מחקר: עיסוק בפעילות גופנית מפחית את הרצון לעשן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ידוע כי ישנם ספורטאים רבים (חובבנים) שגם "עישון" נחשב לאחד מהתחביבים שלהם. ישנם אנשים שאוהבים לעשן לפני ארוחה, אחרי ארוחה, בבית קפה עם חברים, על הבר, אחרי סקס ויש כאלה שאחרי ספורט. לא פעם יצא לי לפגוש במפגשים "ספורטיביים חברתיים" כאלה שמציתים את הסיגרייה ממש מיד אחרי המאמץ המתמשך. נראה לי קצת לא הגיוני, בייחוד שישנה הרגשה שהגוף צריך לשאוף אוויר ולא רעלים…אז האם אחרי הכל ניתן לשלב את השניים יחד? ראשית כל חשוב לציין שידוע לכולם כי העישון גורם לקושי בתהליך הנשימה. עישון ללא ספק פוגע ביכולתנו לעסוק בספורט מהסיבה הפשוטה: זה בדוק וזה מדעי – עישון סיגריות פוגע באופן ישיר ומיידי בריאות, בלב ובאופן עקיף בשרירים, במפרקים וגם בעצמות! התוצאה המצטברת של עישון סיגריות לאורך שנים מתבטאת בירידה מסיבית ביכולת הריאות לייצר חמצן בפרק זמן נתון ולפיכך אין לגופנו יכולת מספיקה לייצור חמצן לצורך פעילות שדורשת מאמץ גדול מהרגיל. במילים אחרות לא תוכלו לייצר מספיק אנרגיות בכדי שתוכלו לתפקד במאמץ המתמשך של פעילות הגופנית. זה בדיוק המצב אליו לא רוצים להגיע: "ירידה בכושר הגופני".

 

עשן הסיגריה והפגיעה בכושר הגופני

הידעתם כי סיגריה אחת מכילה בתוכה אלפי חומרים רעילים? חלקם בצורת גזים וחלקם אפילו בצורת חלקיקים מוצקים. עשן הסיגריות הינו מזיק ורעיל למערכות הגוף השונות. ההשפעה של עשן הסיגריות הנשאף דרך דרכי הנשימה בעת העישון הינה מיידית- כיווץ כלי דם ופגיעה בטמפרטורת העור, כמו כן ההשפעה הנה גם לטווח הארוך- כאשר מחלות כמו סרטן ומחלות לב הן רק חלק קטן מתוצר הלוואי של עשן הסיגרייה. הסיגריות גורמות בעיקר להפחתת כמות החמצן בגוף המעשן ומאחר שהחמצן נחוץ בהפקת אנרגיה, מספיק שישנה הפחתה ולו הקטנה ביותר בכמותו, זהו דבר המוביל לפגיעה בכשירות הגופנית שלנו.

 

 

צילום: CC BY @sahxic. ירידה בכושר הגופני? לא בשבילנו!

מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים בריטים בכתב העת Addiction מעלה כמה מסקנות מעניינות לגבי העיסוק בפעילות גופנית והפסקת עישון.

החוקרים מאוניברסיטת  Exeter ערכו 19 ניסויים קליניים מהם הסיקו באופן כללי כי פעילות אקטיבית עזרה למעשנים להיגמל מעישון או להפחית באופן זמני את הרצון לסיגריה ולניקוטין.

החוקרים חילקו את הנחקרים באופן רנדומאלי ל-2 קבוצות: קבוצה פאסיבית שאינה עוסקת בפעילות גופנית אלא יותר בישיבה וצפייה בטלוויזיה, ולקבוצה אקטיבית בה משלבים חברי הקבוצה רכיבה על אופניים או הליכות מהירות.

 

הליכות מהירות: עוזרות בתהליך הגמילה? צילום: -CC BY o5com

 

במחקר שנערך ב-2011 ופורסם במגזין pediatrics מצאו קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מערב וירג'יניה כי פעילות גופנית אצל מתבגרים מסייעת להם להפסקת העישון. מהמחקר עולה כי הפעילות הגופנית סייעה לשני המינים אך בעיקר לבנים. במחקר שילבו תכנית גמילה מעישון המשולבת פעילות גופנית אצל מתבגרים, כאשר שיעורי הגמילה לאחר 6 חודשים עמדו על 37% בהשוואה ל- 18% בלבד בקבוצה שעברה את תכנית הגמילה ללא פעילות גופנית. אצל בנות שעברו את התוכנית המשולבת שיעורי הגמילה עמדו על 26% בהשוואה ל- 23% בבנות שעברו את תכנית הגמילה ללא הפעילות. מציינים כי פעילות גופנית עשויה לעזור לשלוט על תסמיני גמילה וחשק לסיגריות.

 

בשורה התחתונה

קבוצת החוקרים טוענת לאחר המחקרים שבוצעו כי ישנה ראייה מוצקת לכך שאנשים אשר עוסקים בפעילות גופנית חשים פחות חשק לסיגריה לאחר שביצעו פעילות גופנית לעומת המצב לפני הפעילות. אז בפעם הבאה שתרצו את הסיגרייה שלכם, אולי כדאי במקום זאת פשוט לנעול נעליים ולצאת אל הפארק?

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.