שיטת האימון קרוספיט נמצאה "מסוכנת מאוד", כך טוענים רופאים אמריקאים. בשבוע שעבר פורסמה כתבה בערוץ 10 אודות שיטת האימון קרוספיט, על העצימות ועל הסכנות הרבות שנאמרו על ידי רופאים אמריקאים עם עדויות קשות של מתאמנים שהובלו לפציעות רבות בקרב המתאמנים. לביקורת הקשה נגד שיטת האימון 'קרוספיט' התווספו חוות דעת רבות, ביניהם של רופאת הספורט פרופ' נעמה קונסטנטיני אשר אומרת כי הפחד מאימון כל כך אינטנסיבי הוא דווקא מתופעה שנקראת 'הרבדומיוליזיס' – במקרה כזה לא רק שלא בונים את השריר אלא מפרקים אותו, במצבים קיצוניים ההפרשה של החלבונים של השריר מגיעה לכיוון הכליות ויכולה לסתום אותם, ובכך לגרום לאי ספיקת כליות קשה עד דיאליזה. מוזמנים לצפות:

נשמע מפחיד?  למאמן הכושר רובין יפים יש כמה דברים לומר על כך:

1. ה'קרוספיטרים' מעריכים ומלמדים עבודה קשה ומאמץ. לא תראו במכוני הקרוספיט אנשים קוראים עיתון תוך כדי דיווש איטי או הרחקת רגליים בישיבה במכונה. תוצאות אמיתיות, מכל הסוגים, דורשות מאמץ ועבודה קשה. אם אינכם מעוניינים בכך, תשארו באיזור הנוחות שלכם.

קרוספיט בפעולה.צילום: CC BY Amber Karnes

קרוספיט בפעולה.צילום: CC BY Amber Karnes

 

2. בכל מכון קרוספיט, בו אנשים מתאמנים כבר תקופה משמעותית תראו המון מתאמנים חטובים ובעלי כושר גופני גבוה בהרבה מהממוצע באוכלוסיה. ובהרבה מקומות גם ביחס למתאמני חדרי הכושר ה״רגילים״.

3. הם נותנים דגש עצום על תזונה שאמורה לתמוך במאמצי המתאמנים להיות בריאים וחטובים יותר. זה אולי לא יתאים לטבעוניים שביניכם או לכל אחד אך לחלק ניכר מהאוכלוסיה: פליאו או לפחות מודעות ויישום חלק גדול מכוונותיו בהחלט מביא תוצאות.

CC BY Crossfit Kandahar

גם צמיגים יש שם. צילום: CC BY Crossfit Kandahar

 

4. הם משתמשים בתרגילים מעולים כגון הרמות אולימפיות, ספרינטים, מתח, סקוואט, דד ליפטים, סטרונגמן, עבודה במשקל גוף ועוד. אמנם אין חובה להשתמש בתרגילים אלו אך כאשר ניתן ובשימוש נכון, הם בהחלט אלו שיהיו יעילים יותר לשיפור הכושר הגופני בכל הפרמטרים שלו.

5. אפקט האווירה הקבוצתית נותן פוש אדיר מפני שכבני אדם רובנו מחפשים תמיכה ואימון קבוצתי בהחלט תומך בנושא זה ומסייע לשמור על התמדה בפעילות גופנית.

6. בתור מאמן ״חדר כושר״ דעתי היא שרוב מדריכי הקרוספיט שפגשתי ושמעתי אודותיהם בעלי ידע טוב ונרחב יותר ביחס למדריכי הכושר בחדרי הכושר הממוצעים.

7. הקרוספיט החזיר לחיים ומפיץ תרגילים ומוסר עבודה שבעבר היו שייכים רק לספורטאים ולמתאמנים חובבים רציניים בלבד (כולל המתאמנים המעולים שלי).

 

צילום: CC BY  CrossFit Fever

צילום: CC BY CrossFit Fever

 

מה המסקנות שלי?

האם אנשים נפצעים בקרוספיט? כן. האם אנשים נפצעים בחדר הכושר? כן. האם אנשים נפצעים בחוג כדורגל? לא פחות. האם אנשים נפצעים גם בלי קשר לפעילות גופנית? ברור. מה שחשוב להבין הוא שכל עוד התרגול מבוצע בבטחה ותחת השגחה והקפדה נכונה על טכניקה, פציעות אינן פשוט קורות מעצמן. מאמן טוב ומתאמן ממושמע יפחיתו ואף ימנעו פציעות אפשריות. הקרוספיט לכשעצמו אינו מסוכן. מדריך גרוע ומתאמן טיפש הם הסכנה האמיתית וכמו בכל מקום ותחום יש בעלי מקצוע ברמות שונות. לכן, חשוב לבחור את מקום האימון והמאמן בקפידה. האם ניתן לשפר את הקרוס פיט? האם הוא מתאים לכל אחד? לא בטוח ובטח שכמו כל סגנון פעילות אחר, תמיד יש מקום לשיפור ותמיד יהיו אלו שיקטלו סגנון פעילות כזה או אחר. 

 

ליצירת קשר ולייעוץ מהכותב - לחצו כאן

* מאמר זה הנו דעה אישית של הכותב