המדריך לרוכב השטח המתחיל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אחרי שכבר עסקנו באלו הרוצים להתחיל לרכוב כביש, השבוע הגיע תורם של אנשי השטח. אז איך מתחילים? מה זה בכלל שיכוך מלא? והאם להתפתות לרכישת אופניים במחיר זול? טור האופניים השבוע ייתן לאלו מביניכם הנמצאים בשלב ההתלבטות והסקרים מידע מועיל שיסדר לכם את הראש ויקל עליכם בבחירת אופני השטח הנכונים.

אילן גולדמן: יוצאים לשטח

זנב קשיח או שיכוך מלא?

למי מביניכם שהכותרת נשמעת סינית אז אל דאגה הנה זה מגיע.

אופני זנב קשיח

מושג המתייחס לאופניים בעלי בולם זעזועים קדמי בלבד. אופני זנב קשיח יתנו לרוכב מתחיל את המענה הטוב ביותר לצרכיו. הם קלים יחסית, מאופיינים בדרך כלל בשלדות קשיחות, והכי חשוב זולים באופן יחסי. יתרונם האדיר של אופני הזנב קשיח הוא בכך שניתן לרכוב איתם בכביש בקלות יחסית. רוכב שיתחיל לרכוב על זנב קשיח בשטח ירכוש טכניקת רכיבה עמוקה ובעלת בסיס נכון. רכיבה על אופני זנב קשיח מאלצת את הרוכב להיות יצירתי יותר, נועז יותר וגמיש יותר בתנועותיו אך על כך ארחיב בהמשך.

אופני שיכוך מלא

מתייחס לאופניים בעלות מערכת שיכוך מלפנים ומאחור. חסרונותיהם לרוכב המתחיל עולים על יתרונותיהם. משקלם כבד באופן יחסי ומקשה על הנעתם, הם בעלי גמישות צד עקב ברגי המחבר לבולם האחורי, ואם בכך לא די הרי שבטווחי מחיר נמוכים (2000-5000 ₪ לאופני שיכוך מלא) אתם הולכים להיתקל בבולמים אחוריים סופר קופצניים (בובינג) שיקפיצו אתכם בכל דיווש ויאטו את רכיבתם. עובדה נוספת שהופכת את אופני השיכוך המלא ללא רלוונטיים לרוכב המתחיל היא תג מחיר גבוה ביחס לאחיהם בעלי הזנב הקשיח.
למרות זאת הפלוס הגדול של אופני שיכוך מלא הוא בכך שהם נוחים יותר (מומלץ לבעלי פגיעות גב) ובכך שהמתלה האחורי דואג להצמיד את הגלגל האחורי לקרקע ובכך שומר על אחיזה טובה יותר.
מסקנה: אופני זנב קשיח לוקחים ביג טיים…. אל תתקמצנו! זה יעלה לכם ואל תגידו שלא אמרתי.
כאשר אתם באים לרכוש את אופני ההרים הראשונים שלכם אל תתפתו ללכת על אופניים בטווחי מחיר של 400-1500 ₪. בסכום הזה לא תמצאו שום דבר נורמאלי.

טווח מחיר של 400 -800 ₪ זנב קשיח (אופני מדבקה)

מרבית, אם לא כל מה שתראו יהיה עשוי מפלדה, משמע כבד "טילים". אופני המדבקה בעצם נועדו ליום כיפור כלומר רכיבה חד פעמית. מנגנוני ההילוכים בהם הם פשוטים ביותר ועשויים מפח. פח כידוע גמיש ולכן העברת ההילוכים תהיה….לא, היא לא תהיה. אופני מדבקה מיוצרים בסטנדרט ייצור ללא סטנדרט ואם הם רק יריחו מעט שטח הם יתפרקו מעצמם רק מהפחד.
מסקנה: אופני מדבקה נועדו לאספני מדבקות או מתכת.

טווח מחיר של 800 ₪ עד 1500 ₪ זנב קשיח.

בטווחי המחיר הללו אתם כבר תתקלו בשלדות אלומיניום אך אלו יהיו לרוב שלדות פשוטות וכבדות יחסית ללא התייחסות לגיאומטריה או קשיחות. מערכות ההילוכים שיגיעו עם האופניים יהיו לרוב של שימנו, אך אל תטעו ידידיי, גם שימנו מייצרים מערכות פשוטות העשויות מפח. הגלגלים והמיסוב הכללי של האופניים יהיו עדיין ברמת "חפש אותי בסיבוב" אם אתה רוצה לרכוב שטח.
מסקנה: גם אופניים בטווח המחיר הנידון לא נועדו לרכיבת שטח. המקסימום שתוכלו להפיק מהם מבלי לשבור אותם יהיה רכיבת פארקים, שבילי עפר וכבישים.

