מה קודם: אימון כוח או אירובי?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
זוהי ללא ספק אחת השאלות הנפוצות ביותר סביב כותלי חדר הכושר מאז ומעולם. אין יום שלא עובר ואני לא נתקל בשאלה: "אז במה כדאי להתחיל: בכוח או באירובי?" לצערי, אין על כך תשובה חד משמעית ועל כן אסביר לכם למה.
בעולם רגיל בו הזמן עומד לרשותנו והיינו רוצים להפיק את המקסימום משני האימונים יהיה מומלץ יותר שנפריד בין ימי האימונים או לפחות נבצע אימון אחד בבוקר והשני בערב. לצערנו הפרדת האימונים אינה מתאפשרת אצל רבים מאיתנו, אחרי הכל יש לנו מטלות נוספות כמו ללכת לעבודה, לטפל בילדים, למשפחה, סידורים וגם לחיי חברה. עכשיו השאלה הנשאלת היא: אם לרוב האנשים אין גם ככה מספיק זמן להתאמן: האם תפגע איכותו של האימון השני כאשר השניים יבוצעו יחד באותו אימון? על כל מקרה, מה שיכריע בנושא זה הוא המטרה האישית של המתאמן לאותו אימון או המטרה הכללית בכלל.
פעילות אירובית או אימון כוח?

מה בדבר אימון כוח אחרי אימון אירובי?

כאשר אנו מעוניינים לפתח את מסת השריר, לא יהיה מומלץ לבצע אימון אירובי מתיש לפני אימון הכוח, וזאת מאחר ומאגרי האנרגיה (הגליקוגן) מדלדלות, ישנה עליה בחומצות החלב וישנו קושי המפריע להפקת הכוח הנדרש באימון. חשוב לזכור גם כי, ככל שהאימון נעשה ארוך יותר כך יכולת הכיוון של השריר נפגעת ויורדת ובהתאם. יכולת שריר נמוכה יותר תפריע גם כן לפיתוח מסת השריר, יחד עם העובדה גם שלצד כל זה ישנה עלייה בהפרשת הורמון הקורטיזול- הורמון המעודד פירוק שרירי.
אימון אירובי: לא כדאי אימון מתיש לפני הכוח

ומה בדבר אימון אירובי אחרי הכוח?

אם החלטתם לקנח בסיומו של אימון הכוח באיזה אימון אינטרוואליים אינטנסיבי על המסילה, כדאי שתחשבו שוב. אימון אירובי אינטנסיבי בסיומו של אימון כוח אינו מומלץ וזאת מכיוון שבמהלך האימון ישנו דלדול של רמות הגליקוגן, דבר אשר עשוי לגרום לגופכם להפיק את האנרגיה הדרושה מהחלבון עצמו….כן…ובעיקר מהמקום האחרון ממנו רציתם: השרירים. אני לא חושב שיש מישהו שהיה רוצה לקבל את התוצאה ההפוכה מבניית שרירים אחרי כל המאמץ המושקע באימוני חדר הכושר.

מהו הזמן המושלם לאימון?

עפ"י מחקרים מסתבר שהגוף נמצא בשיאו בעיקר בשעות הצהריים המאוחרות. אם חפצה נפשכם באימון לילה אינטנסיבי כדאי שתשמרו זאת לזמן טוב יותר. בשעות הערב המאוחרות הפעילות ההורמונלית אינה בשיאה, לקראת הבוקר חוזרת לרמה גבוהה יותר ומגיעה לשיאה בשעות סביב 16-00 אחה"צ. אי אפשר לומר באופן גורף כי זו השעה המתאימה לכולם, אני מכיר אנשים שנמצאים בשיאם גם בשעות הבוקר המוקדמות או הלילה המאוחרות (או כך לפחות הם טוענים), במידה ואתם ספורטאים, מפתחי גוף, או מתאמנים ברמה גבוהה מאוד, לשעת האימון תהיה חשיבות רבה באופן ביצוע האימון. במידה ואתם מתאמנים מן השורה המעוניינים לשפר את הכושר הגופני ולחזק או לעצב את הגוף, הדבר החשוב ביותר עבורכם הוא לבצע את האימון בשעה המתאימה מבחינת לוח הזמנים והיכולת האישית שלכם להגיע לאימון הכושר. כל עוד הצלחתם להגיע ולבצע את האימון, נושא השעה כבר הופך לעניין זניח. במידה וזה גם מתאים ללוח הזמנים שלכם, כך גם תוכלו להתמיד בפעילות לאורך זמן.
הזמן המושלם לאימון: הזמן שמתאים ללוח הזמנים שלכם

פעילות אירובית אחרי אימון כוח לשריפת שומנים

מרבית האנשים המגיעים לחדר הכושר בין אם צריכים או בין לאו, תמיד יטענו ששריפת שומנים נמצאת בראש סדר העדיפויות. אם חיפשתם פעילות שתסייע לכם "בשריפת שומנים" יכול להיות כדאי לכם לבצע את הפעילות האירובית לאחר אימון המשקולות. מחקר אשר בוצע במכון הרפואה והבריאות הבינלאומי העלה כי ביצוע של פעילות אירובית בתום אימון הכוח תוביל לניצול השומן כמקור אנרגיה ותגרום גם לעלייה ברמות הורמוני הסטרס, דבר אשר המסייע גם כן לפרוק השומן.

אז מה קודם: אירובי או כוח?

התשובה מאוד אינדיבידואלית ומורכבת בעיקר מהמטרה הישירה שלכם. תמיד כדאי שתתאימו את מטרת האימון על פי סדר החשיבות ובהתאם גם לתכנית האימון. אם נתחיל באימון כוח אנו עשויים להתייעף ולהגביל את היכולת מביצוע פעילות אירובית בהספק מקסימאלי, יחד עם האפשרות שגופכם עשוי "לפרק את השרירים" בשביל ליצור אנרגיה במהלך הפעילות האירובית. כאשר מדובר על אדם בריא המעוניין לחזק את השרירים, לשפר את הכושר ולשמור על תפקוד תקין מומלץ לבצע את אימון הכוח לפני האירובי. אם תתחילו בפעילות אירובית האימון עשוי להתארך וכך גם יכולת הכיוון של השריר תרד בהתאם. יכולת כיווץ השריר תפריע גם כן לפיתוח מסת השריר לצד האפשרות של עלייה בהפרשת הורמון הקורטיזול- הורמון קאטבולי המעודד גם כן פירוק שרירי. אנשים המעוניינים לשפר את היכולת האירובית או כאלה שסובלים מלחץ דם מומלץ שיתחילו בפעילות אירובית.

מאת: שי אלנקרי

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.