כמו בכל שנה, גם השנה פירסם ה– ACSM (הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט), זו השנה העשירית ברציפות את 20 המגמות המובילות בעולם הכושר (בהשתתפות של 2800 אנשי מקצוע מהשורה הראשונה מכל העולם). התחזיות בעולם הכושר בשנת 2016 לא כל כך שונות מהשנה שעברה אבל בהחלט ניתן לראות כאן מגמה טכנולוגית מדהימה שהולכת להיות חלק בלתי נפרד מתעשיית הכושר בשנים הקרובות. קוראים לה: 'טכנולוגיית כושר לבישה' והיא תיתן לכם את הדחיפה הראשונה לעולם הכושר. מדובר בטכנולוגיה לשימוש באביזרים לבישים, כמו התקנים ממוחשבים/מחוברים הנילבשים על הגוף, אביזרים המסונכרנים עם אפליקציה המשמשים לשמירה על איכות החיים, העלאת ושמירת הכושר הגופני, איכות השינה, היציבה, החוסן המנטאלי ועוד…בסקר שנערך לקראת 2015 המגמה הזו אפילו לא הופיעה בין ה-20 הראשונות! האם מדובר בדבר הבא אם שמא מדובר בטרנד חולף? אז מהי טכנולוגיה לבישה? מהם שלושת הבחירות שלי שישפרו לכם את איכות החיים? ומהם חמשת אימוני משקל הגוף שיובילו ב-2016?

מקום ראשון – המוכר והידוע: שעוני כושר חכמים

עם כל יום שעובר תוכלו לראות שחקן חדש בשוק השעונים החכמים, והנושא נמצא בגדילה מתמדת. מדובר בצמידי פעילות (חלקם נראים כמו שעונים וחלקם כמו צמידים) שתופסים תאוצה בארץ ובעולם. במחיר של כמה מאות שקלים, ניתן לרכוש צמיד שיסתנכרן עם אפליקציה לטלפון האישי, יראה לכם את סך הקלוריות היומית ששרפתם, מה המרחק היומי שצעדתם וכמה צעדים (במדויק) עשיתם. הוא גם יראה לכם כמה שעות ישנתם בלילה, כמה ישבתם במהלך היום, ואפילו ירטוט ויאותת לכם כשתשבו יותר מידי זמן ברציפות. מדובר בתוספת נהדרת למי שכבר מתאמן, ואפילו לאלה שטרם עשו את הצעד הראשון, אני ממליץ בחום, זה בהחלט כלי נהדר שיכול לתת כלים ודרבון. אל תטעו, מרבית השעונים האלו מתפקדים כשעוני ספורט לכל דבר, חלקם הגדול עם GPS מובנה, דופק (עם / בלי חגורת דופק נלווית) ועוד פיצ'רים מוכרים והכרחיים לרצים ולספורטאים שבינינו…

שעונים חכמים

שעונים חכמים: עוקבים אחרי כל צעד וצעד

 

טרירטוריה חדשה: מאמן יציבה, מאמן מנטאלי ומעבדת שינה פרטית

לא תאמינו, במחקר שערכתי, מצאתי עשרות אם לא מאות מוצרים טכנולוגיים לבישים שעתידים לשפר לנו את איכות החיים משמעותית. לא עוד ספירת קלוריות או צעדים אלא טריטוריה חדשה שיכולה לשפר את בריאותינו בכל מדדי החיים. בחרתי את שלושת הגדולים שלי:

1.עם UP RIGHT  סטארטאפ ישראלי שעתיד לסייע לנו בבעיה שמטרידה מליוני אנשים ברחבי העולם – כאבי הגב. UpRight הוא התקן קטן שנמצא באזור ההגב התחתון של המשתמש ומסייע לו לשמור על יציבה נכונה וגב זקוף לאורך היום. בכל פעם שהגב נמצא בתנוחה או זווית לא נכונה UpRight ירטוט ויאותת, וימנע בכך נזק עתידי שעלול להיגרם עקב עמידה או ישיבה לא נכונה. התקן UpRight מציע גם תכנית שלמה שיכולה לעזור למשתמש לייצב את הגב בצורה טובה יותר ולצד זאת אוספת את הנתונים ומעבירה את המידע לאפליקציה בה ניתן לעקוב באופן מדויק יותר אחר הנתונים שנאספים.

