קטלבלס'. זה נראה כמו משקולת מימי הביניים, אבל מדובר אולי במשקולת הפופולארית בעולם שזוכה לפרסום וסיקור נרחב בזכות סלבריטאים רבים המצהירים כי הם 'פריקים של הדבר'. המשקולת כבר נמצאת שנים רבות בתוך עולם הכושר בעולם, וכמובן גם אצלנו כאן בישראל. את המשקולת ואת שיטת האימון שהתפתחה סביבה ניתן לראות ביותר ויותר מועדונים המכניסים את המשקולת למתחם האימונים האישיים כמו גם אל תוך שיעורי הסטודיו שלמים המשלבים עבודה עם המשקולת או שיעורי סטודיו שלמים שנבנים סביבה. אז על מה כל הסיפור? אילו סלבריטאים מתאמנים עם המשקולת? כמה באמת שורפים באימון? ואיפה אפשר למצוא בישראל. הכל בכתבה הבאה. 

 

צילום: טל בלומברג

הדר מורבניק – צילום: טל בלומברג

 

ההיסטוריה מאחורי הקטלבלס'

הכל  התחיל ב- 1704 שפטר הגדול, איש הצבא הרוסי דאג שחייליו יתאמנו בצורה מאורגנת ויעילה. הוא לקח את המשקולת העתיקה והתאים מערך תרגילים לחיילים כדי לחזקם לפני הלחימה. האימונים עם המשקולת המאולתרת חיזקה את החיילים, ואלו נהפכו לחסונים יותר לעומת אויביהם. השם הרוסי דאז היה "גירי" ולימים הפך לקטלבלס'. בשנת 98 הגיע מאמן כושר רוסי בשם פבל טסטוליין וגם הביא איתו את הגירי…סליחה…קטלבלס'….ומשם הכל כבר היסטוריה. שיטות אימון רבות התפתחו, תחרויות, מערכי אימון, שיעורים ותורה שלמה נבנתה סביב גוש הברזל.

 

הדר מורבניק מאמנת כושר ואימונים פונקציואנליים מקונספט רמת פולג מספרת מה כל כך מיוחד במשקולת:

היתרון הוא במבנה המיוחד של המשקולת שמאפשר אחיזה בכל מיני מנחים שעובדים בצורה מגוונת על כל קבוצות השרירים בגוף. אימון ההתנגדות הבליסטי מאתגר את כל שרירי היציבה והליבה (CORE), מאפשר לעבוד על מרבית מרכיבי הכושר הגופני (כוח מירבי, כוח מתפרץ, סיבולת) מאפשר לבנות אימון התורם לחיזוק השרירים ועדיין שומר על דופק גבוה לאורך האימון, דבר המסייע לשריפת קלוריות רבה לצד שיפור סיבולת אירובית. 

הסלבס' שמתאמנים עם המשקולת

תמיד ידענו: מה שטוב לאמריקאיים טוב גם לנו, בטח ובטח כאשר כוכבי הוליווד (גברים ונשים כאחד) כמו מתיו מקונוהי, ג'ניפר לופז, ג'סיקה בייל, ג'ניפר אניסטון ולאנס ארמסטרונג כבר מתרגלים את השיטה כחלק מאימון הכושר היומי שלהם. קשה להאמין שהמשקולת שנראית כמו קומקום עתיק היא לא אחר משקולת אחיזה ששימשה את עובדי הנמל ברוסיה במאה ה-18. מי האמין שאותה משקולת תהפוך יום אחד לכלי עזר לאימונים גופניים וסביבה תתפתח תורה שלמה שהותאמה לעולם הכושר.

המשקולת הפופולארית בעולם? צילום: טל בלומברג

לא רק לגברים! משקולות הקטלבלס בזמן אמת. צילום: טל בלומברג

 

 

אז על מה באמת עובדים באימון?

מסתבר שבאימון אחד ניתן להפעיל לא מעט ממרכיבי הכושר הגופני, כמו למשל:  כוח, סיבולת, גמישות, שיווי משקל ומהירות. המשקולת מאמנת את הגוף ויוצרות תנועה אחידה המתחילה בעיקר בהנפה. הרעיון בבסיס אימון הקטלבלס' הוא הידית שמרחיקה את המשקל מהגוף להבדיל ממשקולת רגילה ובכך ההנפה היא זו שמעיפה את הגוף למטה, דבר הגורם למתאמן לנסות לאזן את הגוף תוך כדי גיוס כל השרירים באותו התרגיל. ליאור סוירי מאמן כושר מקונספט רמת פולג אומר: האימון עם הקטלבלס אולי נשמע פשוט אבל לא כמו שחשבתם. בשביל להצליח באימון הגופני עם המשקולת המוזרה תצטרכו הרבה יותר מרק להביא את המשקולת אליכם הביתה. חשובה המשמעת העצמית, הקפדה על מנחי גוף נכונים והדרכה של מאמן מוסמך. כן, שמעתם נכון….כדאי לקבל הדרכה מוסמכת כדי שהאימון יביא תועלת ולא יגרור לפציעות מיותרות או לאימונים לא נכונים.