טווח מחיר של 1500-2500 ₪ זנב קשיח

עכשיו התחלנו לדבר. אופני הרים בתג מחיר של 1500 ₪ ומעלה יציעו לכם ברוב המקרים שלדות מאלומיניום איכותי וקל, מערכות הילוכים משולבות אלומיניום שבאמת יעבירו את ההילוכים, סט גלגלים אמין וחזק ומיסוב קצת יותר איכותי. יש לוודא שני דברים חשובים טרם הרכישה.
1.כי מערכות ההילוכים שייכות לחברת שימנו או סראם. מערכת הילוכים מומלצת מאוד היא השימנו  Alivio  בעלת 24 הילוכים.
2.כי בולם הזעזועים יהיה בעל מהלך כניסה לפחות של 100 מ"מ. בולם עם מהלך של 100 מ"מ יכפר על חלק מהטעויות שאתם תעשו בתור רוכבים מתחילים וימנע לעיתים נפילות מבישות.
מסקנה: זהו המחיר אותו אתם צריכים לשלם אם אתם רוצים להתחיל לרכוב בשטח. ההבדל בין אופניים של 1000 ₪ לדוגמא לבין אופניים במחיר של 1800 ₪ הוא עצום. תחשבו על זה, לעיתים חיסכון של 200 ש"ח יהיה הדבר שיפריד ביניכם לבין הנאה ברכיבת השטח. הנאת הרכיבה היא הדבר שיגרום לכם להתמיד ברכיבה. נקודה חשובה אותה עליכם להבין היא, כאשר משלמים יותר, משקל האופניים יורד, שמשקל האופניים יורד זריזותם עולה, שזריזותם עולה אתם נהנים יותר וזהו האומדן הטוב ביותר לאיכות. לאחרונה יצא לי לראות מבצעים מעולים על דגמי זנב קשיח במחירים שנעו סביב הסכום שציינתי. לכו ותשתגעו.

עצת המומחה להמשך

מהר מאוד לאחר רכישת אופני הזנב קשיח אתם תשימו לב כי חברכם מתחילים להציק לכם בשאלות כמו "מתי אתם מחליפים את הגרוטאה" או משפטים כמו "אתה לא מבין, שיכוך מלא זה עולם אחר". זה באמת עולם אחר אך לא בהכרח טוב יותר. תזכרו מה שנכון לחבריכם לא בהכרח נכון לכם. אם חפצה נפשכם להתמקצע וללמוד את תחום רכיבת השטח לעומקו אזי, זנב קשיח הוא התשובה. אני התחלתי לרכוב שטח לפני כמעט 20 שנה. אז, הזנב הקשיח היה אלוהים. לא היה דבר אחר. עד היום הזנב קשיח הוא האלוהים שלי ושום אדם שבעולם לא יצליח לשכנע אותי להחליף. כיום האלוהים של רוכבי השטח הוא שיכוך מלא. במרבית המקרים אנשים רוכשים אופני שיכוך מלא בכדי שאלו "יצילו" אותם מטעויות מיותרות או, וזה יותר עצוב, כדי להראות שגם הם חלק מהברנז'ה. לעניות דעתי אותם רוכבים צריכים להבין ששדרוג האופניים אינו מהווה תחליף לרכישת טכניקה. רוכבים רבים מפספסים את היתרונות האדירים של רכיבה על אופניים בעלי זנב קשיח רק מכיוון שהם מביטים על המכונות של חבריהם בקנאה. אופני זנב קשיח מאלצים את הרוכב ליישם טכניקת רכיבה נכונה אשר מגיעה כמו תמיד מגוף האדם. טכניקת רכיבה נכונה מורכבת  מגמישות ואלסטיות של הגוף, בטחון ביכולת האישית, מוטוריקה בסיסית נכונה, אינסטינקטים בריאים וקשר עין שטח. את האלמנטים הללו בולם אחורי לא יחליף לא משנה מה אורך מהלכו. אופני זנב קשיח מאלצים את הרוכב לבחור את קווי הרכיבה בקפידה ולהשתמש בגופו כבולם זעזועים טבעי. אופני זנב קשיח מהירים יותר וחסרים את גמישות הצד והבובינג הכה מציקים שמאפיינים את אופני השיכוך המלא.
מסקנה: טכניקה לא נקנית בכסף אלא בעמל רב….
מאת: אילן גולדמן

אלוף ישראל לשעבר ברכיבת כביש ומחלוצי סצינת השטח בישראל.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.