אופני הרים, אופני כביש ואופני ספינינג מהווים מסוגי האופניים השכיחים הקיימים כיום ונעשה בהם שימוש על ידי רבבות אנשים בעולם בכלל ובישראל – בפרט. בשנים האחרונות ענף רכיבת האופניים נעשה תופעה של ממש וישנם בישראל מדי שנה אלפי תחרויות, מסעות ומיזמים שונים. באמצעות שימוש באופניים ניתן לשפר את היכולת האירובית, לשפר מצב בריאותי, לתרום לירידה במשקל, להפחית אחוז שומן, להפחית הגיל הפיזיולוגי (התפקודי) ועוד. כמו כן, באמצעות שימוש באופניים ניתן לצמצם באופן ממשי שימוש בתחבורה פרטית או ציבורית וכמובן גם – לחסוך כסף. ישנם הבדלים רבים בין סוגי האופניים השונים וכמובן טווח המחירים גדול במיוחד. משתנים אלה לא יוצגו בפרק זה.

 

CC BY Revolve Eco-Rally

חוסכים בנסיעה הציבורית אבל עדיין בתנועה? צילום: CC BY Revolve Eco-Rally

 

בשנים האחרונות מיוצרות אופניים חשמליות שהן שכיחות במיוחד לשימוש בקרב אנשים רבים, לרבות צעירים. מדובר באופניים שמהוות למעשה מעין עתיד של התחבורה העירונית. ניתן לעשות בהם שימוש כאופניים רגילים, ללא הנעה חשמלית, לשלב נסיעה ממונעת עם דיווש, או לבחור בנסיעה חשמלית טהורה ללא צורך במאמץ גופני כלל. באופניים מותקן מנוע חשמלי קטן ובחלק מהדגמים יכול הרוכב להיעזר במנוע גם כאשר אין הוא מדווש, ובדגמים אחרים המנוע מופעל רק בעת הדיווש. היתרון הממשי של האופניים החשמליים הנו העובדה שניתן לנסוע למרחקים גדולים במהירות ובמאמץ מינורי. בנוסף, טווחי המרחקים בהם ניתן לרכב על האופניים החשמליים גדול ומקצר את זמן ההגעה ממקום למקום. חשוב גם להזכיר שהשימוש באופניים הללו עשוי להיות מתאים במיוחד לאנשים כבדי משקל המתקשים לבצע פעילות גופנית בכלל וממושכת – בפרט וכן למוגבלי תנועה, נכים ועוד. כמו כן, שימוש באופניים חשמליים מתאים במיוחד באזורים בהם ישנן עליות רבות כמו: ירושלים, חיפה ועוד.

 

לצד היתרונות הברורים בשימוש באופניים חשמליים (להבדיל מאופניים רגילים) ישנה נטייה, לעיתים, לא לעשות שימוש בפדלים ולדווש בקביעות, בעיקר כשמדובר בעליות במסלול הנסיעה. ידוע, שבעת רכיבה בעלייה המאמץ הנדרש הנו גבוה משמעותית מאשר במישור או בירידה ולכן ישנו פיתוי רב לעשות שימוש דווקא במנוע החשמלי וכך נחסכת מרבית ההוצאה הקלורית הכרוכה למעשה בדיווש. לפיכך, במידה ונוהג זה נעשה על בסיס קבוע ורוכב האופניים עושה שימוש בעיקר במנוע החשמלי המותקן באופניו יתקשה הרוכב לשפר באופן ממשי את היכולת האירובית וליהנות מהיתרונות הרבים הכרוכים בביצועה על בסיס קבוע. לא רק, החשש לעלייה במשקל ובאחוזי השומן עולה גם הוא מכיוון שהרכיבה על האופניים לא מצריכה שימוש רב בקלוריות כל עוד נעשה שימוש במנוע החשמלי המותקן באופניים. נקודה נוספת לציון הנה שבמידה ומדובר באופניים חשמליים חשוב לעשות שימוש גם כאופניים רגילים ולא רק להפעיל את המנוע החשמלי. זאת, כאמור, על מנת כן ליצור גירוי על המערכת האירובית ולגרום לשיפור.

עוזר בעליות? CC BY Telstar Logistics

עוזר בעליות? צילום: CC BY Telstar Logistics

 

 

מספר משתנים הקשורים לעלייה בדופק בעת הרכיבה (רשימה חלקית):

 

1. תוואי השטח – במידה ומדובר בעליות למיניהן הדופק בעת הרכיבה יגבר וההוצאה הקלורית תעלה גם היא בהתאמה. מנגד, במידה ומדובר במישור, או בירידות, הרי שהדופק יהיה נמוך יותר וכמובן גם ההוצאה הקלורית.

