לא יכולה בלי: הכל על נשים והתמכרות לספורט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

שיעור אירובי, קיקבוקס, רכיבה בשיעורי ספינינג, שחייה וריצה הם חלק מהפעילויות הספורטיביות הפופלאריות בקרב נשים. במקרים רבים, הסיבה בבחירה בהן אינה שיפור מצב בריאותי או כושר גופני, אלא דווקא רצון בירידה מהותית במשקל ואחוזי שומן. אזי, במקרים לא מעטים הפעילות הגופנית נעשית בשל דימוי עצמי נמוך של נשים בגילאים שונים (ילדות, מתבגרות, ואף נשים מבוגרות) השואפות ליישר קו עם הדימוי האידיאלי המוצג באמצעי התקשורת. דימוי עצמי מוגדר כמכלול הדימויים שעל פיהם האדם תופס ומחשיב את עצמו. חשוב לציין, כי התפיסה העצמית אינה תמיד זהה לדרך שבה אחרים רואים את האדם.

 

צילום: CC BY Edson Hong
האם דימוי עצמי נמוך הוא זה שגורם לנו להתמכר? צילום: CC BY Edson Hong

 

מכורה לכושר: כיצד תדעי אם גם את בסטטוס הזה?

התופעה מוכרת ונפוצה, ויש לא מעט מקרים שבהם נשים (וגם גברים) נמצאות במשקל תקין, אחוזי שומן ממוצעים (הטווח הנו 23%-30% בקירוב) – ועדיין ממשיכות להתאמן עד סכנה של ממש לבריאות הגוף. ההגדרה הפסיכולוגית של התמכרות לפעילות גופנית נקרא Exercise Dependence (תלות בהתעמלות).

 

אלו 5 מאפייני ההתמכרות לספורט

1. התעמלות שהזמן שמושקע בה עולה בהדרגה.

2. מחשבות תמידיות על התעמלות.

3. ויתור על מחויבות של משפחה, עבודה או חברה בשביל להתאמן.

4. התעלמות מפציעות בכדי להתאמן.

5. תסמינים של גמילה כאשר אין אפשרות להתאמן (חרדה, לחץ ודיכאון).

 

ייתכן והאימון שלכם קל מידי. צילום: CC BY Edson Hong
תלות באימון? כן…זה התמכרות! צילום: CC BY Edson Hong

התלות להתמכרות

ניתן לחלק את "התלות להתמכרות" לשתי קטגוריות. הראשונה, הפחות נפוצה, היא התמכרות להתעמלות פיזית ללא קשר לבעיות דימוי גוף ושליטה ושינוי של צורת הגוף. הקטגוריה השנייה והנפוצה יותר היא מה שמוגדר כ-ED משני. זו מתאפיינת בצורך אובססיבי לשלוט ולשנות את צורת הגוף. לרוב היא מלווה בהפרעת אכילה כגון אנורקסיה. אנורקטית אינה רואה את הרזון של גופה כמו שהאנשים סביבם רואים אותה, היא, מבחינתה, עדיין שמנה ולכן צריכה להפחית עוד במשקל. דימוי עצמי נמוך מוביל למגוון התנהגויות במעגלי החיים שחלקן בהחלט כרוך בסיכון בריאותי של ממש וללא מעורבות וטיפול של אנשי מקצוע, מדובר בסכנת מוות.

 

דימוי עצמי ופציעות: כיצד קשור אחד לשני?

ירידה דרסטית במסת הגוף הרזה כרוכה בשינויים במערכות רבות בגוף כמו שלד-שריר, הורמונאלית, עצבית ועוד. גובר הסיכוי, לדוגמה, שבחורה הנמצאת בתת-משקל ועוסקת בפעילות גופנית על בסיס קבוע תסבול מפציעות ספורט שונות ואף מבעיות בריאותיות. להלן מקצת מההשלכות של ירידה דרמטית במשקל: ירידה במסת הגוף הרזה (מסת שריר ומסת עצם) שקשורה במחלת האוסטיאופורוזיס ומחלות שלד-שריר נוספות, ירידה בתפקוד המוח בשל אספקה לקויה של חומרי מזון חיוניים, בעיות של מערכת העיכול ועוד. חשוב לציין גם שככל שמספר השעות השבועיות שבו עוסקים בכושר עולה, כך גובר הסיכון לפציעות. לדוגמה, ממחקרים עולה כי בריצה למרחקים ארוכים (למעלה מ-60 ק"מ בשבוע) עולה משמעותית מספר הפציעות. אי לכך, בטרם מעלים עוד ועוד את מספר הפעמים השבועי המוקדש לפעילות גופנית ובמקביל גם את היקף הפעילות והעצימות, מומלץ לבדוק אם הדבר נחוץ ונמצא בהלימה למטרת המתאמנת, מצבה הבריאותי והסיבה העיקרית לשינוי ממשי בהרגלי הפעילות הגופנית.

 

צילום: CC BY Amber Karnes
אל תוסיפי עוד אימון בכל מחיר. בדקי אם זה בכלל מתאים לך! צילום: CC BY Amber Karnes

 

כל דבר במידה: 4 המלצות לפעילות גפנית בהדרגתיות

 

1. היו ערים לתחושות

עייפות כרונית, ירידה במשקל קיצונית, תחושות לא טובות כמו בחילות, כאבי ראש תמידיים, ירידה ביכולת הגופנית למרות שמתאמנים ועוד. כל אלה הם סימן שיש בעיה מסוימת וחשוב לדעת עליה בהקדם.

2. הגדירו מטרת אימון ברורה עם יעדים ברורים 

חשוב לציין שלמעט ספורטאי הישג, ניתן להמליץ על אימונים של שעה-שעתיים, ארבע-חמש פעמים בשבוע. במידה שהמתאמן 'מן השורה' לא משיג את מטרת האימון בהיקף אימון זה, חשוב לבדוק את הסיבות לכך.

3. מדדו את עצמכם

מפעם לפעם אצל איש מקצוע. הוא יבדוק היקפים, יתר לחץ דם, אחוזי שומן, משקל ואם מדובר בילד/מתבגר, אזי גם גובה. לפי הבדיקות הללו ניתן לדעת אם השינויים הם בגדר הסביר או יש לשנות דבר מה בתכנית האימונים או תפריט התזונתי.

 

4. אימון מידתי: המלצות מנטאליות

התמקדו והבינו את תפיסת הדימוי גוף וההערכה העצמית שלכם. יש לפתח תפיסה עצמית שמבוססת על כישורים נוספים ולא רק על ההופעה החיצונית. לדוגמה, האסרטיביות, כישורים חברתיים וכישורים אינטלקטואלים. דעו מתי לפנות לאיש מקצוע על מנת לדעת בבטחה שתכנית האימונים והתפריט התזונתי בנויים באופן מושכל.

 

* דניאל קסל הוא פסיכולוג ספורט, מרצה בקמפוס שיאים באוניברסיטת תל אביב

 

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.