למה בכלל ריצה בשטח?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
את ריצותיי בשטח התחלתי בערך מהיום שבחרתי לרוץ. רץ פציעתי אנוכי. מספר שבועות אחרי שהתחלתי כבר חשתי את זעזועי הכביש עושים שמות בברכיי השבריריות. עשיתי הכול נכון, זה לא עזר, הכאב רדף. חיפשתי מוצא "מרכך" כאב. קראתי, למדתי, שיננתי והבנתי. בשבילי רק שטח. לא התבאסתי, להפך. ציפיתי.מה גם שהתגעגעתי להרים ויערות שהיו חלק בלתי נפרד מחיי כרוכב אופניים בשוויץ. כלומר בשוויצריה הקטנה בחיפה.
בהתחלה רצתי בשטח לבד. בעיקר בדרכי עפר כבושות. זה הרגיש נהדר, רך יותר. קצת בודד. מאוד נהניתי משינויי הקצב והדופק. מידי פעם הייתי אפילו תופס רוכבי שטח מבוהלים בעליות. רק רציתי לדבר. הידיעה שרץ "יושב" עליהם קצת ביאסה אותם והם נעלמו בהרף הדיווש. כעבור זמן גלגל האופניים התהפך. התחזקתי, עתה אני הייתי הסנוב שמשאיר אבק בעלייה. לעיתים אני מוכן להישבע שהמראה של רץ עוקף אותם בעלייה פשוט הפיל אותם מאופניהם היקרים.
אילן גולדמן בעת ריצת שטח
יום אחד החלטתי לקחת את ריצות השטח צעד קדימה. גמרתי בדעתי להשתתף במרוץ שטח בנחל מערות.סתם ככה בשביל הכיף. לראות אנשים, לדבר. במרוץ הכרתי את מי שלהיום הם חבריי לריצות השטח. החבורה המופלאה הזו מכונה בפי האגדיים של חוף הכרמל. היא מכילה בתוכה את מיטב הרצים שרצועת האדמה הזו ידעה. אלופי ישראל, רצים אולימפיים ואפילו אלופי עולם. מידי יום שני אנו מתגודדים באזור יער עופר וחורשים את מיטב הסינגלים (שבילים צרים) הקיימים באזור. המסלול לעולם לא ידוע מראש ובחירת המסלול היא תפקידו של הצ'יף השייך לדור המייסדים. אלו שהתחילו לרוץ בשטח לפני 20 שנה ויותר. מלבד החברותא הנהדרת כעבור שלושה חודשים התחלתי להרגיש את הערך הפיסי והמנטאלי המוסף של ריצות השטח אותו רציתי לחלוק עמכם בטור זה.

אז למה דווקא ריצה בשטח?

1. העניין והגיוון- אולי הסיבה הטובה ביותר לרוץ בשטח היא:
ריצה בשטח הרבה יותר מעניינת ומגוונת מריצת כביש סתמית.הנוף מתחלף ומשתנה עם כל צעד ושעל.
2. מפחיתה את סכנת הפציעות- שביל עפר תמיד יספוג את זעזועי הנחיתה טוב יותר מאספלט ובכך יפחית את סכנת הפציעה. מחקרים שיצאו לא מזמן הוכיחו כי עוצמת המגע עם הקרקע הוא אחד מגורמי הפציעה השכיחים ביותר.
ריצת שטח: רצים יותר נפצעים פחות
3. הטבע- אין דבר יותר בריא מאשר לקחת הפסקה מהחיים ולנטוש את המין האנושי למספר שעות. טבע ירוק  תמיד עושה יותר טוב לנפש מכביש הומה רכבים ואנשים. עצים, ציפורים מצייצות, שועלים, חזירי בר אשר חוצים את השבילים וסתם תימהונים, כל אלה יכולים להפוך כל יום סתמי למשהו מיוחד .
4. החיזוק- ריצה בשטח כמוה כתרגילים פרופריוספצטיביים (אל תנסו להגיד את זה). דווקא חוסר היציבות בעת הדריכה והנחיתה אותם אנו חווים בריצת שטח מאפשרים לנו לחוש ולחזק את אותם חלקי גוף אליהם אנו לא מודעים באופן שוטף. כגון שרירים משניים, גידים ומפרקים. בסופו של דבר זוהי דרך נוספת לחזק ולמנוע פציעות.
5. העליות- מסלול שטח בדרך כלל יתאפיין בתוואי משתנה ולרוב יכלול עליות. העליות בשטח הן מרכיב חשוב בחיזוק ובהכנת הרץ. הריצה בעליות מחזקת לנו את שריר הארבע ראשים ובכך יוצרת בסיס איתן יותר שיגן על הברכיים במהלך ריצות כביש. מה גם שריצה בעליות יוצרת רץ יותר שלם. אני מבטיח שזה ישתלם לכם במישור.
6. שיפור הכושר- ריצות שטח כפי שאתם יודעים מאופיינות בעליות, ירידות, גבעות ומישורים. הכל מהכל והרבה.אלו יוצרים ריצה שהיא הרבה יותר עשירה בשינויי דופק המשפרים את כושרנו הגופני ואת יכולת ההתאוששות שלנו.היא הובילה אותי לתוצאות מרשימות במרוצים.
אז אתם באים ביום שני או מה?

מאת: אילן גולדמן

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.