ילדים ופעילות גופנית: ההשפעות והיתרונות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בעיות יציבה, ירידה ממשית בחילוף החומרים הבסיסי, השמנה, הרעה של ההופעה האסתטית, מסורבלות תנועתית ועוד מהווים רק רשימה חלקית של בעיות הנוצרות כתוצאה מאי ביצוע פעילות גופנית בכלל ואימוני כוח – בפרט, בקרב ילדים.

 

מהמחקרים של השנים האחרונות עולה שלאימוץ מסגרת של אורח חיים בריא כבר בגיל הצעיר השפעה רבה בכל מעגלי החיים, הן בהיבטים פיזיולוגיים והן בהיבטים מנטאליים וקוגניטיביים.

דוגמאות ממחקרים אחרונים:

1. ממחקר שנערך ב- 2009 באוסטרליה  (Vario Health Institute, Edith Cowan University Joondalup, Australia ) נבדקה ההשפעה של תכנית אימוני התנגדות במשך 8 שבועות על ילדים בעלי עודף משקל או בעלי השמנה מורבידית (השמנה המלווה בתחלואה הנגרמת מאותה השמנה כגון: סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ועוד). במחקר נצפתה ירידה משמעותית של 2.6% באחוזי השומן בגוף ועליה משמעותית של 5.3% במסת הגוף הרזה. הילדים שיפרו את רמת הכושר הגופני שלהם: 74% מהם הצליחו לעשות את תרגיל הסקווט במאמץ מרבי, 85% שיפרו והעלו את מספר שכיבות הסמיכה שהם מסוגלים לעשות, 8% הגדילו את גובה הקפיצה ועוד. לפי הממצאים, תכנית אימוני התנגדות מביאה לשינויים משמעותיים בהרכב הגוף ובמדדי הכוח אצל ילדים הסובלים מהשמנת יתר או מהשמנה מורבידית. כמו כן, משתתפי המחקר העידו שנהנו מהתכנית.

 

תכנית אימוני התנגדות מביאה לשינויים משמעותיים בהרכב הגוף ובמדדי הכוח אצל ילדים

2. במחקר שנערך במרכז המחקר למדעי הספורט, מדעי הבריאות והתפתחות האדם והמחלקה למדעי הספורט, ברגנקה, פורטוגל עלה שיש קשר בין השמנת ילדים לבין מידת הקואורדינציה שלהם. ילדים הסובלים מהשמנה מורבידית משני המינים נמצאו בעלי קואורדינציה מוטורית נמוכה מאוד. לפיכך, אימוני כוח בכלל ואצל ילדים הסובלים מעודף משקל – בפרט חשוב שיהיו מאופיינים בתרגילים בהם מושם דגש גם על הקואורדינציה.

 

3. במחקר שנערך בית החולים "הופ" לילדים, אוניברסיטת אילינוי, שיקגו, אילינוי ארה"ב נבדקה ההשפעה של השמנת יתר ומגדר על קיבולת האימונים של ילדים עירוניים. נמצא שילדים הסובלים מהשמנה הצליחו להתעמל זמן מועט יותר לעומת ילדים במשקל תקין בממוצע של כשתי דקות פחות. על כל עליה של נקודה ב-BMI  נראתה ירידה של 0.69 דקות של  אימון גופני. הילדים שסבלו מהשמנה מורבידית העלו את קצב הלב באימון יותר מהילדים שעשו אימון זהה והיו במשקל תקין.

 

4. במחקר שנערך באוניברסיטת טקסס, אדינבורג, ארה"ב נבדקה ההשפעה של עיסוק באשטנגה יוגה על המשקל בקרב מתבגרים וילדים בסכנה לפתח סכרת מסוג 2 (בישראל מאובחנים בסוג סוכרת זו כ- 400,000 איש). בנוסף, נבדקה ההשפעה של תרגול אשטנגה יוגה על התפיסה העצמית ונמדדו סימפטומים פסיכיאטרים.

 

במחקר השתתפו 20 מתבגרים וילדים שתרגלו אשטנגה יוגה במשך 12 שבועות. משקלם נמדד לפני ואחרי התכנית וכל המשתתפים מילאו שאלון על התפיסה העצמית שלהם, חרדות, ודיכאון בתחילת ובתום התכנית. 14 ילדים בני 8-15 סיימו את התכנית. בממוצע הילדים איבדו 2 קילוגרם ממשקלם. 4 מתוך 5 ילדים בעלי בטחון עצמי נמוך השתפרו במידת הביטחון העצמי שלהם. בנוסף היה שיפור במדדי חרדה אצל המשתתפים.

 

אז למה כדאי לילדים לבצע?

נוסיף ונאמר שלאימוני הכוח בהם מופעל השריר מול התנגדות מסוימת חשיבות רבה ולא חייבים להתאמן בחדר הכושר לשם כך. ניתן לבצע תרגילים שונים במקומות כמו: בבית, פארקים, גני שעשועים, מגרשי משחקים, חוף הים ועוד. אזי ניתן לעשות שימוש בציודים כמו: סולמות, חבלים. מדרגות, מתח, אביזרי עזר שונים ועוד.

 

חיזוק שרירים, גידים, עצמות, רצועות, בניית מסת שריר (בתלות קיום תנאים מסוימים), הפחתת אחוז השומן התת עורי, שיפור בחילוף החומרים הבסיסי, הפחתת סיכון לפציעות ספורט, הגברת הביטחון העצמי מהווים – מהווים רק חלק מהסיבות לביצוע אימוני כוח בגילאים הצעירים וההמלצה הנה לבצעם בהתאם לגיל הפיזיולוגי (ומשתנים נוספים), עם הדרכה  מקצועית, הנאה באימונים (באמצעות משחקים שונים, משימות, אתגרים וכדומה).

בשורה התחתונה

ניתן להסתפק ב- 3-2 אימונים בשבוע של 30-15 דקות בכל פעם תוך הקפדה יתרה על בחירה מושכלת של התרגילים ודרגת הקושי המבוצעת. במידה ומדובר באימון בחדר הכושר ניתן להמליץ על טווחי חזרות של 20-8 בממוצע (בתלות ברמת הילד המתאמן), ביצוע תרגילים מורכבים ופונקציונליים תוך שימת דגש על הנאה וקואורדינציה בעת ביצועם.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

עקבו אחרינו

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-13,000 חברים.