מאמן כושר אישי? זה לא חתונה קתולית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

תעשיית האימונים האישיים פורחת בשנים האחרונות וברשתות הכושר הגדולות מדובר בהכנסה שנתית של מיליוני שקלים (!). במקרה זה המנוי במועדון משלם ממון רב על שכירת מאמן כושר אישי שעשוי להסתכם בסכומים הנעים בין 2500-1000₪ בממוצע לחודש (מחושב לפי שני אימונים בשבוע) וכשמדובר במדריכים מהשורה הראשונה, סלבריטאים או מאמני כושר אישיים שהנם בעלי הכשרות נוספות (לדוגמה: מאמן כושר אישי שהוא גם פיזיותרפיסט, או דיאטן קליני וכדומה) עלות האימון גבוהה עוד יותר. מעניינת העובדה שמתאמנים רבים השוכרים שירותיהם של מאמני כושר אישיים לא תמיד מקבלים תמורה הולמת עבור כספם. להלן מספר דוגמאות לכך:

מאמן כושר אישי: לא חתונה קתולית

1. התנהלות המדריך בעת האימון – האם המדריך מדבר עם מתאמנים אחרים במהלך האימון? האם הוא מתמקד במה שנעשה בעת האימון? האם הוא עונה לשיחות בטלפון הנייד או שולח SMS (מיסרון)? נותן תחושה שממש לא מתאים לו לאמן היום? אם התשובה לחלק מהשאלות או חלקן חיובית, הדבר לא תקין ומומלץ להעיר למדריך על כך. אם ההתנהגות חוזרת על עצמה, לא לחשוש להחליף את המדריך.

2. ההסברים במהלך האימון האישי – האם ההסברים ברורים ונהירים? ישנם מדריכים אישיים שעושים ככל שביכולתם להרשים את לקוחותיהם ובחלקים ניכרים באימון מדברים בשפה לא ברורה, או עושים שימוש במונחים מקצועיים בלועזית שהמתאמן הממוצע לא מבינם.

3. עמדת המדריך בעת האימון האישי – עמידה עם ידיים שלובות במהלך האימון או לחילופין – עמידה עם ידיים בכיסים, בהחלט מראה סימן לזלזול. ישנם מדריכים שתנועות אלו שכיחות אצלם במהלך האימונים האישיים וחשובה תשומת לב של המתאמן לכך.

4. השגת מטרות של המתאמן האישי– לאחר מספר שבועות של אימונים אישיים הגיע הזמן לקבל תוצאות. אם אין התקדמות ביכולת הגופנית ובד בבד מטרת האימון לא מושגת, הדבר לא תקין וייתכן שהתרגילים, נפח האימון, עצימותו, התזונה ועוד לא בנויים באופן מושכל.

5. מדידות אנתרופומטריות – חשוב  שהמדריך יבצע מפעם לפעם מדידות אנתרופומטריות הכוללות: משקל, היקפים, אחוזי שומן ועוד. למותר לציין שמדריכים עם הכשרה מתאימה מסוגלים למדוד גם לחץ דם, גמישות, כוח שרירים, ליקויי יציבה וכדומה.

6. מתח מיני – כשמדריכי אימון אישי מאמנים נשים לעיתים נוצר מתח מיני שלילי ותחושת המתאמנת (בדרך כלל מדובר בנשים) אינה נוחה, בלשון המעטה. במקרה זה לא בטוח כלל ששיחה תסייע ואולי יש מקום להחליף את המדריך.

7.  אופן ההשגחה (Spotting) באימון האישי – אימונים אישים מלווים בהשגחה על ידי המדריך. ההשגחה באימון האישי חשובה במיוחד בתרגילים בהם ישנה סכנה בטיחותית (לדוגמה: לחיצת חזה בשכיבה עם מוט או משקוליות יד, פשיטת מרפקים בשכיבה עם מוט, לחיצת כתפיים בישיבה עם מוט ועוד). במקרה זה לאופן ההשגחה של המדריך השפעה על איכות הביצוע ובטווח הארוך – השגת מטרת המתאמן. בנוסף, מתאמנים רבים מבצעים תרגילים באופן שגוי והשגחה, במיוחד בחודשי האימון הראשונים, הנה חיונית במיוחד.

