אז כמה כוח יש לכם בידיים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ירידה בכוח השרירים, ירידה בתפקוד סיבי השריר הלבנים (אנאירוביים), עלייה באחוזי השומן, הרעה בתנועתיות היומיומית, ליקויי יציבה, עלייה במשקל הגוף ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של בעיות האופייניות אצל אנשים בעשורים המתקדמים של החיים. חשוב לציין שהזנחה עקיבה בשמירה על אורח חיים בריא (הכולל בין השאר: ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע, אימוץ תפריט תזונתי מושכל ומותאם, הימנעות משתיית אלכוהול, הימנעות מעישון, מלחץ נפשי ושמירה על שעות שינה מספקות) קשורה בהופעתן של מחלות רבות ובעיות בריאותיות לא מעטות ובמרבית המקרים הופעתן של אלו אינה שאלה של "האם?" אלא בעיקר "מתי?"

 

אז כמה כוח יש לכם בידיים?

 

האם הגנטיקה שוב אשמה?

 

הרעה מהותית במצב הגופני עלולה להתרחש אצל מבוגר פלוני כבר בגיל 50 ואילו אצל האחר – לא לפני גיל 80. גם במקרה הזה, אחת הסיבות לכך הנה הבסיס הגנטי שכה שונה מאדם לאדם והנו אחד הגורמים להופעתן/אי הופעתן של מחלות ובעיות שונות ובכלל ומשפיע על רמת איכות החיים של האדם. למותר לציין שלחיזוק ושימור מערכות שלד-שריר חשיבות רבה במיוחד וחולשה של מערכת מרכזית זו מהווה אינדיקציה לירידה ביכולות גופניות ושינויים מרחיקי לכת במעגלי החיים. נוסיף ונאמר בהקשר לכך, שלא מספיק לבצע פעילות אירובית על בסיס קבוע מכיוון שפעילות זו אינה מיועדת לחיזוק שרירים אלא לשיפור תפקוד מערכת סבולת לב ריאה קרדיווסקולרית. לכן, גם ביצוע פעילות אירובית על פי ההמלצות של ארגוני הבריאות המובילים בעולם לא יספק את ההגנה והשמירה על הבריאות המותנה בהפעלה מתאימה של מערכות שלד-שריר.

 

אילו אימונים כדאי לבצע כדי להתחזק?

 

ניתן כמובן להפעיל ולחזק את השרירם באמצעות אימוני התנגדות המתבצעים בחדר הכושר. אפשר לעשות זאת בשיעורי סטודיו השונים כמו  יוגה, פילאטיס מכשירים, רצפה ועוד. קיימים מבדקים רבים המיועדים לבדוק תפקוד שרירים ומסתבר שמבין כל המבדקים הללו נמצא כי מבדק כוח האחיזה של היד מהווה אינדיקטור פשוט ולא פולשני לחוזק השרירים בפלג הגוף העליון.

 

 

לא רק פעילות אירובית על בסיס קבוע. נסו גם פילאטיס כדי להתחזק

 

האם איבוד כוח אחיזה הוא סממן לירידה ברמת התפקוד?

 

במחקר שנערך במחלקה לגסטרואנתרולוגיה, הפתולוגיה ואנדוקרינולוגיה, אוניברסיטת צ'ריטי לרפואה בברלין שבגרמניה (Department of Gastroenterology, Hepatology and Endocrinology, (Charité-University Medicine Berlin, Berlin, Germany הדגים את הרלוונטיות של מבדק האחיזה בשימוש הקליני החוקר את התאמת המבדק כאינדיקטור למצב התזונתי של הנחקרים. אצל חולים, מבדק האחיזה מהווה אינדיקציה טובה לסיבוכים שעלולים להיווצר לאחר ניתוח, לזמן האישפוז המשוער ולמצב הפיזי. בקרב מבוגרים במיוחד, איבוד כוח אחיזה הוא סממן לירידה ברמת התפקוד ולאיבוד העצמאות. מחקרים אפידמיולוגיים הראו שכוח אחיזה חלש בקרב מבוגרים בריאים מנבא סיכון גבוה למגבלות תפקודיות ולמוגבלויות שונות בגיל מבוגר יותר וסיכונים גבוהים יותר לתמותה בטרם עת. תפקוד השרירים מגיב במיידי לחסרים תזונתיים, וכוח האחיזה הוא סממן חשוב למצב התזונתי.

