כדאי להתחיל לרוץ בשביל לשפר את הבריאות ולרדת במשקל, לטובת מצב הרוח והביטחון העצמי וכמובן על מנת לרענן את השגרה עם מפגשים חברתיים. במדריך הבא נסביר לכם איך עושים זאת בצורה נכונה ונעמוד על חשיבותו של המאמן האישי. צאו לדרך!

ריצה

יוצאים לדרך!

 

ריצה היא פעילות הספורט והפנאי המהנה, הבריאה, הזולה והאפקטיבית ביותר. אם רצים בצורה נכונה ובליווי מדריך מקצועי אפשר להפיק שורה ארוכה של יתרונות ולשפר באופן ניכר את איכות החיים. השאלה איך להתחיל לרוץ רלוונטית וחשובה לא פחות מהמהירות שאליה מגיעים, כי בעזרת ריצה נכונה ניתן גם למנוע פציעות. הדרך לריצה הנכונה עוברת בהטמעת הרגלים מסוימים ודורשת תרגול.

בשביל להתחיל לרוץ תצטרכו לא יותר מנעלי ספורט אורטופדיות וליווי של מדריך מקצועי. מאמן אישי יכול לעזור לכל רץ חובב להתמיד, לעבוד נכון ולבנות תכנית אימונים הדרגתית. בנוסף, מומלץ לרוץ לפחות 3 פעמים בשבוע והנה 3 סיבות שמסבירות מדוע:

1. שיפור הבריאות וירידה במשקל

הסיבה הברורה ביותר שבגללה שווה להתחיל לרוץ היא שמירה על הבריאות. בעזרת הריצה ניתן לחזק את שרירי הלב, להבטיח זרימת דם טובה יותר ולשכלל את צורת האספקה של החמצן לגוף. ההשלכות החיוביות של הריצה נשארות בגוף עוד הרבה אחרי שהיא מסתיימת, מה גם ששיפור בכושר האירובי מפחית בטווח הארוך סיכון להתקף לב.

יתרה על כך, שילוב פעילות גופנית עם משקל תקין היא הדרך הכי אפקטיבית לשמור על לחץ דם תקין ובעזרת הריצה ניתן להשיל קילוגרמים מיותרים. ריצה יעילה מול כולסטרול גבוה, היא מביאה את המערכת החיסונית הטבעית למצב שבו היא מסוגלת להתמודד טוב יותר עם מחלות והיא תורמת לעלייה בצפיפות העצם ולמניעת אוסטאופורוזיס (דלדול עצם). הריצה מחטבת את הגוף ומפעילה הרבה שרירים והיא גם יוצרת גירעון קלורי.

הירידה במשקל בעקבות ריצה היא תוצאה של שריפת אנרגיה וקלוריות. עם זאת, כמובן שיש להמשיך עם תזונה נכונה ולהכין את הגוף לקראת כל סוג של פעילות ספורטיבית. תוכלו לרדת במשקל רק אם תוציאו יותר קלוריות ממה שאתם מכניסים, ובנושא הזה אפשר להתייעץ עם מאמן כושר אישי שמכיר את הנושא.

ריצה

רווח בריאותי ורווח גופני בפעילות אחת

2. מצב רוח ותחושת סיפוק

עוד סיבה להתחיל לרוץ היא נפשית, קוגניטיבית ומנטאלית. כל מי שמכור לריצה יודע לספר על השיפור במצב הרוח ועל תחושת הסיפוק. ההתמודדות עם האתגר מעניקה ערך מוסף לריצה ומאפשרת לגברים ונשים בטווח רחב של גילאים להביא לידי ביטוי את תכונות האופי שלהם. בניגוד למה שנהוג לחשוב, תחושת הסיפוק לא משותפת רק לאצנים מקצועיים שמסיימים מרתון, אלא מניעה לפעולה גם חובבי ריצה בתחילת דרכם. הריצה מחשלת את האופי ומאתגרת את הגוף ובעזרתה ניתן לבנות אישיות שמחונכת להצלחה.

יש מחקרים רפואיים שקושרים באופן ברור בין יתרונות הריצה לבין תחושת סיפוק וביטחון עצמי. כל יעד שאותו תשיגו במהלך הריצה יחזק את הביטחון שלכם, ישפיע לטובה על החיים האישיים ועשוי גם לשפר את הביצועים במשרד ובעבודה. שינויים נוספים שתרגישו בעקבות הריצה והמאמץ הגופני הם ערנות, עלייה ברמת ההורמון B שמשרה הנאה ורגיעה והסחה מגורמי דחק.

לפי תאוריית ההצלחה קיים מתאם חיובי בין רמת הפעילות לבין מצב הרוח. למרות שעדיין אין דרך לתרגם את מידת הרגש לערך מספרי מדויק, ברור מאליו שפעילות גופנית מפחיתה מתח וחרדה, מורידה את כמות הכעס ומגבירה את הערנות. למעשה, אחת ההמלצות היא לא ללכת לישון לפחות 4-5 שעות לאחר ריצה, כי הגוף עדיין ממשיך לשחרר אנדורפינים ולהרגיש פעיל ומשוחרר.

ריצה

מעלים את הורמוני "האושר"

 

3. מפגשים חברתיים וריענון השגרה

סיבה לא פחות חשובה שבגללה כדאי להתחיל לרוץ היא שמדובר באירוע חברתי לכל דבר ועניין. רבים בוחרים להתחיל לרוץ עם חברים, עם בני זוג, עם הילדים או עם המשפחה וליהנות מזמן איכות משותף. זמן איכות מן הסוג הזה הופך להיות נדיר כיום, כי הוא מנטרל כל השפעה שלילית של מסכים או הסחות דעת לא רצויות.

במילים אחרות, ריצה במקום פתוח היא ככל הנראה הפעילות היחידה שאתם יכולים לבצע בלי לסבול מהתראות בטלפון הנייד או שיחות לא רצויות. למרות שניתן ואף מומלץ לרוץ עם מכשיר הטלפון בשביל לשמוע מוזיקה, סביר להניח שלא תעצרו כדי לענות להודעות. מכשיר הטלפון יהפוך לאמצעי פאסיבי בלבד לאורך הריצה ואם תצאו אליה יחד עם חברים ובני משפחה או אפילו עם קבוצת ריצה, גם הוא ייזנח מאחור.

ריצה שהופכת למפגש חברתי תעזור לכם לרענן את השגרה השוחקת. במדינה עם אקלים חם וים תיכוני כמו ישראל אפשר לצאת לריצה ספונטנית כמעט בכל רגע נתון ולכל אורך השנה. אפילו בימי החורף הגשומים לכאורה, ריצה תהיה אחת הפעילויות הטובות ביותר שיעזרו לכם לשרוף אנרגיה ולשמור על חום הגוף. הריצה מתאימה לגברים ונשים בכל רחבי הארץ, אתם יכולים לצאת אליה מיד לאחר יום עבודה באמצע השבוע או בשבתות וניתן לשלב אותה עם פעילויות נוספות כמו הליכה.