בעיות שינה והדרך להתמודד איתן

בעיות שינה והדרך להתמודד איתן

 

רובנו מתייחסים לשינה כמובן מאליו ואנחנו רואים בה פעילות שגרתית לחלוטין, בעוד בפועל מדובר על התנהגות פיזיולוגית מורכבת. בבסיסה, השינה היא צורך הכרחי לתפקוד פיזיולוגי וקוגניטיבי. המשמעות היא שהשינה משפיעה על איך שאנחנו חושבים, על התפקוד בעבודה ואפילו על מערכת היחסים עם בני הזוג והמשפחה.

הסתגלות לחסך שינה היא אינה אפשרית וכל אדם בוגר זקוק ל-8 שעות שינה בלילה כדי לתפקד בצורה אופטימאלית. בנוסף, זה המקום לשבור מיתוס ולהסביר ששנת יום היא לעולם אינה תחליף לשנת לילה, ולו בשל העובדה הפשוטה שהיא נוגדת את השעון הביולוגי הפנימי. מהאמור לעיל אפשר להבין מדוע בעיות שינה דורשות התייחסות מקצועית ורצינית ובעיקר פתרון יעיל.

איזה הפרעות שינה שכיחות אצל גברים?

שתי הפרעות השינה המרכזיות שאנו מכירים הן נדודי שינה והפסקות נשימה. נדודי שינה שכיחים באוכלוסייה וקיימים אצל 53% מהגברים והנשים מעל גיל 40 בעולם, והם מתבטאים בקושי להירדם, בקושי לשמור על שינה רציפה וביקיצת בוקר מוקדמת. במקרים של נדודי שינה רצופים לתקופה של מעל חודש ההפרעה הופכת להיות כרונית ומחייבת התערבות רפואית.

לעומת זאת, הפסקות נשימה שכיחות יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. בניגוד לנדודי שינה שמהם לא ניתן להתעלם, אדם עם הפסקות נשימה בכלל לא מרגיש אותן. המאפיינים של הפסקות נשימה כוללים נחירות, תחושת עייפות מתמדת, עצבנות, הפרעות בתפקוד המיני ועוד. הפסקות נשימה גורמות ל-200-300 יקיצות בלילה, מונעות הגעה לשנת חלום ומתבטאות בירידה דרסטית בתפקוד. כתוצאה מכך, הטיפול בהן כולל שימוש במכשיר C-PAP מתקדם שמתחבר לאף ומתפקד כקומפרסור ששולח אוויר בלחץ גבוה.

סובלים מבעיות פחות חמורות? כך תשפרו את איכות השינה

לא כל התעוררות באמצע הלילה מחייבת ביקור בהול בחדר מיון ומרבית האנשים עדיין לא סובלים מבעיות שינה קריטיות. עם זאת, אין שום סיבה להסכים לפגיעה באיכות השינה, בעיקר לאור מגוון הכלים שעומדים לרשותנו. החלפה של המזרון אחת ל-7-10 שנים למשל משפרת את איכות השינה בעשרות אחוזים ומונעת את רוב הבעיות שקשורות לתפקוד פיזיולוגי, כאבי גב ומחלות אורטופדיות.

בשביל לשפר את איכות השינה לא תוכלו להסתפק רק בהשוואת מחירי מזרונים. כדאי להגיע לאולמות התצוגה כדי לשכב על המזרן, לבדוק מאיזה חומרים הוא מיוצר ולהבין כיצד הוא יכול לשרת אתכם בשנים הקרובות. רצוי לתת עדיפות למזרן שנרכש מחברה גדולה ואמינה ולקבל חתך מדויק של כל המרכיבים: החל מהשכבות העליונות והתחתונות, דרך ליבת המזרן והגובה ועד סוגי החומרים והעובי של כל מרכיב. בנוסף, קחו בחשבון את סוג הבד שבא במגע עם הגוף כדי למנוע אלרגיות, היווצרות לחות, עובש וריחות לא נעימים.

ההבדל העיקרי בין סוגי מזרונים בא לידי ביטוי בדרגת הקושי. זה גם הפקטור שהכי קל לבדוק כאשר משווים בין דגמים או שוכבים על המזרן בחנות. השאיפה היא להגיע למצב שבו התמיכה לא קשה מדי ולכן מעקמת את עמוד השדרה בצורת פרבולה הפוכה, ולא רכה מדי ומביאה את הגב לצורת U. תמיכה מושלמת תאפשר למרכז הצוואר להישאר בקו אחד עם מרכז הישבן ותקל עליכם לישון על הצד כדי למנוע עומס על שרירי הכתף.

לא קונים לפני שקוראים: טיפים לרכישה מוצלחת

שיפורים טכנולוגיים מרחיקי לכת שינו את ענף השינה והביאו איתם יתרונות רבים עבור מי שרוצה למנוע כאבי גב. מצד שני, הם גם הרחיבו את ההיצע ולכן הקשו על השוואה בין הדגמים הקיימים. יש המון סוגים של מזרונים והמגוון עלול לבלבל את מי שלא מכיר את ההבדלים ביניהם.

קודם כל, צריך לזכור שאין מזרן אחד שמתאים לכולם ויכול להיות שגם אצל בני זוג יעדיף כל אחד מהם דרגת קושי אחרת. מכאן שחשוב לבדוק בשלב מוקדם האם ניתן לייצר את אותו מזרן בשתי דרגות קושי שונות, או אפילו לפצל את המיטה הזוגית לשתי מיטות יחיד. בסופו של דבר, אין תחליף לבריאות שלכם ואסור להתפשר על התמיכה האורטופדית לגב ולעמוד השדרה.

עם מזרני קפיצים תשיגו תמורה טובה ביחס למחיר, לעומת מזרני לטקס או ויסקו שבהם תשלמו קצר יותר אבל תקבלו תמיכה מדויקת על פי קימורי הגוף. בתוך כך, המחיר תמיד לא מעיד על איכות המזרן וניתן להשיג גם דגמים מעולים עם התאמה מושלמת לצרכים האישיים.

לבסוף, שמרו על גישה ביקורתית כלפי מבצעים והטבות ואל תתפתו לבחור מזרן רק לפי מחיר. מחיר נמוך מדי אמור להדליק אצלכם נורה אדומה ומחיר גבוה עלול להעיד על כך שמנסים לנצל אתכם. גם כאן, כמו בכל דבר בחיים, האיזון הוא זה שקובע איזה מוצר יתאים לכם בצורה הטובה ביותר.