8. התקשורת לאחר האימון – תקשורת טובה הנה חלק בלתי נפרד מאימון הכושר האישי וחשובה הן באימון עצמו והן בין האימונים. לדוגמה: במקרים בהם המתאמן חולה, נסע לחו"ל וכדומה, האם המדריך שואל לשלומו של המתאמן, נותן הנחיות מתאימות לשמירה על כושר או להתנהלות נכונה יותר בעת נסיעה לחו"ל? הדבר חשוב במיוחד ומשפיע על יכולת ההתמדה של המתאמן.

9. שימוש בשיטות אימון שונות – האם מפעם לפעם נעשה שימוש מפעם לפעם בשיטות אימון באימון האירובי ובאימון האנאירובי (אימון ההתנגדות – מתייחס לאימון המתבצע כנגד משקולות, אביזרי עזר או משקל גוף)? על מנת להתקדם בקביעות חשוב לעשות שימוש בטכניקות אימון שונות ומומלץ שהמתאמן ישים לב לכך.

10. התעריף לאימון האישי – האם ישנה הלימה בין מה שהמתאמן מקבל מבחינה מקצועית, רמת השירותים השונים, היחס וכדומה למחיר המשולם עבור האימון? לעיתים, מאמני כושר אישיים ללא ניסיון רב בתחום וללא תוצאות מוכחות גובים תעריפים לא הגיוניים לחלוטין.

11. התמקצעות בתחום מסוים – האם המדריך ששכרתם את שירותיו בקיא ויודע כיצד להשיג את מטרת האימון? לעיתים מתאמנים אישיים מעוניינים במטרות אימון ייחודיות המצריכות ידע מעמיק בתחום מסוים לדוגמה: פיתוח גוף, שיקום לאחר פציעה, חזרה לגזרה לאחר לידה, שיקום חולה לב ועוד אך רק למעטים ממאמני הכושר האישיים יש את הידע הנדרש לשם כך. במקרה זה חשוב לברר היטב אם מאמן הכושר עבר הכשרה מתאימה בנושא ובמידה שלא – מומלץ להחליפו. למותר לציין שבמהלך ביצוע אימוני כושר אישיים שכיחים המקרים בהם מתאמנים רוצים יותר ממטרת אימון אחת, או לחילופין, במהלך תקופת האימון משנים את מטרת האימון. לדוגמה: אישה בת 30 שמטרת האימון שלה הנה הפחתת אחוז השומן, הרזיה וחיזוק שרירים, אך לאחר שנה הנה בהיריון ומעוניינת באימון מתאים. דוגמה נוספת הנה גבר בן 45 חולה סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), בעל עודף משקל שמטרתו הנה שיפור המצב הבריאותי והפחת משקל אך לאחר שהשיג את מטרתו הוא מעוניין להשתתף בתחרות טריאתלון. לא בטוח שבמקרים אלה (ואחרים) יש למדריך האימון האישי את הידע הנדרש.

12. מדיניות ביטולי שיעורים – חשוב לסכם מראש מדיניות ביטולי שיעורים. בדרך כלל מסוכם על זמן מוגדר מראש בו המתאמן יכול להודיע על ביטול שיעור ללא שישא בעלות הכספית בשל כך. במידה והמדיניות הנהוגה במקרה זה אינה מתאימה למתאמן, חשוב להעיר תשומת ליבו של המדריך לכך.

13. מכירה של תוספי מזון ומוצרים אחרים – חשובה תשומת הלב לנושא מכירת מוצרים על ידי מאמן הכושר האישי. לעיתים מאמן כושר אישי משקיע מאמצים כדי למכור מוצרים מסוגים שונים (המדריך מקבל עמלה במקרה זה). במידה והדבר קורה באופן קבוע בעת האימונים חשוב להעיר תשומת ליבו של המדריך לכך.
לסיכום, אימון כושר אישי הנו עסק יקר במיוחד וחשוב שהמתאמן יקבל מלוא התמורה בעד מה שהוא משלם. הדבר חשוב במיוחד כשמעוניינים להשיג יותר ממטרת אימון אחת ובעיקר וכשמדובר במתאמנים הלוקים בפתולוגיות מסוגים שונים – במקרים אלה, אימון כושר אישי לא מתאים עלול לגרום לאחד משני המצבים:

א. המתאמן לא מתקדם ולא משפר את יכולתו הגופנית.

ב. המתאמן מבצע אימונים שאף עלולים לפגוע בבריאותו (לדוגמה: חולי לב, הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 או 1, אסטמה וכדומה).

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.