יציבה לקויה: כך תזהו, תמנעו ותטפלו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
יציבה נכונה מהווה את הבסיס למצב בריאותי תקין ותנועה נכונה. רבים מהאנשים בעולם המערבי מבלים זמן רב בישיבה, וכתוצאה מכך יוצרים דפוסי יציבה לקויים. אל דאגה, שום דבר עוד לא אבוד. בעזרת אבחון, תשומת לב ומודעות עצמית גבוהה יותר גם אתם תוכלו לשפר את היציבה ולהוסיף עוד כמה סנטימטרים למראה הוויזואלי שלכם.

ליקויי יציבה: אבחון ומניעה.צילום: cc by bartmaguire

יציבה נכונה היא דרך פשוטה אך חשובה לשמירה על חלקים עדינים בגב ובעמוד השדרה במצב תקין. זה הרבה מעבר לאסתטיקה, יציבה נכונה חשובה מאוד להפחתת הכאבים בגב ובצוואר . מחקרים רבים הראו שישנו קשר הדוק בין היציבה למצב הבריאותי. אבחון וטיפול מוקדם עשוי למנוע התפתחות בעיות עתידיות וכאבים מיותרים.
אז מהם הגורמים המשפיעים על יציבת האדם?

תורשה: המטען הגנטי שאיתו אנו נולדים, משפיע על התפתחותנו הגופנית ועל דפוס יציבתנו. נתונים כמו מבנה הגוף ואורך העצמות מוענקים לנו מלידה ומהווים יחד גורם משמעותי בהתפתחות היציבה.
גיל: דפוסי היציבה משתנים לא אחת במהלך חיינו. מרגע הלידה, דרך כל שלבי ההתפתחות ועד לזקנה.
מין: קיימים מספר הבדלים בולטים המאפיינים יציבה של גברים ושל נשים.
הבולטים ביותר:

1. זווית אגן גדולה יותר אצל נשים גורם המשפיע על מנח האגן ועל מנח עמוד השדרה המותני.
2. אחוזי שומן גבוהים יותר אצל נשים. גורם המשפיע באופן כללי על מבנה הגוף ודפוסי היציבה.
3. סביבת עבודתנו – מומלץ לשנות את סביבת עבודתנו בעזרת ארגונום המתמחה בשיפור סביבת העובד.
4. תפקידנו בעבודה
5. פעילויותינו במשך היום
6. הרגלי הלבוש (חליפה מחויטת או בגדים קלים, נעלי ספורט או עקב).
7. גורמים חברתיים שונים
כל אלה ועוד יוצרים במשך הזמן השפעה ישירה על דפוסי היציבה והתנועה. ישנן נורמות חברתיות שונות המשפיעות על היציבה כגון סגנון הליכה, סגנון לבוש וכדומה. קחו לדוגמה את "היציבה המרושלת" המקובלת בקרב נערים מתבגרים לעומת היציבה הזקופה המקובלת בקרב מפקדים ואנשי צבא.

יציבה המושפעת ממצב רגשי
דפוסי התנועה והיציבה הם רמז חזותי למצבו הרגשי של האדם, כפי שמכונה גם "שפת גוף". משלבי ההתפתחות הראשוניים שלנו, נשזרים מאפיינים רגשיים ומחשבתיים אל תוך תבניות התנועה באופן שסך כל מתחי השרירים נראה כתבנית של הגוף-נפש. אדם החווה מתח רגשי, חרדה, צער או חוסר ביטחון נושא את יציבתו כביטוי חיצוני לרגשות אלו. במצב שבו יחסי גומלין אלו נשארים לאורך זמן, עלול להיווצר דפוס יציבתי מורגל, כך שהתהליכים הנפשיים תורמים לתהליך הנצחת תבניות הגוף המקובעות.
פעילות גופנית
פעילות גופנית מותאמת עוזרת להתפתחות תקינה ולשיפור דפוסי התנועה והיציבה. לצערנו במקרים מסוימים כאשר הפעילות אינה מבוצעת באופן מאוזן ישנו סיכוי גדול להתפתחות של ליקוי יציבה. זה בדרך כלל מאפיין מתאמנים רבים בחדר כושר ובעיקר בני נוער צעירים אשר קבוצת שרירים ספציפית ומזניחים את הנגדית, מצב שכזה גורם גם כן לחוסר איזון ומוביל לליקוי יציבה. אחד הדגשים העיקריים בעבודה עם נערים צעירים היא לסגל להם הרגלי אימון נכונים, תקינים ומאוזנים יותר. פעילות לא מאוזנת עלולה לגרום גם למגבלות תפקודיות ולפגיעה בדפוסי יציבה תקינים.

זיהוי יציבה לקויה וטיפול מונע
הצעד הראשון בשיפור היציבה הוא לזהות מה דורש שיפור, וזאת בעזרת בדיקה עצמית או יעוץ של חבר במשך יום שיגרתי. תהליך זה יבוצע על מנת לזהות בצורה הטובה ביותר באלו זמנים ותנוחות גופנו נמצא במצב של יציבה לקויה. זיהוי זה אינו מהווה תחליף לאבחון מקצועי אולם ייתן רמז ראשוני להתפתחות הבעיה. אבחון מוקדם ומקצועי של ליקויי יציבה ובעיות בעמוד השדרה עשוי למנוע התפתחות מחלות רבות והופעת כאבים בעתיד. על כן, מומלץ להיעזר באיש מקצוע לשיפור הליקויים ולחזק את השרירים החלשים, וזאת בדיוק כמו בביקור אצל רופא שיניים. חשוב להבין שגם אם לא כואב -זה לא אומר שהכול בסדר, אך גם כשמדובר בחור באחת השיניים – לא תמיד נרגיש את הכאב במידית והנזק רק הולך מחריף.
עבודה משרדית וישיבה מול מחשב, בדרך כלל, מביאה ליציבה לקויה וללחצים מיותרים על הצוואר והגב התחתון. אנשים רבים עובדים בישיבה על כסא משרדי אשר אינו מותאם למבנה גופם ואינו נותן תמיכה מספקת לגב. כמו כן לא מומלץ לשבת במצב סטטי לאורך זמן ולכן מומלץ לקום כל 30 דקות, לנוע ולהימתח, על מנת שנוכל למנוע משרירי הגב להתכווץ ולהיתפס.
לזהות יציבה נכונה

יציבה נכונה משמעותה שכל איבר בגוף נמצא במקומו המתאים ביחס לאיברים האחרים. יציבה נכונה נותנת תמיכה נאותה לחלקי הגוף השונים ושומרת על חוליות עמוד השדרה במצב מאוזן. במצב עמידה, ראשנו צריך להיות מונח בצורה ישרה וסימטרית ותנוכי האוזניים, הכתפיים והמותניים זהות בגובהן. במבט מהצד צריך שתהיה היכולת להעביר קו ישר מתנוך האוזן דרך הכתף, מפרק הירך, הברך ומרכז הקרסול.
שמירה על יציבה נכונה ותמיכה לגב
מאחר ואנשים מוצאים את עצמם במספר רב של תנוחות לאורך היום חשוב ללמוד כיצד לשמור על יציבה נכונה ותמיכה נאותה לגב בכל אחת מתנוחות אלו. במעבר מתנוחה אחת לשנייה כדאי לוודא שהמעבר נעשה באופן רציף ושוטף. לאחר התיקון הראשוני של הרגלי יציבה לקויים, תנועות אלו נעשות אוטומטיות ודורשות מעט מאוד מאמץ לביצוע.
מערכת כושר ישראל

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.