2. עם SPIRE למשל, תוכלו לעקוב אחר הנשימה ורמות הסטרס שלכם בגוף. החברה המייצרת מבטיחה ששימוש ב-SPIRE  יכול להפחית עד כ-50% את רמות הסטרס אצלכם בגוף באמצעות לימוד טכניקות הרפייה שיסייעו לאדם להגיע למצב של רגיעה.

3.עם KOKOON תוכלו לשפר משמעותית את איכות השינה. מדובר באוזניות גדולות שיוצרות מאין כרית סביב הראש והאוזניים. החברה המייצרת תסייע לכם באמצעות האוזניות להירדם בקלות עם קבצי שמע יחודיים, רעשי רקע לשינה ערבה או התעוררות קלה. האוזניות ינטרו את איכות השינה שלכם ויעזרו לכם להתעורר בדרך מהנה ואיכותית.

אני מניח ומעריך כי בהמשך נוכל לראות מכשירים שיעריכו את היתרונות הביו-מכאניים שלכם בגוף, את מצב איזון וטונוס השרירים והשלד ועוד…

טכנולוגיית כושר לבישה

טכנולוגיית כושר לבישה: שלושת הגדולים

 

מקום שני – אימוני משקל גוף BODY WEIGHT TRAINING

בשנים האחרונות אימוני משקל הגוף תופסים תאוצה אדירה. ע"פ אתר ה – ACSM האמריקני, שמפרסם בכל שנה את 20 המגמות הלוהטות של עולם הכושר, אימון BODY WEIGHT זכה במקום הראשון בשנת 2015 כמגמה הבולטת שתוביל בעולם הכושר, ובשנה הקרובה "אימוני משקל גוף" תפסו את המקום השני והמכובד, דבר שמבסס את מעמדו והוא כאן כדי להישאר. נתחיל מכך שאימוני משקל גוף משלבים בתוכם תרגילים שכיחים כמו: PUSH UPS, PULL UPS , PLANK SQUAT שנחשבים לתבניות תנועה בפני עצמן. אימוני משקל גוף בהחלט יכולים לסייע בהעלאת מסת השריר, לשפר את התנועתיות ואת כלל מרכיבי הכושר הגופני. היתרון המשמעותי של המגמה מלבד הפשטות הוא היכולת להתבצע כמעט בכל מקום: בפארק, בבית או בסטודיו. לרוב הוא מצריך את משקל הגוף בלבד או אביזרי אימון פשוטים שבאמצעותן ניתן לעבוד עם משקל גופנו בלבד.

אלו הם חמשת אביזרי האימון שיובילו גם ב-2016:

אימוני משקל הגוף שיובילו ב-2016

אימוני משקל הגוף שיובילו ב-2016: חמשת הגדולים

 

1. ה- TRX המוכר והידוע הוא דוגמא קלאסית. הוא נחשב לאחד מאביזרי האימון הפופלאריים בעולם כבר כמה שנים. יש כאלה שיחשבו שמדובר באביזר שחוק / מאוס, אבל מדובר בשחקן מרכזי שרק משתבח עם השנים. ההכשרות והאימונים סביבו מתעדכנים כל הזמן, היצירתיות משתבחת, והמאמנים רק לומדים כיצד לעשות זאת טוב יותר מאימון לאימון. בקצב הזה אי אפשר בכלל לראות את ההתחלה של הסוף. מדובר בחברה רצינית ששמה לה למטרה להוביל את כל תחום האימון הפונקציונאלי בעולם, ולכן נראה את ה- TRX ממשיך להיות פופולארי גם ב-2016. ה-TRX בדומה לספינינג, הפילאטיס, היוגה והמדרגה, ימשיך כאן איתנו לעוד שנים רבות. למי שלא מכיר (ואני בספק) – ה- TRX פותח על ידי רנדי הטריק מיחידת אריות הים של הצבא האמריקני. מדובר ב-2 רצועות אימון שמנצלות את כוח המשיכה ומשקל הגוף שלנו כדי לאתגר כל שריר ושריר בגוף עם דגש על שרירי הליבה.