 

חולשת שרירים והשמנת יתר הם שני מדדים עיקריים המשפיעים על התנועתיות

 

במחקר שנערך במחלקה למדעי הבריאות והאימון הגופני, אוניברסיטת "ווייק-פורסט", ווינסטון-סאלם ארה"ב (Department of Health and Exercise Science, Wake Forest University, Winston-Salem, NC 27109-7868, USA) נבדק  האם כוח השרירים ו-BMI מנבאים את מגבלות התנועה העיקריות הנצפות אצל מבוגרים. על פי המחקר חולשת שרירים והשמנת יתר הם שני מדדים עיקריים המשפיעים על התנועתיות של מבוגרים. מסתבר שכיום יש מחקרים המראים קשר אפשרי בין ה-BMI  וכוח השרירים לבין מגבלות התנועה שאנו רואים אצל מבוגרים ומחקרים אחרים מצביעים על קשר אפשרי בין ערך גבוה של BMI לירידה באיכות החיים.

 

במחקר נבדקו 406 אנשים בני 70-89 המסוגלים להשלים הליכה של 400 מטרים בתחילת הניסוי. הם חולקו לקבוצת אימון גופני וקבוצת חינוך לבריאות, ומידי שישה חודשים נבדקו לגבי מגבלות תנועתיות עיקריות. הם נבדקו מספר פעמים במשך הניסוי – שנה וחצי. המחקר בדק האם כוח האחיזה בתחילת הניסוי וה-BMI  של הנבדקים יכולים לנבא כישלון בהשלמת הליכת 400 מטרים ב-15 דקות או פחות. אדם שלא מצליח להשלים את המבדק הנ"ל נחשב לבעל מוגבלות תנועתית גדולה. אחיזה חלשה במבדק האחיזה מצביעה על סיכון גבוה להתפתחות מגבלה תנועתית.

 

נמצא כי משתתפים עם BMI בטווח של  25-29 הם בעלי סיכון נמוך פי שניים משל  אלו עם BMI נמוך מ-25 או גבוה מ-30  לפתח מגבלה תנועתית חמורה. על פי המחקר, יש חשיבות רבה לחולשת השרירים, ל-BMI נמוך מידי ולהשמנה מורבידית, כגורמי סיכון בהתפתחות מגבלה תנועתית חמורה בקרב מבוגרים. למרות זאת השמנת יתר בטווח של BMI 25-29 יכולה דווקא להוות הגנה מפני התפתחות מגבלה תנועתית חמורה.

 

 

חולשת השרירים מצביעה על סיכון גבוה להתפתחות מגבלה תנועתית

בשורה התחתונה

 

מסתבר שלכוח האחיזה של כופפי =פושטי כף היד השפעה וקשר לניבוי בעיות מסוגים שונים (בהיבטים תזונתיים, תפקודיים ועוד) במעגלי החיים. אי לכך, חשוב להקפיד על אימוץ אורח חיים בריא בכלל ופעילות גופנית אנאירובית במגוון מנחי תרגול והפעלת קבוצות שרירים – בפרט, על מנת להפחית את  הסיכון להיארעות בעיות בריאותיות מסוגים שונים.

 

מאת: ד"ר איתי זיו ועמית אברהם. עמית אברהם הנו פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות ספורט ומחול. מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים" ובעל קליניקה לטיפול במגוון פציעות אורטופדיה וספורט.

שתפו עם חברים
את הכתבה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

תנו קפיצה

כתבות נוספות

הצטרפות לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק

מאמנים ומתאמנים, שואלים, מתייעצים, מדברים ולומדים. הצטרפו ליותר מ-12,000 חברים.