רוכבים למעלה: בית אורן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
יש כאלה שעולים אותה, יש כאלה שיורדים אותה, כאלה שמפחדים ממנה, כולנו אוהבים אותה וחלקנו אף חולמים עליה בלילה (יתכן שזה רק אני).
כולנו קוראים לה העלייה של בית אורן או במילים אחרות כביש 721. בכתבה הבאה אסביר קצת על חווית הטיפוס הכל כך עצים בבית אורן.
מדוושים למעלה. צילום: cc by urish
הנתונים של בית אורן
אורך המסלול: 9.2 ק"מ (אל תהיו קטנוניים)
גובה טיפוס: 516 מ'
שיפוע ממוצע: % 5.6
מספר קירות: 4
מספר ירידות : 1
מדידות זמנים :
דור חדש- מודד מצומת אורן לצומת דמון
דור ישן – מהגשר בו מתחיל השיפוע האמיתי
אינדיקציית זמנים לפי מדידת דור חדש:
א. רוכב כביש תחרותי קצה : 20-23 דקות
ב. רוכב כביש חובב + : 25-30 דקות
ג. רוכב כביש חובב: 30-35 דקות
ד. על אופני הרים בכביש לחובב: 40-50 דקות
אם זה לקח לך מעל שעתיים כנראה שאתה ואופניים זה לא חיבור מוצלח או שהיה לך פנצ'ר והלכת את העלייה ברגל. אגב רצים ברמה גבוהה ירוצו את העלייה בפחות מ-40 דקות.
אם כן, ניסיתי במשך שעה שלמה כמו היסטוריון טוב (תואר בהיסטוריה של המזה"ת) למצוא את תאריך סלילת הכביש האימתני אך לשווא. אולם, מצאתי עדויות שהכביש היה קיים עוד בתקופה הבריטית. מסתבר, שכלא דמון המפורסם כונה לפני קום המדינה משטרת דמון וכבר ב1945 כוחות של הפלמ"ח נאלצו לסבול את השיפוע הארור של העלייה המפורסמת כשניסו להגיע לשם.
קיבוץ בית אורן, אגב, קיים משנת 1939 ויש לי סברה שתושביו נאלצו להגיע אליו בדרך כלשהיא. ליבי יוצא אליהם.
ולענייננו, השיפוע של בית אורן כפי שמובא מעל הוא מאוד מטעה, ישנם קטעים בהם השיפוע בועט ל-11%. אל תתבלבלו ותחשבו שמדובר בעלייה קלה, נהפוך הוא, מדובר ברוצחת שקטה וקרת לב. היא תטעה אתכם בהתחלה, תגרום לכם לחשוב שפניה לשלום ובדיוק כאשר תתרגלו אליה היא תזרוק לכם פתאום איזה סיבוב חד עם שיפוע מטורף שיפרק אתכם.
שיפוע בועט ל-11%. צילום: cc by SWoo

איך כדאי לעלות אותה?

קחו עצה מאדם שעלה אותה יותר מ-600 פעם ( זו לא בדיחה, הרגע חישבתי) ותחלקו את הכוח.
את החלק הראשון, מהגשר ועד לירידה, יש לקחת בקלות. לא מומלץ לעבור את רף המאמץ של % 80 .
החצי הראשון אינו קשה במיוחד וקיימים בו שני קטעים מישוריים ארוכים מספיק להתאוששות. לפני הירידה, ממש לפני הפנייה ימינה למלון יערות הכרמל, ממתין לכם סיבוב חד ימינה עם שיפוע שיכאיב לכם בארבע ראשים ויגרום לכם לרצות להתנצר. זמן טוב מאוד לחצי העלייה לרוכב תחרותי יהיה באזור ה8 דקות לחובבן עד 20 דקות.
עצתי לכם היא, כי תנצלו את הירידה למנוחה קלה וזאת מכיוון שבחצי השני גם אם ממש תרצו, הדופק הולך לעלות גבוה. החצי השני נפתח בשיפוע מתון וגורר אתכם אט אט לקיר הארוך של המחצבה. תנסו לטפס בקצב קבוע עד לקיר עצמו ותשמרו קצת רזרבה במיכל.
אורכו של הקיר הוא כמה מאות מטרים ויש בו שלט מעצבן שמסמן לך שהגעת לאמצע הקיר. הקיר הזה יגרום לכם לחפש את אלוהים בעצים.
מהרגע שהגעתם לקיר אתם יכולים להרשות לעצמכם לפתוח מבערים ולמצוא כוחות שלא מצאתם בעצמכם מאז שאמכם שלחה אתכם לחוג בלט.
מהקיר של המחצבה ועד צומת דמון נשארו לכם סה"כ עוד 3 ק"מ ושני קירות שבאים כמעט ברצף.
הקיר השלישי הוא קצר מאוד ומביא אתכם לפתחה של חוות הסוסים. גם בו אין צורך לחסוך בכוח.
הקיר הרביעי מגיע מיד לאחר החווה והוא בעל השיפוע הקוטל ביותר.למזלנו הוא קצרצר. אחרי שסיימנו איתו אפשר לשייט כמעט בנוחות עד לצומת דמון. רק אל תשכחו שיש עוד שתי גבעות מציקות אחרי הכלא.
אחרי הסיום, ליד העץ הגדול, בזמן שהדופק יורד אתם תבינו שיש משהו ממכר בעלייה הזו, קשה להצביע מה הוא בדיוק אבל הלב שלכם יגרום לכם לחזור אליה ולברי מזל מביניכם אף לחלום עליה.


אלוף ישראל לשעבר באופני כביש, מייסד  Road rush, בית הספר לרכיבת כביש

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.