 

צילום: טל בלומברג

אימון קטלבלס: כל מרכיבי הכושר הגופני באימון אחד. צילום: טל בלומברג

 

 

רועי בר מאמן כושר בכיר מ-B-FIT אומר: היתרון של המשקולת על פני המשקולת הרגילה נעוצה בהנפה כלפי מעלה, המאתגרת ועובדת בהחלט על מרבית שרירי הגוף: שרירי הרגליים, הגב, הידיים וכמובן הבטן. 

 

צילום: באדיבות B-FIT

רועי בר באימון באמצעות משקולות הקטלבלס: צילום: באדיבות B-FIT

 

ומה מאחורי המחקרים?

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת טרומן, האימון עם הקטלבלס' יכול להשפיע על חילוף החומרים בצורה משמעותית וזאת בשל שינויי קצב הלב והוצאת רמות החמצן. במחקר הומלץ למאמנים להשתמש במשקולת ככלי אימון שימושי לשיפור סיבולת  הלב ריאה אצל ספורטאים.  ג'ונתן רוס, דובר המועצה האמריקנית לפעילות גופנית, מאמין שעיצוב הגוף מתרחש בצורה טובה יותר באימון עם הקטלבלס' ובאתגר שונה וגדול יותר ממה שרוב המשקולות החופשיות יכולות לספק. על פי מחקר נוסף שנערך במועצה האמריקנית לפעילות גופנית (American Council on Exercise) ביחס לאימון הרמת משקולות סטנדרטי, הקטלבלס מספק כפול תוצאות בחצי מן הזמן. ומי לא רוצה בכך?

במחקר נוסף שפורסם בשנת 2010 ב-  "Journal of Strength and Conditioning Research" מצא כי גבר במשקל ממוצע של 80 ק"ג יכול שורף כ-160 קלוריות ב-12 דקות של הנפת המשקולת בשתי ידיים (kettlebell swings ), כפי שפורסם עוד שגבר ממוצע זה ישרוף על הליכון (מסלול ריצה חשמלי) כ-155 קלוריות בריצה של קצב 9-10 קמ"ש למשך 12 דקות גם כן. 

במחר נוסף שנערך ב- American Council on Exercise נמצא כי בתרגיל ה-kettlebell snatches (הנפת המשקולת והרמתה מעל הראש) ניתן לשרוף כ-272 קלוריות ב-20 דקות, או אם תרצו, כ-20.2 קלוריות לדקה! תרגיל הסנאץ' שורף יותר קלוריות מתרגיל הסויינג בגלל הדרישה בתרגיל להרים את המשקולת עם יד אחת ומעל הראש, דבר המערב מספר גדול יותר של קבוצות שרירים. 

 

 לדבריו של איתן קטן מאמן כושר ובעלים של מועדון-FTR רחובות: היתרונות של הקטלבלס מושכים אנשים רבים בכל הגילאים, המינים ורמות הכושר השונות. בשלב כלשהו במהלך הדרך, תעשיית הכושר המודרנית איבדה את ההגדרה האמיתית של "כושר" והחליפה תרגילים פונקציונאליים שבאופן מסורתי עבדו על כל שרירי הגוף, בתרגילים מבודדים. לאחרונה, הסוג הקוסמטי של אימונים מבודדים מתחלף באימונים המבוססים על תרגילים בעלי תנועות מורכבות- אימונים פונקציונאליים, וזה בדיוק מה שמשקולות הקטלבלס מציעות.

 

איתן קטן בזמן אמת. צילום: באדיבות FTR

איתן קטן בזמן אמת. צילום: באדיבות FTR

 

לא משוכנעים? קבלו 8 סיבות מרכזיות להתחיל ולהניף

לאימון עם הקטלבלס' יש אינספור יתרונות אבל בכל זאת, קבלו 8

1.    האימון מסייע בשיפור הכוח, הגמישות, התנועתיות ובתפקוד המפרקים.

2.    האימון שורף יותר קלוריות, וזאת מסיבה מאוד פשוטה: הוא מפעיל מספר גדול של שרירים בו זמנית.

3.    האימון משפר את התנועתיות הפונקציונאלית היומית ומלמד את הגוף לתפקד כיחידה אחת.

4.    האימון מסייע בשיקום

5.    האימון משפר את צפיפות העצם

6. משלב בין הפעילות האירובית (סיבולת)  לאנאירובית (כוח) באימון אחד

7. חיזוק שרירי הגוף – בעיקר את שרירי האגן והירכיים

8. אימון מגוון – אודות לצורת המשקולת וידית האחיזה ניתן לשלב אינספור ווריאציות וסוגי אימונים.

 

איפה אפשר למצוא?

בקונספט רמת פולג – נתניה

ב-FTR רחובות של איתן קטן

ב-B-FIT חיפה והקריות של רועי בר

ב-SNATCH – תל אביב

מיכאל ליסצ'קין מאתר KETTLEBELLS – ISRAEL