המדריך לרוכב הכביש המתחיל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
רכיבת הכביש בוערת בעצמותיכם זה זמן מה אך אינכם יודעים כיצד להתחיל? המשימה הפשוטה לכאורה של התחלת הרכיבה נראית לעיתים קרובות יותר כמשימה בלתי אפשרית עבור מי שחלש בתחום. אז איזה אופניים בוחרים? איך מתאימים את גודל האופניים לרוכב? איזה ציוד תצטרכו? ובאיזה מסלולים כדאי להתחיל? אילן גולדמן אלוף ישראל לשעבר ברכיבה עם כל הפרטים שתצטרכו רגע לפני היציאה לדרך.
יוצאים לדרך. צילום: cc by richardmasoner

קודם תגלו מי אתם:

יתכן שאתם רוכבי שטח הרוצים לשפר את כושרכם ולמעשה ממש התעייפתם מהזעזועים, האבק, הנפילות והחברים לעבודה שממאנים להאמין שהשריטות בידיכם הגיעו מסופ"ש של סינגלים ולא מקטעי סאדו-מאזו באיזה מועדון אפל.
אולי בכלל הגעתם מעולם חדרי הכושר ולאחר שנים רבות ושעות אין ספור בחדר הספינינג הבנתם שהאופניים, ולא משנה כמה עומס תוסיפו, לא באמת יזוזו לשום מקום.
קיים גם סיכוי שבמהלך חודש יולי האחרון הייתם מובטלים ולא מצאתם שום תכנית טלוויזיה איכותית בשעות הצהריים ובמקרה העברתם ליורו-ספורט וגילתם את הטור-דה פראנס. לפתע זה הכה בכם שאתם כמהים לראות את עצמכם בטייץ צבעוני ומרהיב עם פטרייה על הראש, חמושים במשקפי אוקלי, מטפסים עליות קסומות וציוריות במעמקי האלפים הצרפתיים לאורו הלבן והבוהק של השלג המפשיר, יורדים ירידות תלולות ומפותלות לצידם של פלגי מים שופעים ומזמזמים לכם את הלהיט האחרון בראש מצעד הלהיטים המזרחי (סליחה, ים תיכוני).


צעד ראשון: כדי לרכוב צריך אופניים:

רכישת אופני כביש היא אחד הדברים המבלבלים ביותר. בארצנו הקטנטונת כמות מותגי האופניים המיובאים עצומה ועלולה להשאיר אתכם אובדי עצות עם כאב ראש אדיר. האמת היא כאשר באים לרכוש אופני כביש ברמת כניסה (מתחילים) שמו של המותג או היכן יוצר לא ממש משנה מכיוון שבין כה וכה הברגים הודקו על ידי מלוכסן זה או אחר. גיאומטריית אופני הכניסה בדרך כלל תהיה בסיסית ונוחה לרוכב המתחיל את דרכו. הדבר הכי חשוב מבחינתכם כרוכבים מתחילים היא שמידת האופניים תתאים למימדי גופכם.
להתאים את האופניים לרוכב ולא להיפך. צילום: cc by Let Ideas Compete


להלן טבלת התאמה:

לגובה 145- 155 מידת שילדה 44-46
לגובה 155-160 מידת שילדה 46-48
לגובה 160-165 מידת שילדה 48-50
לגובה 165-170 מידת שילדה 50-52
לגובה 170-175 מידת שילדה 52-54
לגובה 175-180 מידת שילדה 54-56
לגובה 180-185 מידת שילדה 56-58
לגובה 185-190 מידת שילדה 58-60
לגובה 190-195 מידת שילדה 60-62
לגובה 200-205 מכבי תל אביב מחפשת סנטר לעונה הבאה. אופניים יהיה קשה להשיג לך (ניתן בהזמנה).

שימו לב כי לעיתים הדרך בה מחושבת מידת האופניים משתנה בין חברה לחברה.