 

2. ה- EQUALIZER-  מדובר ב- 2 "בארים" שמתפקדים כמו חדר כושר שלם, ושבאמצעותן ניתן לעבוד על כלל שרירי הגוף. מדובר בשתי 'חלקים' עשויים מתכת בצורת קשת שפותחו על ידי מאמן הכושר הקנדי מארק ליברט. אפשר לעבוד עם 2 הבארים ללא כל צורך באביזר נוסף או להוסיף לצידו מגוון אביזרים פשוטים שיכולים לשדרג את האימון.

 

3. ה-FITSKATE אימון משקל גוף קלאסי באמצעות סקייטבורד המאפשר עבודה על כל שרירי הגוף. אביזר פשוט, קל לנשיאה וקלאסי. ה-FITSKATE הנו פיתוח ישראלי שנוצר מתוך הרעיון של שילוב האימון הגופני לצד הסקייטבורד. האימון כבר היום נמצא בעשרות מועדוני כושר וסטודיו ברחבי ישראל ועתיד להתפתח גם לעולם.

 

4. ה-SURFSET - עוד אחד מאביזרי הכושר המדליקים שמאפשרים להתאמן בהשראת גולשי הגלים. מדובר בגלשן הניצב על שלושה כדורים ממולאים באוויר ומעוגן אל בסיסם בגומיות. המכשיר נראה כגלשן, מתנועע כגלשן, מדמה ומייצר חוסר יציבות, אך במקום על הגלים, מצא את מקומו הגלשן בתוך חדרי הכושר והסטודיו. את המכשיר שנקרא סרף סט המציאו זוג אמריקאי בשם שרה ומייק שהגיעו איתו אל תוכנית היזמים האמריקאית "הכרישים", ומשם הכל החל להתגלגל בכיוון חיובי. רוני דואני התלהבה, חברה לשחקן איתי תורג'מן ויחד כחובבי ספורט מושבעים הביאו את הבשורה לישראל.

5. גליל ה- TRIGER POINT - מדובר בגליל חדשני המאפשר מצד אחד "עיסוי עצמי" בשיטת trigger point ומצד שני עבודת משקל גוף המאפשרת שחרור והרפיית השרירים תוך חיזוק שרירי הליבה. העבודה עם TRIGER POINT ניתנת כהכנה לקראת האימון וכעבודה מאתגרת לחיזוק כל שרירי הגוף. את גלילי האימון המסורתיים אנו מכירים כבר ממזמן בתוך עולם הכושר והם עדיין יהיו שם. הטריגר פוינט הוא גליל קשיח מוקצף, מגיע במספר דרגות קושי, יש לו גם גירסה חלקה או גרסה עם שיניים. את התכונות הייחודיות של המוצר פיתח קסידי פיליפס, מומחה לביומכניקה של הספורט. פיליפס מאמין שטיפול בשרירים באופן סינרגטי מאפשר לגוף לנוע בחופשיות וללא הגבלה. לדבריו עוד האימון עם הגליל משחזר את הגמישות, זרימת הדם ויכולת הרקמה באופן סיסטמתי, מה שמקטין את הכאב, מונע פציעות ומגביר יכולות.

 

מקום שלישי – אימוני HIIT – קצרים, מהירים ויעילים

המגמה בעולם, בצורה חד משמעית, היא לקצר את זמן האימון אבל במקביל להעלות את עצימותו. אם בעבר אימון ממוצע ארך כ- 60-90 דקות, כיום אנו רואים אימונים נהדרים של 20, 30 ו-45 דקות בלבד שנכנסים לסדר היום. אימון ב- High-intensity interval training כרוך בפעילויות קצרות ועצימות שמלוות בקטעי התאוששות קצרים.

