מאת: עזרא רבינוביץ

לוחמי ספרטה היו ידועים בעליונותם הצבאית והפיזית. ההיסטוריון היווני פלוטרכוס אף העיד כי לוחמים אלה היו מתאמנים בעיקר באמצעות אתלטיקה ותרגילי משקל גוף, כי לא היה יותר מידי אפשרויות, מנוי לחדר כושר לא הייתה אופציה אז באותם ימים…

 

צילום: CC BY MiamiFitnessTV

צילום: CC BY MiamiFitnessTV

מעבר לכך, על פי הסקר השנתי של ה-ACSM  (ארגון רפואת הספורט האמריקאי), אימוני משקל גוף נמצאים במקום השני בטרנדים / מגמות הצפויות להוביל בשנת 2016.

 

כמאמן כושר אני בעד אימונים עם משקולות, ומאמין שמשקולות הם חלק בלתי נפרד מתכנית אימון בריאה. עם זאת, נראה כי מתאמנים רבים שכחו את חשיבות תרגילי משקל הגוף ואת היתרונות הרבים הטמונים בהם. עדיין לא משלבים תרגילי משקל גוף באימונים? הנה 9 סיבות מרכזיות להתחיל עוד היום:

 

1. עניין של מחיר

אימונים באמצעות משקל הגוף לא דורשים מנוי לחדר הכושר, למעשה, דורשים את הרצון שלכם, משקל הגוף ומערך התרגילים שאתם עומדים לבצע. כלומר, אין תירוץ להגיד לא לאימון. לרוב, ניתן למצוא פארק עם מתקנים בקרבת מקום, ואף ניתן להתקין עמוד מתח ביתי בפחות מ-100 ש"ח.

 

2. זמינות

אין צורך לנסוע רחוק או לעשות מאמץ מיוחד על מנת לבצע אימוני משקל גוף. רובנו מכירים איך יציאה מהשגרה כמו טיול לחו"ל יכולה להוציא אותנו מרצף האימונים, כך שיהיה קשה לחזור לשגרה הרגילה. אורח חיים בריא מבוסס על רצף והתמדה, והזמינות האדירה של אימוני משקל גוף מאפשרת לנו לשמור בקלות יחסית על רצף האימון. עושים טיול לחו"ל ואין גישה לחדר כושר? זכרו שאין תירוצים.

3. פונקציונליות

למה הכוונה? תרגילי משקל גוף דורשים הפעלת מספר שרירים ומפרקים במקביל, ובכך משפרים את התיאום בין אותם השרירים, משפרים את הקואורדינציה, את סיבולת השרירים, את שיווי המשקל ואף את הגמישות.  תרגילים אלה כתוצאה מכך מסייעים לנו לבצע תנועות ופעילויות שאנו מבצעים ביום יום באופן תקין, בריא ונוח. בהתאם לכך, אימוני משקל הגוף למעשה מסייעים במיוחד לשפר את התפקוד הפיזי היומיומי.

 

4. שיפור הגמישות

רוב תרגילי משקל הגוף דורשים ביצוע בטווח מלא של המפרקים. דבר זה מאפשר לנו לשמר ואף לפתח את טווח התנועה של אותם המפרקים ובכך מסייע לגמישות.

 

5. הפחתת הסיכוי לפציעות

פציעות הן הסיבה העיקרית שאנשים מפסיקים להתאמן, ולכן כדאי כמובן להימנע מפציעות מלכתחילה. הסיכוי להיפצע מתרגילי משקל גוף הוא נמוך מאוד. מעבר לכך, חיזוק השרירים באמצעות תרגילי משקל גוף יכולים לסייע במניעת פציעות עתידיות.

 

הקושי שבמנוחה. כן...יש גם דבר כזה. צילום: cc by Jeezny

מפחיתים את הסיכון לפציעות. צילום: cc by Jeezny

6. פיתוח כוח ומסת שריר

משום מה קיים מיתוס שלא ניתן לפתח מסת שריר באמצעות תרגילי משקל גוף. בעזרת אימון נכון ושילוב עם תזונה נכונה (כמובן), ניתן לפתח עוצמה, כוח ואף מסת שריר. למי שרוצה דוגמא נהדרת לתוצאות של מתאמני "משקל גוף", מספיק רק לחפש street workout ביוטיוב ולהתרשם ממבנה הגוף של המתאמנים שלוקחים חלק ומציגים בסרטונים.

 

 

8. חיזוק שרירי הליבה

שרירי הליבה הם קריטיים למניעת פציעות, והם כוללים לא רק את שרירי הבטן. למעשה קיימים יותר מ-29 שרירי ליבה אשר מרכיבים את הטורסו (גו), ותרגילי משקל גוף יכולים לגייס את כולם ובכך להביא לשיפורם.

 

9. שריפת קלוריות

תרגילי משקל גוף הם תרגילים מורכבים (שני מפרקים עובדים בו זמנית) וכתוצאה מכך, ובתנאי שמדובר בעומס יחסית גבוה, ניתן לשרוף קלוריות רבות מכיוון שיותר שרירים פועלים בו זמנית ודורשים אנרגיה.

 

בשורה התחתונה

קיימות שיטות אימון רבות ומגוונות לאימוני משקל גוף ותרגילים שונים ברמות קושי משתנות. כדאי להתחיל עם תרגילים פשוטים כגון שכיבות שמיכה, מתח, כפיפות בטן ופלאנקים ולא להעמיס על השרירים יותר מדי בתחילת הפעילות. אין ספק או ויכוח בנוגע לתרומה הפוטנציאלית של אימוני משקל גוף, וגם לכם כדאי להרוויח מכך ולהתחיל לשלב תרגילי משקל גוף באימונים עוד מהיום.

מאת: עזרא רבינוביץ

בוגר מכון וינגייט, מאמן כושר אישי וסטודנט לביולוגיה באוניברסיטה העברית. מקדם כושר ובריאות כדרך חיים.