על קטנה יותר.

חשוב לזכור שגם ללא סופגניות עדיין אפשר להשמין בחנוכה. בחנוכה יש 8 ימים בהם אנו מדליקים נרות ומי שמארח ומתארח, טועם בכל פעם מכיבוד "כבד משקל" בלשון המעטה, כאשר הסופגניות מהוות רק את הקינוח. אם תחליטו לשמור על המודעות ותשמרו על מה שאתם מכניסים לפה, תוכלו לעבור את האירוח ואת החג בשלום.

"סיבכת אותנו שי – אולי כדאי בכלל לוותר על הסופגנייה…" גם השנה אוותר על הסופגנייה שלי ואלך לי על העגבנייה,  – חג שמח!

מאת: שי אלנקרי

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.