השמנת ילדים: 10 מיתוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
האם ילדים רזים יהפכו למבוגרים רזים? האם הגבלת הממתקים של הילד היא הפתרון הנכון? האם בנים צריכים לאכול יותר מבנות? הדיאטנית הקלינית איילת קלטר מנפצת ומפריכה 10 מיתוסים שמשמשים בעיקר כתרוצים להורים בכל הנוגע להשמנת ילדים.

השמנת ילדים. צילום: cc by Jake Folsom

1. ילדים שמנים צריכים טיפול
לא נכון: אמנם חשוב להתייעץ עם איש מקצוע, כדי לוודא שלא מדובר בעודף משקל המהווה נזק בריאותי, ממש כמו חוסר משקל, אבל פרמטרים כמו יציבות אורח החיים, בריאות התזונה, התפתחות תקינה וחווית חיים טובה הם פרמטרים חשובים הרבה יותר מהמספר שמראה המשקל, והתערבות במקום הלא נכון עלולה להפר את האיזון העדין שבחיי הילד, ללא כל הצדקה.
כן הייתי ממליצה טיפול לילדים שמשקלם נמצא במגמת עלייה מתמדת או שהשינוי במשקלם הוא תולדה של אירוע או שינוי בחייהם.

2. ילדים שמנים הם ילדים שבריאותם לוקה בחסר
לא בהכרח:
ילדים הסובלים מהשמנה מוקצנת אכן נמצאים בסיכון תחלואה גבוה יותר, אבל מחקרים מראים שילדים שנמצאים במשקלם הטבעי, המקפידים על פעילות עקבית ואוכלים בריא, שומרים על דרגות משקל דומות במשך השנים.

3. ילדים רזים יהיו מבוגרים רזים
ממש לא נכון:
מחקרים הוכיחו כי רזון בגיל הילדות אינו מבטיח רזון בגיל מבוגר. מצד שני, רזון קיצוני בילדות מהווה סיכון בריאותי בבגרות.
בנוסף לכך, תהליך ההרזיה הוא תהליך טבעי המתרחש מעצם תהליך הגדילה, ולכן מרבית הילדים מרזים בתקופת ההתבגרות ללא כל התערבות חיצונית.

4. הורים הם האחראיים הבלעדיים למשקל ילדיהם
לא נכון:
כל ילד יודע באופן טבעי מרגע שנולד כמה הוא צריך לאכול ומתי. לכל ילד יש צרכים שונים, תאוות שונות וכמות קלוריות יומית שונה שלה הוא זקוק כדי לגדול ולהתפתח. ילדים שאוכלים מתוך בחירה יוצרים את האיזון בעצמם, אבל במקרים בהם הם מנוהלים מתוך חוקים של מותר ואסור והגבלות חיצוניות, הרי שבכל מצב של התרופפות הפיקוח הם יפתחו התנהגויות מפצות ויאכלו כדי להשלים את החסר. אכילה כזאת אינה נעשית מתוך רעב וצורך אמיתי אלא מתוך חסך. תפקידנו כהורים לאפשר לילדינו בחירה של מאכלים בריאים וטעימים, אך במקביל לאפשר להם גם מאכלים אחרים המתויגים כ"לא בריאים". האִיסור לאכול מאכלים שאינם בריאים הופך אותם נחשקים יותר, בבחינת "מים גנובים ימתקו", ואינו מונע את אכילתם. אם נהפוך אותם למאכלים לגיטימיים, אנחנו עשויים להפחית את התשוקה אליהם.

4. ילדים יכולים לאכול ממתקים עד אינסוף
לא ולא:
אמנם ילדים מעדיפים באופן טבעי אוכל מתוק או מלוח על פני אוכל חמוץ או מר, אבל ילדים הם המאזניים הטובים ביותר של עצמם, וגם כשהמזון טעים מאוד, הם יפסיקו לאכול כשיגיעו לתחושת שובע.

