סקס ופעילות ספורטיבית – ממריץ או מתיש?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ישנן כמה שאלות טריוויליות שעולות בכל הנוגע לאימון כושר, תחרות או אירוע ספורטיבי חשוב : מה כדאי לאכול? מתי הכי טוב לאכול על מנת לקבל מהאוכל את האנרגיה הדרושה ולא להרגיש תחושת כבדות ואי נוחות? מהי כמות המים שכדאי לצרוך? וכמה שעות שינה נספק לגופנו כדי להיות יעילים ביותר? אך השאלה שמעסיקה רבות את העוסקים בפעילות היא לא אחרת מאשר האם אפשר לקיים יחסי מין לפני פעילות ספורטיבית מבלי לפגוע באיכות הביצוע של המתאמן?

מהי הדעה הרווחת בכל הקשור בקיום יחסי מין לפני פעילות ספורטיבית?

במשך שנים רבות הדעה הרווחת אצל ספורטאים ומאמנים היא שקיום יחסי מין לפני פעילות ספורטיבית מותיר את מאגרי האנרגיה של השחקן/מתאמן ריקים. ברם, מחקרים שנעשו בנושא לא העלו שום ממצא המראה על קשר ישיר בין השניים. ישנם אף מחקרים המראים עליה משמעותית ברמת הטסטוסטרון אצל גברים לאחר ביצוע פעילות מינית, מה שגורם לשיפור ביצועי הספורטאי. יתרה מזאת, מחקר שבדק את רמת  האגרסיביות של מתאגרפים מצא כי אחד המניעים הבולטים להיעדר תכונה זו הינו רמת טסטוסטרון נמוכה במיוחד שנובעת מחוסר בפעילות מינית. אצל נשים הפעילות המינית מעוררת את הגוף לייצר אנדורפינים שתפקידם להקל משמעותית את תחושת הכאב. לכן פעילות מינית יכולה לסייע רבות בכאב שרירי ובכל סוג אחר של פציעה המגבילה את הפעילות הספורטיבית. אז נשים יקרות – יש לכן אור ירוק!

כושר

סקס ופעילות ספורטיבית – מהן הטענות לגבי הסוגיה?

ההשפעות הפסיכולוגיות של סקס עדיין לא ברורות. יש הטוענים שקיום יחסי מין יכול להוביל לירידה בריכוז. פסיכולוגים לספורט טוענים שהדבר הכי חשוב הוא קביעות ולכן ממליצים לא לשנות הרגלים ערב תחרות או אימון חשוב. המשמעות של ה"מינון הנכון" בספורט הינה חשובה לאין שיעור. חוסר בשעות שינה או שינה מרובה, חוסר אגרסיביות או אגרסיביות יתר, אדישות או התרגשות יתר, עייפות או מצב של ערנות יתר וכו'. המצאות אחד או יותר מהפקטורים הנ"ל עלול להוביל לאיכות ביצוע ירודה במיוחד. מינון נכון מיוצג לרוב ע"י גרף הידוע בשם פעמון גאוס. הגרף מגיע לשיאו בדיוק בנקודת האמצע כאשר התרחקות מנקודה זו ימינה או שמאלה (חוסר או יתר) מובילה לירידה. כמובן שלכל ספורטאי/מתאמן נקודת אמצע שונה ועל כל אחד מאתנו למצוא את הנקודה הזאת ולשאוף אליה בכל הכוח. מינון נכון מקבל תוקף גם בנושא הנ"ל.

הגרף מגיע לשיאו בדיוק בנקודת האמצע כאשר התרחקות מנקודה זו ימינה או שמאלה (חוסר או יתר) מובילה לירידה.

אם כך איך נתייחס ל"מינון הנכון"?

ספורטאי שמאוד מתרגש ערב תחרות או אירוע ספורטיבי כלשהו יכול בהחלט להוריד את סף ההתרגשות והלחץ ע"י קיום יחסי מין. לעומת זאת, לילה רווי פעילות מינית אינטנסיבית ושעות שינה מועטות יביאו לתוצאה גרועה לא פחות. איכות הביצוע עליה דובר אינה רק יכולת הקליעה או ההבקעה של שחקן כלשהו. איכות הביצוע מתבטאת בזמן התגובה של השחקן, זריזותו, מהירותו ומודעתו למצב גופו בכל רגע נתון. מכאן שבמצב בו השחקן רחוק מנקודת האמצע בגרף, הסיכון שלו להיפצע עולה בצורה משמעותית.

 

מה המחקרים מראים?

לאחר עיון נרחב במחקרים שנעשו בנושא לא הצלחתי להעלות בחכתי תשובה חד משמעית לשאלה ולכן החלטתי לחקור נושא זה בעצמי. ע"י שאלון קצר ומעט פולשני והיכרות טובה עם שחקני כדורסל וכדורגל בכירים בישראל, ערכתי מחקר קטן. השאלון כלל שאלות כגון: האם אתה נוהג לקיים יחסי מין ערב משחק? האם לדעתך לסקס הייתה השפעה על ביצועיך במשחק? האם הנך מחשיב עצמך פסיבי או אקטיבי במיטה? וכו'.

 

מהם ממצאי המחקר?

ובכן, גם פה התשובות היו שונות, מגוונות ובהחלט מעניינות… חלקם דיווחו על חוסר ריכוז לאחר פעילות מינית ערב המשחק, חלקם דיווחו על רמת אדרנלין גבוהה שגרמה לביצועים טובים יותר וכמובן היו כאלה שדיווחו שעם סקס או בלי, אקטיבי או פסיבי, ישן או ער, פעילות מינית בכל צורה שהיא לא השפיעה עליהם כלל (גברים…).

בשורה התחתונה – לעשות או לוותר?

כמו  רוב הדברים בחיים, ההשפעה של קיום יחסי מין ערב משחק או פעילות ספורטיבית היא מאוד אינדיבידואלית. כל ענף ספורט דורש מרכיבים שונים מהמתאמן. לדוגמא: בטניס נדרש השחקן להראות יכולות ריכוז גבוהות. שחקני טניס אשר מגיבים בהתעוררות יתר וחוסר ריכוז לאחר סקס ימנעו מפעילות זו ערב משחק. לכן על כל מתאמן לדעת את הצרכים הספורטיביים אותם הוא נדרש להציג ולהתאים עצמו לכך.אז ההמלצה שלי היא… ניסוי אישי! בחרו זמן מתאים ולא לפני אירוע תחרותי גדול או משחק חשוב. נסו לבצע ריצת בוקר לאחר קיום יחסי מין בערב שלפני. בדקו כיצד גופכם מגיב והחליטו בעצמכם.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.