הערות לרוכשים:

גדול יותר תמיד יהיה נוח יותר, אך אל תעשו את הטעות ותרכשו אופניים הגדולים למידתכם. אתם תשלמו על כך מאוחר יותר כשתבינו שיש צורך להגיע לידיות המעצור. מידה גדולה מידי תפגע ביכולת ההיגוי והשליטה באופניים ועל כן ישנה סכנה לאיבוד שליטה על הכלי. בנוסף, ישיבה על אופניים לא מתאימים עלולה לגרום לפציעות, כאבי ברכיים ודלקות למיניהן. אם אתם עדיין משוכנעים שגדול יותר מתאים לכם חכו שחבריכם מגולחי הרגליים יצחקו עליכם.
נשים: רוב היבואנים מחזיקים אופני כביש המיועדות לנשים, האופניים מתוכננים באופן שונה הנגזר ממבנה גוף האישה (צינורות קצרים יותר, כסא קצר יותר ועוד..) למרות זאת, אין בעיה כי אישה תרכב על אופני כביש המיועדות לגבר כל עוד אלו מתאימים למידותיה.
בתור רוכבים מתחילים עליכם לחוש נוחות על האופניים (עם המידה המתאימה) אך קחו בחשבון שלוקח זמן להתרגל לתנוחת הרכיבה. מעבר למידת האופניים ישנן עוד התאמות חובה כגון: התאמת גובה כסא, התאמת אורכו של מוט הכידון (סטם), כיוון הכסא על מסילתו והתאמת רוחב הכידון (נגזר מרוחב הכתפיים).
כמתחילים, וותרו על אופני קרבון (לרוב קשיחים וזריזים מידי למתחיל), וותרו על מערכות עם שמות מפוצצים או על גלגלי תחרויות. עלי לבשר לכם, לצערי, כי קיים סיכוי קל שאופניכם יישרטו ואף יישברו כתוצאה מחוסר ניסיונכם. לא בא לכם שאופני בוטיק יקרים יהיו שפן הניסוי.
התרכזו במידת האופניים ובבחירת מערכת הילוכים סבירה וקשיחה של "שימנו", כגון מערכות Sora, Tiagra או ה- 105. אלו יעשו עבודתם נאמנה (רכבתי את אליפות העולם עם מערכות ברמת שימנו 105 וראיתי טובים ממני עם מערכות גרועות וישנות בהרבה).

הציוד הנלווה:

גם פה אין צורך להשתגע . וודאו במעמד רכישת האופניים כי יצאתם עם הדברים הבאים:
קסדה- נחוצה כדי להגן על הראש. וודאו שהיא מגיעה עם מערכת מתכווננת.
מכנס רכיבה- ימנע כאב ישבן רציני ושפשפת.
פנימית רזרבית– כי לא מתחשק לכם לחזור ברגל.
משאבה– כי זה לא נעים לגלות לאחר החלפת הפנימית כי אין לכם איך לנפח אותה.
כפיות חליצה– לחליצת הצמיג והחלפת הפנימית. ניתן להשתמש בכפיות מטבח.
סט אלנים– כל חלק באופניכם ניתן לחיזוק על ידי מפתח אלן.
נעליים ודוושות עם חיבור (רצוי להמשך דרככם)

יוצאים לדרך

את השבוע הראשון רכבו עם דוושה רגילה ללא חיבור. הכירו קודם כל את הכלי שרכשתם. בתום תקופת ההיכרות אני ממליץ להחליף את הפדל ל SPD תואם לנעל הרים. הסיבה היא שנעל הרים בניגוד לכביש אינה חלקה ופדל ה-SPD נותן אפשרות חיבור דו כיוונית. החליפו לפדל כביש רק כאשר אתם בוטחים בשליטתכם בכלי. השיטה שלי תפחית סיכוי ל "נפילות דומינו" ברמזור (אפילו זקנה בת 90 תתפוצץ מצחוק כשהיא תראה אחת מאלו).
זכרו כי רכיבת כביש מצריכה מיומנות טכנית בדומה לנהיגה ברכב. מצאו לכם מסלול סגור או כביש שקט והתאמנו ראשית על טכניקה. זה יכול להיות חניון, מסלול קריטריום (סיבובים) או כביש מבודד. רק וודאו לפני כי המסלול אינו מאכלס תימהונים שיציעו לכם הצעות מגונות בגלל הטייץ הצבעוני. במסלולים כאלו תוכלו להתרגל ולתרגל (על כך ארחיב שבוע הבא) ללא סכנה מגורם חיצוני. אני ממליץ בחיפה על חניון מרכז הקונגרסים, מסלולי הקריטריום של קיסריה ונתניה  או על אזור בנימינה ורמות מנשה השופעים במסלולים מעגליים ושקטים.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.