הנעליים המחטבות: מוצר יעיל או טרנד?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
האם הנעליים באמת מחטבות? האם הן באמת יכולות להחליף פעילות גופנית ולשרוף יותר קלוריות? האם הן תורמות לשיפור היציבה ולחיזוק היציבות המפרקית ולחיטוב הגוף כמו שמבטיחים לנו בפרסומות? כך לפחות מספרים לנו, אבל שווה שנבדוק את זה כמו שנאמר.
גוף חטוב ללא הצורך בפעילות גופנית נשמע מצוין. מי לא ירצה בכך? בארה"ב הן כבר נמכרות בענק ומגיעות למחיר של עד 245 דולרים לזוג. אצלנו בישראל הן נכנסו לא מזמן לשוק ועושה רושם שהן בדרך להיות עוד טרנד סוחף. בינתיים המומחים טרם החליטו על טיב הנעל אם בכלל, אבל מחקר אחרון שנערך ב- ACE – American Council on Exercise שבארה"ב הצליח להוכיח עד כמה קטנה ההשפעה של הנעליים אם בכלל.

נעלי הליכה רגילות. צילום: cc by

Jesse Moore

"נעל מחטבת": כיצד נולד רעיון?

הטרנד שסוחף אחריו מיליונים ברחבי העולם, עכשיו כאן בישראל. הטרנד החל לפני כעשור אצל חברה אירופאית אשר השיקה נעליים בטכנולוגיה ייחודית בהשראת שבט המסאי, בו חברי השבט צועדים מרחקים עצומים בעודם יחפים. בני השבט נחשבים כסובלים פחות מבעיות אורתופדיות. על כן הפיתוח התבסס על נעל בעלת סוליה קמורה הדורשת מאמץ רב יותר במהלך צעידה או עמידה וכך מאמנת את פלג הגוף התחתון ומסייעת ביציבה נכונה יותר .

מהי תגובתם של מומחים בארץ ובעולם בנוגע לנעל?

מרבית אנשי המקצוע אינם חד משמעיים לגבי נעליים אלו אף על פי שישנם עדויות של שיפור היציבה או שיפור בכאבי מפרקים בפלג הגוף התחתון, אבל עדויות אלה אינם מדעיות.

האם המחקרים המוצגים הם באמת נכונים?

מדענים שעוסקים בנושא הבריאות באוניברסיטת ויסקונסין התגייסו כדי לבחון את הנעל. מבחינתם התאוריה הטובה ביותר בנוגע לדרך העבודה של הנעל הגיונית ללקוחות, לכן קל להבין מהי הסיבה להצלחה המסחררת של הנעל. לצד כל נעל תוכלו לראות שלל מחקרים המוצגים לראווה בכדי שלכם יהיה קל יותר לקבל את ההחלטה בעת הרכישה. המחקרים מציגים את כל התועלות של הנעליים, יחד עם זאת חשוב לזכור שהמחקרים המוצגים הם לא אחר מאשר מחקרים שמומנו על ידי אותן חברות. לכן, לא כדאי להסתמך רק על ציטוטים ממחקרים של היצרן או המשווק. אם אתם צרכנים פשוטים סביר להניח שלא תבדקו את מקורות המחקר, ותלכו על מה שאומרים לכם. במקרים אלו כדאי שתחשבו שוב!

האם הנעל באמת אפקטיבית יותר מנעל ספורט רגילה?

אילוסטרציה. צילום: cc by jillmotts
תוצאות המחקרים
שני המחקרים באו לבדוק ולהעריך את האפקטיביות האמיתית של הנעל. בשני המחקרים המתנדבות השתמשו ב 4 זוגות נעליים שונות באקראי, 3 זוגות של חברות המשווקות את הנעליים "המחטבות" וסוג אחד של נעלי ספורט רגילות.
במחקר הראשון בדקו את התגובה של 3 זוגות "נעליים מחטבות" בזמן הליכה לעומת נעליי ספורט רגילות של מותג ידוע. הנבדקים התבקשו לצעוד במהירות של 3.0 קמ"ש בשיפוע 0 ו-3.5 קמ"ש בשיפוע 5. החוקרים בדקו את הדופק, צריכת חמצן מירבית ושריפת קלורית. 12 משתתפות המחקר היו בטווח גילאי 19-24. משך הביצוע היה 5 דקות בהליכון במהלך 12 מחזורים.

