מדריכי כושר חשופים לסוגים שונים של פציעות בגלל הפעילות הגופנית שאותה הם מבצעים על בסיס קבוע. היכרות עם סוגי הפציעות השכיחות יכולה לסייע למנוע אותן ולדעת מה לעשות במקרי חירום.

מאמני כושר

מדריכי כושר: הפציעות השכיחות והדרך להימנע

 

מדריך כושר הוא איש מקצוע שעובר הסמכה ייעודית ומקבל תעודה. את התעודה מקבלים לאחר קורס מדריכי כושר גופני ובריאות ולצורך עיסוק בתחום באופן מקצועי ורשמי. המשמעות היא שמדריך כושר שנפצע בגלל פעילות ספורטיבית עשוי בנסיבות מסוימות להיות זכאי לדמי פגיעה בגין תאונת עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי, אך חשוב לא פחות להכיר את מאפייני הפציעות השכיחות ולדעת כיצד להתמודד איתן.

הפציעה השכיחה ביותר של מדריכי כושר מתרחשת בגלל עומס. היות ומדובר בעבודה פיזית ומאומצת, אימון יתר מפעיל עומס על הרקמות השונות ובעיקר על הגידים והשרירים. עומס שגבוה מיכולת הספיגה של הרקמות גורם לחיכוך שלהן על גבי רקמות אחרות ובסופו של דבר מביא לפציעה. חומרת הפציעה נקבעת לפי דרגת העומס ובהתאם לאינטנסיביות של האימון.

מהי תנועה לא נכונה של מדריכי כושר ומתי נפגעת יכולת ההשתכרות?

מדריכי כושר גם חשופים לפציעות שכיחות שנגרמות בגלל תנועות לא נכונות. למרות שהם עוברים כאמור תהליך הסמכה ארוך של הסמכה והכשרה, חוסר תשומת לב או ניסיון להסביר למתאמן מה עליו לעשות גורמים לתנועות שגויות. תנועות עם המפרקים נגד ההתנגדות או בזמן הרמת משקולות מובילות לפריקה של המפרקים, קרע של הרצועה ומתיחות.

אפשר לקבל דמי פגיעה בגין תאונת עבודה רק במידה ומדובר בפציעה שפוגעת ביכולת ההשתכרות של מדריך הכושר. כאן אין ממש הבדל בין מדריך בחדר כושר לבין מאמן כושר אישי, כי הדגש הוא על עוצמת הפגיעה ועל האבחון הרפואי. בנוסף, במקרים של פציעות שנובעות מחוסר מוכנות של הרקמות עלולה להידחות תביעת דמי פגיעה בגלל היסטוריה רפואית מסוימת.

איך מטפלים בפציעות והאם ניתן למנוע אותן מראש?

הדבר החשוב ביותר מבחינת מדריך הכושר הוא לטפל בפציעה כדי למנוע החמרה במצב הבריאותי. הטיפול משתנה לפי אופי הפציעה, המיקום שלה והרקמות המעורבות. גם לדרגת החומרה יש השפעה על הטיפול בפציעות, כאשר במקרים מסוימים נדרש פינוי לחדר מיון והתערבות רפואית. מנגד, במתיחה קלה של שריר התאומים צריך המדריך רק להפסיק את האימון ולקרר את האזור עם קרח.

כל מדריך כושר חייב לבצע הכנה מוקדמת ולנסות למנוע את הפציעות השכיחות. החימום למשל הוא חלק בלתי נפרד מהאימון, אך מדריכי כושר שלא מקפידים על כללי המפתח לעיתים מפספסים חלק מדקות החימום ולכן חושפים את עצמם לסיכון גבוה. הפתרון הוא להקפיד על תקופת התאוששות מספקת בין אימון לאימון, לתת עדיפות לאיכות התרגילים על פני הכמות ולוותר על השתתפות בפעילות גופנית מסוימת יחד עם המתאמן במידה וישנה תחושה של עומס.