מאת: עופר צחר

שחרור עצמי או Self MyoFascial Release) SMFR) הינה טכניקה שנהייתה שכיחה בקרב עולמות הטיפול כמו גם בקרב מאמנים ואנשי תנועה. בשנים האחרונות אנו עדים למעבר של טכניקה זו מנחלתם של אנשי מקצוע ספציפיים בלבד לשימוש נרחב גם בקרב האוכלוסייה הכללית של המתאמנים השונים.

 

צילום: cc by jasoncscs

צילום: cc by jasoncscs

מה זה בכלל SMFR

כדור העיסוי והגליל כחלק ממערך אביזרי ה SMFR מצטרפים למגוון אמצעים הקיימים כיום בשטח לשימוש למטרות שיקום והתאוששות שרירית כמו גם אלמנט מניעתי ובהם נעסוק בסדנת 'Fit & Release'.

המונח SMFR הוא למעשה המונח המקצועי לעיסוי עצמי בעזרת אביזר עזר לשם מתן מענה לשרירים תפוסים או נקודות שריר כאובות (נקודות הדק או Trigger Poins – TrPs).

באמצעות יצירת לחץ מכאני נקודתי על נקודות כאב בגוף, ניתן לסייע לגוף בשיקום וחזרה לתפקוד תקין ומלא, הכולל: שרירים בטונוס תקין, שרירים בריאים (ללא דלקת, נפיחות, כאב, נוקשות ניכרת) ושרירים המוכנים לפעילות והעמסה נוספת.

כיצד SMFR עובד?

עיסוי עמוק מסייע בקריעת הידבקויות הנוצרות בין שכבות השריר והמעטפת שלו (הפסציה) ושחרור שרירים נוקשים. הדבר חשוב מאוד, שכן עם העלייה בגיל ובמקביל לאופי החיים היושבני, רמות סטרס וחרדה יחסית גבוהות ושתיית מים מופחתת – דברים הנהוגים ונמצאים בשגרה אצלנו בעולם ובחברה המערבית – הגוף יעבור תהליכי שינוי שיתבטאו בתבניות יציבה לקויות ויציאה מאיזון שרירי רצוי, ובסופו של דבר דברים אלו יולידו נוקשות שרירית, היווצרות של TrPs ותוצר סופי של מוגבלות תנועתית, טווחי תנועה לקויים, גמישות מוגבלת וכאב!

הלחץ המכני שנוצר בעת שימוש בכדור וגליל העיסוי בביצוע SMFR בצורה נכונה ובהדרכה מתאימה על ידי איש מקצוע שהוכשר לכך, מאפשר זרימת דם (ודרכה – זרימת חמצן) נורמלית לשריר, שחרור הידבקויות בין ותוך רקמתיות ושיקום השריר שהיה מצוי במצוקת חמצן ותפקוד ויכולת תנועה לקויות.

 

הכאב יכול להופיע באופן פתאומי.צילום:cc by KNEEPAIN

צילום:cc by KNEEPAIN

איך יודעים על מה בגוף לבצע SMFR ואיך לבצע?

בסדנת 'Fit & Release' מתמקדים בטיפול באזורים שונים בגוף בעזרת SMFR בשתי צורות. הצורה הראשונה היא דרך אבחון תנועתי. כל תנועה פונקציונאלית בסיסית יכולה לשמש אותנו לשם התרשמות ואבחון ליקויים תנועתיים במערכת התנועה שלנו.

על ידי ביצוע מספר תנועות פונקציונאליות החולשות על אזורי גוף שונים ניתן לזהות ולנתר ליקויים וחוסר איזון בשרירים שונים ודרכם להסיק היכן למקד את הפוקוס הטיפולי ככלל והיכן ליישם את השימוש ב SMFR עם גלילים וכדורי עיסוי בפרט.

בסדנה משתמשים בטכניקות SMFR בשימוש כדור עיסוי (Massage Ball) יש לייצר לחץ מכני במה בינונית לקבוצת שרירים או שריר ספציפית על ידי שימוש בכדור עיסוי כנגד משקל הגוף וניצול הגרביטציה להגברת/החלשת עוצמת הלחץ המכני הנוצר.

מבצעים את הטכניקה במהירות איטית מתוך מטרה לאתר בצורה יותר מדויקת את ה TrPs בעזרת הגליל וכדור העיסוי ובמציאת הנקודה להישאר על הנקודה בצורה סטטית למשך זמן ובצורת הישארות שתוסבר על ידי איש המקצוע.

המטרה בשימוש ב SMFR היא להחזיר את השריר ו/או השרירים שנמצאו בעייתיים לתפקוד מיטבי ולהחזיר יכולות תנועתיות ופונקציונאליות למטופל.

 

מה קורה אחרי השימוש בגליל וכדור עיסוי?

אחרי השימוש בגליל או בכדור העיסוי עלול להיות כאב מקומי שיימשך זמן קצר לאחר השימוש.

השימוש ב SMFR בסדנא נהיה יותר יעיל כחלק ממערך שלם הכולל מתיחות, תרגילים ממוקדים ותרגילים מורכבים לשימור ההישגים הטיפוליים שהושגו עם ה SMFR. בהקשר זה  לא רק שלא נצפה לכאבים שימשכו בימים שלאחר השימוש אלא שיש יעילות מחקרית בשימוש ב SMFR גם כאלמנט מניעתי והתמודדותי עם כאבי שרירים מאוחרים (Delayed Onset Muscles Soreness – DOMS) ומכאן החשיבות הרבה של שימוש בגליל וכדור לא רק ככלי לשחרור , אלא כחלק ממערך תרגולי וטיפולי רחב יותר – דבר שימנע בעיות ופציעות ויוביל ליעילות מרבית.

לסיכום

השימוש בגליל וכדור עיסוי בצורה מבודדת יכול ליצור הקלה על נקודות רגישות בשריר (TrPs) ושרירים נוקשים. לשם יצירת יעילות מרבית והפיכת השימוש בכדור עיסוי וגליל מאמצעי עיסוי פשוטים לכלי טיפול של ממש, יש להשתמש בהם בצורה יותר מדויקת, תוך הקדמה של שימוש בכלי אבחון תנועתיים, ושילוב עם ה SMFR של מתיחות, תרגילים מתקנים – ספציפיים ותרגילים מורכבים מתקדמים ודומים יותר לפונקציות היומיומיות והספורטיביות של המטופל – כפי שמתבטא בקורס 'תרגילים מתקנים אינטגרטיביים'.