גמישות: למי כדאי ולמי אסור?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

גמישות הנה אחד מארבעת מרכיבי הכושר הבריאותיים החשובים הקיימים, לצד האחרים, כסבולת לב ריאה, כוח וקואורדינציה. חשוב לשפר ולשמור עליה לאורך כל החיים. מגיל הילדות ועד הגילאים המתקדמים. גמישות מתבטאת ביכולת לבצע תנועות דרך מלוא טווח התנועה של מפרק אחד או יותר מבלי לגרום לנזק או לפציעה במפרקים או ברקמות מסביב. על מנת לכמת את הגמישות מקובל להשתמש במושג המכונה "טווח תנועה". טווח תנועה מוגדר כיכולת של מפרק אחד או מספר מפרקים להגיע לטווח מוגדר (ביחס לנורמות קיימות) שנמדד באופן כמותי (במעלות או בס"מ) על ידי מבחני גמישות ספציפיים.

נערת גומי בפעולה

מהו טווח התנועה?

מתאמן מסוים יכול להיות גמיש במפרקי הכתפיים, אך לא גמיש, במפרקי הירכיים. הגמישות משתנה בין מפרק אחד למשנהו ותלויה רבות בסוג הפעילות הגופנית או הספורטיבית של האדם. לפיכך טלרית בבנק שאינה עוסקת בפעילות גופנית ואורח חייה מתקיים בעיקר בישיבה, הנה בעלת סבירות גבוהה לגמישות לקויה במפרקי הירכיים, גב תחתון ואולי אף מפרקים אחרים לעומת אדם אחר שעוסק בסוג עבודה אחר המצריך הפעלה בטווח גדול יחסית של מערכות שלד-שריר או ספורטאי. נוסיף ונאמר שעם העלייה בגיל חלה ירידה בגמישות והיא מושפעת כמובן גם מפציעות.

 

מפרקי הגוף אינם זהים ביכולתם

מתברר שמפרקי הגוף השונים אינם זהים ביכולתם התנועתית וחלקם מסוגלים לבצע רק תנועה לפנים, חלקם האחר תנועה הצידה ואילו אחרים מסוגלים לבצע תנועה סיבובית. אצל העוסקים בעבודה או בספורט א-סימטרי כמו צבעי או שחקן טניס, סבירות גבוהה לגמישות שרירים מסוימים לעומת אחרים. חוסר איזון זה גורם להגבלה בתנועתיות היומיומית ולעיתים אף ספורטיבית ועלולה אף להגביר את הפוטנציאל לפציעה. הגמישות עצמה נקבעת על ידי מספר פרמטרים כגון: הגנטיקה, אופי הפעילות היומיומית או הספורטיבית ועוד.

 

מתי צריך לדעת ולהימנע מאימוני גמישות?

יש להימנע מביצוע תרגילי מתיחה לאזור מסוים בגוף במצבים הבאים:

1. כשיש גמישות-יתר במפרק מסוים הדבר עלול לגרום לחוסר יציבות במפרקים, ולהגביר את הסבירות לפציעה.

2. שבר שהתרחש לאחרונה במפרק אותו מפעילים.

3. ישנה דלקת במפרק אותו מפעילים.

4. ישנה תחושה של כאב חד או חריף בעת ביצוע מתיחה.

5. המתאמן עבר פציעה כגון: נקע או מתיחה של רצועות בשבועות האחרונים.

6. ישנה חוסר יציבות של המפרקים.

7. האדם סובל ממחלות מסוימות שבגינן לא מומלץ לבצע אימוני גמישות.

 

צפו בנערת גומי אמיתית בפעולה

 

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.