רכיבת אופניים: 10 השאלות הנפוצות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

קריירת האופניים שלי התחלקה לשני חלקים. השנים "המהירות", בהם רכבתי תחרותי בארץ ובעולם, ונהניתי, והשנים בהם הפכתי לרוכב עתיר ניסיון ומנוסה, אשר כולם באים לשאול אותו שאלות הקשורות באופניים.אמנם, הסוס קצת התעייף עם השנים אך מידי פעם אני ממרק לו את הפרסות ומכין אותו לקרב עם הסייחים הצעירים והחצופים הקוראים תיגר. בעיר חיפה ממנה אני מגיע, אני נחשב לחלק מהנוף המקומי הקבוע. כמו גבשושית אספלט בולטת בכביש או סוג של תמרור דהוי שתמיד היה שם.לנצח רכוב על אופני.שבריר של רגע בשגרת יומם העמוס של אנשים שחולפים על פני ורואים אותי אך לא מבחינים בי. הדבר היחיד שמשתנה מידי כמה שנים הוא הצבע של אופני ומעט קמטים שנוספים מסביב לעיניי. למען ה"צעירים" החלטתי בכתבה זו לרדת לרגע מהסוס, לקחת אתנחתא ולהסביר לכם מעט אופניים, למה ומדוע. להלן 10 שאלות נפוצות שהונחתו עלי במהלך כמעט עשרים שנה של רכיבה. את השאלות והתשובות דירגתי לפי סדר החשיבות אשר מצאתי לנכון כי יהיה המעניין לכם ביותר.

רכיבת אופניים: השאלות הנפוצות

נתחיל באם כל השאלות:

1. כמה קלוריות שורפים בשעת רכיבה?

תשובה: סביב ה-500 קלוריות לשעה. זה אמנם פחות מריצה אך בניגוד לריצה ברכיבה לא קיים כמעט עומס על מערכת השלד.

2. מה הרכיבה עושה?

תשובה: אף פעם לא הבנתי את השאלה הזו. מה היא יכולה כבר לעשות. אם רוכבים זזים, אם זזים שורפים, אם שורפים מרזים, אם מרזים שמחים, אם שמחים מאושרים, ואם מאושרים מחבקים. אממ.. וחוץ מזה רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית המשלבת קטעים אנאירוביים התורמים לשיפור הכושר הגופני ומניעת מחלות.

3. איזה שרירים פועלים ברכיבה?

תשובה: השריר הראשי המופעל ברכיבה הוא שריר הארבע ראשים. שריר התאומים והשוק פועלים גם כן בעת פעולת המשיכה כלפי מעלה. שרירים נוספים המוגדרים כשרירים תומכי רכיבה הם שריר הירך (המסטרינג).וקבלו את פיסת מידע מעניינת. אם תפתחו את הטלוויזיה בחודש יולי ותצפו בטור-דה פראנס אתם תבחינו במהרה כי לכל הרוכבים יש שריר יד אחורית מפותח. תוצאה משעות של רכיבה כשהיד האחורית והכתפיים תומכות בפלג הגוף העליון. רכיבה על אופניים גם כן מפעילה ומחזקת את שרירי הגב התחתון והבטן.

ולשאלת הנשים הנפוצה ביותר.

4. האם הרכיבה תנפח לי את הרגליים?

תשובה: רכיבה על אופניים מפעילה את שריר הארבע ראשים ובאופן טבעי תגרום לעלייה במסת השריר. הצורה או הנפח אותו השריר יקבל תלויים מאוד בהרבה משתנים כמו גנטיקה, מהירות הרגליים לעומת עבודת כוח וכמובן מספר שעות הרכיבה השבועיות. יש לי רק תשובה אחת לשאלה הזו." עדיף רגל שרירית וחטובה על רגל רכה וחלשה".

5. למה אני צריך קסדה?

תשובה: כי אחרת לא יהיה לך ראש.

6. למה אני צריך מכנסי רכיבה?

תשובה: כדי שאחרי רכיבה תוכל ללכת כמו אדם נורמאלי ולא לבכות כמה כואבים לך הישבן או המפשעה.

השאלה הבאה היא המאוסה עלי ביותר:

7. כמה ק"מ עוברים בטור-דה פראנס?

תשובה:רכבת פעם מישראל לאירופה? אז זה המרחק. 3500 ק"מ ב 22 יום (21 שלבים).

8. איך קובעים את המנצח בטור-דה-פראנס?

תשובה: על פי זמן כללי הנמדד במשך 22 יום. מנצח המרוץ הכללי לא בהכרח ינצח שלב במרוץ. איך הם עושים את זה? תשובה: כושר גבוה הרבה אימונים וסמים לצערי. הייתי, ראיתי אך לא ניסיתי. הסמים שם זמינים לכל החפץ לקחת, כבר החל מגיל 15.

9. האם רכיבה על אופניים מזיקה לברכיים?

תשובה: לא אם תעשו את זה כמו שצריך. מידת אופניים, גובה הכסא ומיקומו עלולים להיות קריטיים בכל הקשור לכאבי ברכיים ברכיבה. תנו למקצוען לבדוק אתכם.הנטייה של רוב האנשים היא לרכוב עם כסא גבוה או נמוך מידי.זהירות שניהם מזיקים. זווית כיפוף ברך בעלת 30 מעלות תהיה הנכונה ביותר. כמו כן השימוש בהילוכי כוח עלול ליצור עומס לא רצוי על הברכיים שיביא עימו כאב. קל מאוד להתפתות להילוכים קשים כי זה מרגיש "טוב יותר". הימנעו.

10. כדאי לרכוב עם מוזיקה?

תשובה: רק אם תכננת לפגוש את מלאך המוות ברכיבה.מוזיקה היא דבר חיובי באופן כללי אבל היא מסוכנת מאוד לרוכב שאמור להיות קשוב לרחשי התנועה המגיעה מאחור. משב רוח ממשאית חולפת שהגיעה לפתע מאחור עלול להשאיר אתכם הפוכים על הגב באיזו תעלה נידחת. הגלגל האחורי עדיין מסתובב והביטים של אינפקטד מנגנים חרישית ברקע. שתהיה רכיבה נעימה ובטוחה.

מאת: אילן גולדמן

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.