שבר בירך: מתי ואיך אפשר לחזור לפעילות?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אלפי אנשים בקרב האוכלוסייה בישראל שוברים את מפרק הירך מדי שנה כאשר מדובר בעיקר בקשישים. לפציעה זו השלכות רבות על המצב התפקודי-גופני. מהו שבר בירך? ממה הוא עלול להיגרם?  ומתי ואיך אפשר לחזור לפעילות גופנית?

 

הגורמים העיקריים  לשבר במפרק הירך הנם נפילה או מחלת האוסטיאופורוזיס. למותר לציין שלאחר גיל 65 מספר המבוגרים שנופלים הוא רב במיוחד (אחד מ- 3 מדי שנה) ולפיכך גובר הסיכוי לשבר במפרק הירך. נוסיף ונאמר שהנופלים והשוברים את מפרק הירך הנם, במרבית המקרים, בגיל פיזיולוגי גבוה יותר מאשר גילם הכרונולוגי. מכיוון שכך, איכות עצמות השלד בכלל ומפרק הירך – בפרט – ירודה ומשפיעה על המצב הבריאותי באופן כללי, כך גם הסיכוי ללקות במחלות שלד-שריר שכיחות.

הגורמים העיקריים לשבר במפרק הירך הנם נפילה או מחלת האוסטיאופורוזיס.

עם העלייה בגיל בא לידי ביטוי באופן משמעותי אופי ההתנהלות במעגלי החיים – מבחינת אורח החיים. אותם מבוגרים שלא שמרו כלל על אורח חיים בריא: עישון, אלכוהול, עודף משקל ואחוזי שומן גבוהים ללא פעילות גופנית בכלל או ביצוע אימונים לא אפקטיביים דיים, אימוץ תפריטים תזונתיים לא מושכלים ומתאימים – כל אלה חושפים אותם לבעיות בריאותיות רבות.

 

נפילות שונות ובעיות במערכות שלד-שריר מתרחשות אצל מבוגרים בשל חולשת שרירים, בעיות במערכת העצבים, נטילת תרופות מסוגים שונים, בעיות של שיווי משקל, ראייה ושמיעה, דיכאון ומצב רוח ירוד, חוסר ריכוז, בעיות שינה ועוד. למותר לציין שהמצב הגופני של חלק מהקשישים הנו לעיתים כה ירוד עד שלעיתים נפילה אינה שאלה של "האם?" אלא בעיקר "מתי?"

 

שבר במפרק הירך גורם לירידה תפקודית של האדם והוא מתקשה לבצע פעולות גופניות פשוטות. כמו כן, האדם סובל מכאבים, מוגבלות תנועתית, הפרשת חומרים שונים במוח שגורמים למגוון בעיות תפקודיות שונות ועוד. גרועה במיוחד הנה העובדה שהשוברים את מפרק הירך אינם חוזרים, במרבית המקרים, למצבם בטרם הפציעה והם סובלים מירידה רבה יותר בתפקוד הגופני.

 

נציין שככל שהאדם נמצא במצב גופני טוב יותר טרם הנפילה, סיכויי ההחלמה שלו טובים יותר. לכן ברור, שחשוב במיוחד לתת את הדעת על אימוץ אורח חיים פעיל ומושכל על מנת למנוע בעיות שונות בגיל המבוגר, לרבות נפילות. אזי, יש לבנות תוכנית אימונים ותזונה מתאימות תוך הבאה בחשבון של כל הפרמטרים ומעקב אחר ההתקדמות של האדם באופן כללי. באמצעות כך ניתן יהיה לשפר את איכות החיים של המבוגר באופן משמעותי ולמנוע בעיות בריאותיות רבות או להקל באופן ממשי בקיימות, אם ישנן.

 

לאחר נפילה ושבר במפרק הירך יש צורך בניתוח ומסתבר שלאופי השיקום לאחר הניתוח וביצוע פעילות גופנית מותאמת השפעה רבה על ההצלחה והחזרה לתפקוד גופני.

מסתבר שלאופי השיקום לאחר הניתוח וביצוע פעילות גופנית מותאמת השפעה רבה על ההצלחה והחזרה לתפקוד גופני.

במחקר שנערך באוניברסיטת האקדמיה, המחלקה לתרפיה פיזית, המרכז למדעי הבריאות, גלנסייד פנסילבניה, ארה"ב, בנושא של שבר במפרק הירך שנושאו היה:

 

האם מבוגרים שסבלו משבר במפרק הירך יכולים לבצע תרגילים מתונים – עצימים בבית?

המסקנה הייתה שרוב החולים המחלימים משבר בירך אינם חוזרים לתפקוד מלא ונראה כי הדכאון משפיע על ההחלמה. למרות שתרגילים יכולים לעודד את ההחלמה, למבוגרים רבים אין גישה למתקני אימון מתאימים ולכן אינם משתתפים בפעילות גופנית.

 

המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה והרלוונטיות של אימון ביתי ברמת עצימות מתונה עד גבוהה. כמו כן – נבדק הקשר בין דיכאון להחלמה גופנית. במחקר השתתפו 33 אנשים מבוגרים – 24 נשים, 9 גברים, בגיל ממוצע 78, אשר סיימו מחזור של פיזיותרפיה לאחר שבר בירך. המשתתפים חולקו רנדומלית לקבוצת אימוני התנגדות, קבוצת אימוני אירובי או קבוצת ביקורת וכולם נבדקו לפני האימונים ולאחריהם – מרחק ההליכה שהושלם בשש דקות, כוח איזומטרי (כיווץ השריר ללא שינוי באורכו) תחתון, מצב מנטאלי ותפקוד פיזי.

 

המשתתפים ביצעו את האימונים במשך 12 שבועות סה"כ 20 פעמים, בהשגחת פיזיותרפיסט מוסמך. קבוצת הביקורת קיבלה מייל דו-שבועי. קבוצת אימוני ההתנגדות ביצעה 3 סטים, 8 חזרות לסט בעצימות מירבית תוך שימוש במכשירים ייעודיים ליצירת התנגדות. קבוצת הפעילות האירובית ביצעה פעילות שהגדילה את קצב הלב לכדי 65-75% מקצב הלב המקסימלי שלהם, במשך 20 דקות בכל אימון.

 

לפי התוצאות – קבוצת אימוני האירובי וההתנגדות ביצעו את האימונים בהצלחה ב- 98% מהמקרים. כל הקבוצות שיפרו את מרחק ההליכה , את הכוח השרירי ואת התפקוד הפיזי. קבוצת האירובי וקבוצת אימוני ההתנגדות שיפרו באופן ניכר את הכוח האיזומטרי המיוצר באימון, לעומת קבוצת הביקורת.

 

מסקנה: אימונים בעצימות גבוהה המבוצעים בבית, אפשריים לאוכלוסיה שעברה שבר בירך. עם זאת, סממני דיכאון עלולים לשחק תפקיד בנכונות להתעמל וכפועל יוצא מכך – ברמת השיפור בביצועים הפיזיים.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.