5. אפשר ורצוי להכריח ילדים לאכול גם דברים שהם לא רוצים לאכול
לא נכון ולא כדאי:
כמעט כל הורה חרד בשלב כזה או אחר שמא ילדיו אוכלים מעט מדי, וחרדה זו עלולה פעמים רבות לגרום לעימותים סביב נושא האוכל. עלינו לזכור שילד בריא אוכל כשהוא רעב, שכל ילד רעב למאכלים שונים, בזמנים שונים ולכמויות שונות ושהחרדה שלנו להתפתחותו התקינה של הילד עלולה לשבש את הקודים הטבעיים שלו לרעב ולשובע, ולהפוך את האוכל למערכה על גבולות, כוח ועצמאות.
6. אם לא יהיו בבית ממתקים וג'אנק, הילד יאכל מהם פחות
לא נכון: אחד הדברים החשובים בחינוך בכלל, ובחינוך לאכילה נכונה בפרט הוא לאפשר את חופש הבחירה והימנעות מיצירת חסך. עידן השפע עלול להפוך את האסור למושך הרבה יותר.

7. השמנה אצל ילדים מעלה את הסיכוי למחלות כמו סוכרת, לחץ דם ומחלות לב
לא נכון:
מחקרים רבים הוכיחו כי מחלות נובעות ממכלול גורמים, בהם גנטיקה, אורח חיים, אכילה לא בריאה, היעדר פעילות גופנית וריכוז שומן באזור הבטן. השמנה היא בחלקה תולדה של אלו אבל היא לא בהכרח הסיבה להן. נוסף על כך, פעילות גופנית מוגברת מפחיתה את הסיכון למחלות לב, סוכרת או לחץ דם גבוה גם ללא ירידה במשקל. מומלץ לשים דגש על אכילה בריאה ופעילות גופנית יותר מאשר על משקל הגוף.
8. בנים צריכים לאכול יותר מבנות
לא נכון:
לכל ילד יש צרכים משלו, מערך חילוף חומרים משלו ודרגות רעב ושובע משלו. כל הכללה יש בה משום ביטול השונות הזאת. ההבדלים בין בנות ובנים הם אישיים ומשתנים בתקופות שונות של תהליך הגדילה וההתפתחות.

9. ילד יכול לשכוח לאכול, ולכן יש להקפיד על התפריט שלו
לא נכון:
אוכל הוא צורך קיומי, ובניגוד אלינו המבוגרים, ילדים אוכלים בעיקר כשהם רעבים. כל ילד אוכל כשהוא רעב ועל פי צרכיו. כל אוכל באשר הוא כדאי שיאכלו אותו מתוך שימת לב מלאה. תפקידנו כהורים לקבוע את הגבולות – אלו חטיפים נכנסים הביתה, מתי ניתן לאכול אותם, באיזו תדירות ובעיקר איך תתבצע האכילה שלהם… ילד רעב כפי שכבר ציינו, יאכל. מה הוא יאכל? זה בהחלט תלוי גם בנו.
10. כמה שיהיה לילדים פחות מגוון, כך הם יאכלו פחות
לא נכון:
חשיפה למגוון מאכלים היא שלב חשוב בתהליך ההתנסות וברכישת הרגלי אכילה. אמנם לא כדאי להציף את הילדים בשפע של אפשרויות כדי לא ליצור בלבול, אבל כדאי לתת לילד בכל ארוחה מגוון מאכלים מוכר, ולחשוף אותו למאכל חדש אחד או לשני מאכלים לכל היותר. הדיאלוג שהילד מנהל עם האוכל מהנה אותו, מגרה אותו ופותח אותו להתנסויות וטעמים חדשים.
בסיכומו של דבר, אוכל הוא אחת מהנאות החיים. כמו שלא הייתם רוצים שילדכם יפסיק ליהנות מכל שאר הדברים שיש לחיים להציע, אל תמנעו ממנו את ההנאה מאוכל ואל תהפכו את העיסוק באוכל למקור סבל עבורו. עיזרו לו לבנות דיאלוג איכותי עם האוכל והאכילה. שימו גבולות כמו בכל דבר אחר, אבל השאירו את חווית המשחק, ההנאה והשמחה שבפעולה הבסיסית ביותר של המין האנושי.
מאת: איילת קלטר
דיאטנית קלינית (MSc) מתמחה בטיפול בהשמנה והתנהגויות אכילה
מנהלת המרכז לטיפול ולימוד שפת האכילה
מובילת גישות HAES בארץ
ראש התוכנית "דיאלוג האכילה" אוניברסיטת אריאל

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.