 

אימון קצר ואינטנסיבי

אימונים קצרים ואינטנסיביים. צילום: טל בלומברג

 

 

HIIT הוא אימון ממוקד באינטנסיביות גבוהה ובעצימויות משתנות. שיטת עבודה הכרוכה בהפוגות קצרות של פעילות אינטנסיבית עם התאוששות קלה בעצימות נמוכה ביניהם. לדוגמא: ביצוע של תרגיל סקוואט בעצימות בינונית-גבוהה, קפיצה על חבל למשך 30 שניות, חזרה לסקוואט, 30 שניות, ביצוע של החלפות רגליים על מדרגה למשך 30 שניות וכך הלאה. ניתן לשלב גם 2 או 3 תרגילים בסבב (סקוואט, שכיבות סמיכה, חתירה/משיכת הגוף כנגד TRX) כאשר בין כל תרגיל ניתן לבצע פעילות אירובית אשר מטרתה לשמור על טווחי דופק גבוה.  יתרונות: קלוריות ושיפור הכושר הגופני. הגוף עובד מטאבולית טוב יותר כתוצאה מאימון כזה ובערת הקלוריות נמשכת בין 24 ל-72 שעות לאחר האימון! האימונים הנם מהירים ואינטנסיביים בטווחי דופק גבוהים (ומשתנים). יתרון זה הפך את השיטה לאחד הטרנדים הלוהטים כיום בארה"ב ובעולם בתחום הכושר.

אימוני HIIT

אימוני HIIT: אחת המגמות הבולטות שנראה גם ב-2016

 

ניתן לראות את ה-HIIT מיושם ומשולב היטב באימוני TRX, אימוני בוטקאמפ (אימונים מחזוריים), אימוני קטלבלס', כדורי כוח, משקל גוף ועוד… אופיו העצים והאינטנסיבי של האימון נותן אותותיו ביכולות הפיזיות של המתאמן ובחילוף החומרים. ממליץ כמובן תמיד להתייעץ במאמן כושר לפני תחילת הפעילות בכדי לבדוק כיצד האימון יכול להתאים באופן אישית לכל אחד ואחת. אז למה אימוני HIIT נכללים כיום כמעט בכל אימוני הסטודיו? בגלל ההשפעה והתוצאות המטאבוליות שהאימון מספק.

המחקרים: 2% שומן פחות ב-8 שבועות

מחקר מאוניברסיטת מזרח טנסי סטייט עקבו אחר תכנית של 8 שבועות באימוני HIIT (שם הממצאים הראו ירידה של 2 אחוזים בכמות השומן בגוף), בהשוואה לאלה שביצעו אימונים רגילים.

הורדת אחוזי שומן – פי 6 יותר

במחקר נוסף מאוסטרליה דווח כי נשים שביצעו תכנית אימוני HIIT של 20 דקות, של ספרינטים במשך 8 שניות עם 12 שניות של מנוחה, איבדו פי 6 יותר שומן בגוף מאשר הקבוצה שהלכה אחרי תכנית אירובית של 40 דקות שבוצעה בקצב קבוע של 60 אחוזים מהדופק המרבי שלהם!

בשורה התחתונה

אני מאמין גדול בכוחו של האימון הגופני. אני מאמין כי עיסוק בפעילות ספורטיבית על בסיס קבוע מעצים אנשים ומסייע להם להגיע לרמה של מצוינות בכל דבר בחיים. אני מאמין כי עיסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע מוביל אנשים לחוסן גופני, מנטאלי ולדימוי עצמי גבוה יותר. עכשיו אתם תבחרו איך הכושר שלכם ב-2016 יראה, למה הכי התחברתם ומה עושה לכם הכי טוב. בהצלחה!