הנבחנים מחליפים נעליים באקראי

המחקר השני התבסס על  הפעלת השרירים בעת ההליכה  עם נעלי ספורט קלאסיות לעומת הנעליים המחטבות. החוקרים השתמשו בבדיקת
EMG -בדיקה העוסקת בקליטת הפעילות החשמלית הטבעית הנוצרת ע"י השרירים. כדי להקליט את פעילותם של שישה שרירים באזורים שונים שהם: שרירי הירך האחורי (biceps femoris), הירך הקדמי(rectus femoris), שריר הישבן (gloteo maximo), שריר הישר בטני (rectus abdominis), שרירי זוקפי הגו(eractor spinae) ושריר התאומים (GASTROCNEMIUS). כדי למדוד את הפעלת השרירים בזמן הפעילות לקחו את קבוצת המחקר ונתנו לה לבצע תרגול זהה בהליכון בדומה למחקר הראשון.

ממצאי מהמחקר

תוצאות המחקר הראשון הראו כי מבחינת קצב לב, צריכת חמצן מירבית ושריפה של קלורית כמעט ולא היה שום הבדל משמעותי בין נעלי ספורט רגילות לנעליים המחטבות. אין שום ראיות שהנעליים המחטבות אכן סייעו יותר מנעל ספורט רגילה.
תוצאות המחקר השני הראו כי מבחינת פעילות השרירים שכבר צוינו גם כן לא היה הבדל משמעותי בבדיקת רמת ה-EMG בין ארבעת סוגי הנעליים.

בשורה התחתונה: מחטב או לא מחטב?

אם חשבתם לרכוש את הנעל כדי לחסוך לעצמכם את הביקור בחדר הכושר אז כדאי שתחשבו שוב. הטענה שהן מחטבות את השרירים ועוזרות לשרוף קלוריות הופרכה במחקרים שהוצגו, אך בכל זאת תמיד תוכלו לשמוע אנשים שנועלים את הנעליים הממשיכים לטעון כי הם מאמצים יותר את השרירים. אם כך, האם יש באמת מאמץ נוסף עם ה"נעליים המחטבות" בהשוואה לרגילות? ברור שכן, זה בדיוק כמו שתלכו עם עצם זר מתחת לכף הרגל, יש הפרה באיזון לכן תרגישו את השרירים מתאמצים יותר. אחרי הכל, אתם משתמשים בשרירים שונים ואינכם רגילים לסוג הליכה שכזה. לכן, ברור שהשרירים יורגשו בצורה קצת שונה מפני שאינכם רגילים לנעליים אלו. האם בכל זאת זה יכול לחטב את הישבן? לא ולא, גופכם פשוט יתחיל להתרגל אליהן ובדיוק כמו בכל פעילות אליה הגוף מורגל כך גם מידת האפקט יורדת. אם אתם בכל זאת מחפשים פתרונות קלים להשגת המטרה ללא כל מאמץ, מסתבר שבכל זאת תצטרכו להשקיע יותר בעצמכם ולהזיע.

דבר החוקרים לסיכום

קצין המדע הראשי של אייס, PHD קדריק בראיינט אומר: "נעילת נעליים אלו לטווח הארוך יכולה להפר את היציבה הטבעית של הנועלים, בעיקר אם מדובר על כאלה הסובלים מליקויים בגפיים התחתונות, אך דבר זה ידרוש מחקר נוסף. מנגד, ראש המחקר פורקרי אומר שייתכן ואנשים שילכו עם נעליים אלו למשך הרבה זמן ישפרו את שיווי המשקל והיציבה שלהם לאורך זמן, אך גם זה כמו קודמו טוען שזה דורש מחקר נוסף. דבר נוסף שבראיינט ציין הוא שלמרות הכל ניתן להסתכל על זה באור חיובי מפני שאם אנשים אינם נוטים לקיים פעילות גופנית סדירה וקונים נעליים אלו מתוך מחשבה שיקרה קסם, קמים מהספה ומתחילים בפעילות גופנית, כנראה שהנעליים אחרי הכל יתנו קצת מוטיבציה לקונים.
מאת: ליאור סוירי

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.