כולנו יודעים שכדי לשמור על הבריאות אנחנו צריכים לשמור על אורח חיים בריא, שכולל תזונה בריאה וספורט. ואכן, כשיוצאים מהבית בשעות הערב, נתקלים בהרבה מאד אנשים בגילאים שונים העוסקים בפעילות גופנית, בין אם זה ריצה, הליכה, שימוש במכשירי הכושר שהחלו להופיע בגינות ציבוריות, מנוי קבוע בחדרי כושר – ועוד. אבל מה עושים עם הכאבים האלה שנפוצים לעתים אחרי פעילות, או במקרים מסוימים עם הכאבים של פציעות?

התמודדות עם פציעות ספורט וכאב

התמודדות עם פציעות ספורט וכאב

מהם הכאבים שמופיעים אחרי אימון?

הרבה אנשים חושבים שכאבים אחרי אימון הם סימן טוב לכך שהם התאמנו כמו שצריך, חלקם אפילו מתגאים בכאבים שלהם, כאילו זו ההוכחה לכושר הנפלא שלהם. בדיעבד, ישנם שני סוגי כאבים שמופיעים לאחר פעילות גופנית: יש את הכאב של השריר שמתכווץ בסמוך לפעילות הגופנית, ויש את הכאב שמופיע כיממה לאחר הכאב, או אפילו שתי יממות לאחר הכאבים. הכאב שמעיד על התכווצות השריר הוא כאב נורמלי, שאכן מעיד על עבודה טובה שעשיתם על השריר.

הכאב שמופיע זמן רב אחרי האימון הוא כאב שצריך להדליק אצלכם נורה אדומה, מאחר והוא עלול להעיד על הבעיות הבאות:

1. התפרקות של השריר: בפעילות ספורטיבית נכונה השריר נבנה ומתחזק, ואילו בפעילות מוגזמת ולא נכונה השריר מתפרק, מה שכרוך בכאבים עזים. כשהמצב קיצוני הכאבים קשים מאד, והמצב יכול להגיע עד לכדי פגיעה בכליות. אחד הסימנים שמתריע על כך שיש בעיה של פירוק השריר, מעבר לכאבי תופת, זה צבע כהה של שתן.

2. כאבים פתאומיים: מצב זה יכול להעיד על פציעה.

3. דלקת בשריר: כאבים עזים עלולים להוות סימן לדלקת, וזהו מצב שחייב בטיפול רפואי.

פציעות ספורט

פציעות ספורט: איך לזהות ולהתמודד?

 

עשיתם פעילות גופנית ונפצעתם.

האם לחזור מיד לשגרת אימונים או לעשות הפסקה?

כאמור, יש צורך לבדוק מה מקור הכאבים, ולא לעשות איבחון עצמי. מנגד, אנחנו יכולים לעזור לעצמנו בנטילה של תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות, כמו אופטלגין. תרופה כזו יכולה לעזור לכם בשיכוך הכאב, וגם להתחיל את תהליך הריפוי הדלקתי, שכבר נוצר בגוף. מאחר וזו אינה תרופה סטרואידית, היא אינה מחוייבת במרשם של רופא, ואתם יכולים להתחיל לקחת אותה על דעת עצמכם. בסניפי הפארם הרוקח יכול להמליץ לכם איך להשתמש בתרופה, במצבכם הכאוב (אולי הוא ייעץ לכם מינון גבוה מההוראות הרשמיות של התרופה). אם האופטלגין עזר לכם בשיכוך הכאבים וככל הנראה בהשקטה של הדלקת שכבר החלה להיווצר, ואין לכם כאבים נוספים, אתם יכולים לחזור לפעילות גופנית מתונה ולראות איך זה מסתדר לכם. אם הכאבים שלכם עדיין עזים, כדאי שתעשו הפסקה כדי למנוע פציעה. אם הכאבים ממשיכים, לכו לראות רופא ללא דיחוי, ייתכן שתזדקקו לתרופות מורכבות יותר, כאלה שמחייבות מרשם רופא, שמבוססות על חומרים חזקים יותר. בכל מקרה, אופטלגין למשלל יכול לעזור בשיכוך הכאבים העזים ואף יעשה זאת די מהר. להזכירכם, מדובר בתרופה כה יעילה, שבבתי חולים נותנים אותה לנשים לאחר ניתוח קיסרי, לאנשים שסובלים ממיגרנות קשות ועוד.

האם תרופה נוגדת דלקת שאינה סטרואידית אפשר לקחת לאורך זמן?

התשובה היא כן, אבל רק בפיקוח של רופא. אם אתה עוסק בספורט וחש כאבים באופן קבוע, כדאי שתבדוק מה הסיבה לכך – ספורט לא אמור לייסר אותך בכאבים באופן קבוע, אלא רק כשאתה מתנסה בתרגיל חדש ומאתגר, בסוג חדש של ספורט ועוד. בכל מקרה, אופטלגין היא תרופה, שללא פיקוח רופא, מומלץ ליטול עד עשרה ימים ברצף, ולא יותר מכך. אם הכאבים שלך הם כתוצאה מהתכווצות שרירים, אתה לא אמור להזדקק ליותר מכך. לגבי תכיפות נטילת התרופה: ישנם אנשים שלוקחים איתם אופטלגין באופן קבוע בתיק, לכל מקרה שלא יקרה (במיוחד אנשים שסובלים ממיגרנות פתאומיות). במקרה של כאבי ספורט, כשאתם צריכים לקחת אופטלגין באופן קבוע ולמשך כמה ימים, שימו לב למינון שרשום על החפיסה. הוא תלוי במשקל שלכם, בגיל שלכם ובמצב הבריאותי שלכם: בדיוק כמו תרופות נוגדות דלקת אחרות, האופטלגין אינו משתלב עם תרופות מסוימות, ועליכם לקרוא בקפידה את העלון המצורף כדי למנוע בעיות. אם אתם מסוג האנשים שקשה להם לבלוע כדורים, האופטלגין ניתן גם בטיפות, ואם זה רלוונטי עבורכם – בבתי חולים הוא ניתן גם בעירוי לתוך הווריד.

*אין לראות בכתבה זו תחליף להמלצת רופא.