2. RPM מספר סיבובי רגליים לדקה – בקצב דיווש גבוה (הילוך נמוך) הדופק יהיה גבוה יותר מאשר בקצב דיווש נמוך, גם אם לא חל כל שינוי במהירות הנסיעה.

 

3. המסה השרירית המעורבת – למספר השרירים המעורבים בפעילות הגופנית מסוגים שונים (ולמסתם הכוללת) השפעה על הדופק בעת הפעילות. לפיכך, הפעלת שרירים רבים בעת הרכיבה תתרום גם להעלאת הדופק ואף לאפקט אימון משמעותי יותר.

 

4. עומס חום – פקטור משמעותי שעשוי להביא לעלייה רבה של הדופק בשל הצורך להזרים דם בכמות גדולה כנוזל הקירור של הגוף. הדם מוזרם אל העור ומחייב הגדלה של תפוקת הלב ומשום כך גם של הדופק – תופעות המגבילות מאוד את כושר התפקוד והעבודה בתנאי חום.

 

cc by tab2space

הדופק מן הסתם יהיה נמוך יותר מאשר רכיבה רגילה. צילום: cc by tab2space

 

מדוושים ללא הצורך במקלחת של 'אחרי' הפעילות

 

2 מחקרים בתחום שימוש באופניים חשמליים מהשנים האחרונות, וזה הראשון: המחקר נערך ביחידה לרפואת ספורט בבית החולים האוניברסיטאי, לאוזן שבשווייץ. על פי המחקר אופניים חשמליים הם כלי תחבורה שהולך והופך לפופולארי מסיבות של ניידות ואיכות הסביבה. יש צורך במאמץ גופני מסויים על מנת לתפעל את המנוע של האופניים וזה הופך אותן לאופציה לשיפור הכושר הגופני. המחקר הנוכחי בדק האם השימוש באופניים חשמליים בערים שאינן מישוריות מאפשר לאנשים בעלי אורח חיים יושבני להתנייד באופן נוח ובטוח. הנחקרים, כולם בעלי אורח חיים יושבני, עשו ארבע טיולים בעיר בקצב שהם בחרו – 1.7 ק"מ בהליכה במעלה הגבעה, 5.1 ק"מ רכיבה על אופניים רגילות בעליה מתונה, רכיבה על אופניים חשמליות במישור ורכיבה על אופניים חשמליות בעליה. קצב הלב, צריכת החמצן והצורך במקלחת לאחר הטיולים נבדקו בקרב כל המשתתפים. 18 הנחקרים – 12 נשים 6 גברים, היו בני 26-46. לא נמצא הבדל משמעותי בין הליכה לרכיבה על אופניים חשמליים בעליה מבחינת מדדים גופניים. הטיול באופניים רגילים היה הכי אינטנסיבי וכל המשתתפים נזקקו למקלחת אחריו, ולעומתו, לאחר רכיבה על אופניים חשמליים בעליה, רק 2 נזקקו למקלחת, 3 נזקקו למקלחת לאחר הליכה ולאחר רכיבה על אופניים חשמליים במישור רק 2 נבדקים נזקקו למקלחת. מהמחקר ניתן להסיק כי שימוש באופניים חשמליים ככלי תחבורה הוא יעיל לאנשים בעלי אורח חיים יושבני מבחינה אקולוגית, ואף מבחינת יעדים ספורטיביים. הנבדקים העריכו את קלות השימוש באופניים החשמליים ואת המאמץ הקל שנדרש מהם על מנת להפעיל את המנוע בעליות, מבלי הצורך להתקלח כשמגיעים לעבודה.

 

אופניים חשמליים כאמצעי כושר אירובי

המחקר השני נערך בבית הספר למדע והנדסה, אוניברסיטת ריטסומייקן שביפן. המחקר הנוכחי שם לעצמו מטרה לשמור על עצימות אירובית קבועה במהלך רכיבה על אופניים חשמליים באמצעות שימוש במערכת שליטה חדשה שמחייבת פידול על האופניים החשמליים, כמו על אופניים רגילים, כדי לאפשר את פעילות המנוע. בניסוי השתתפו חמישה גברים, הם רכבו על אופניים חשמליים באמצעות פידול במערכת החדשה, וצריכת החמצן שלהם נמדדה במהלך הרכיבה. נמצא כי בקצב של 65 סיבובים לדקה, יכלו לשמור על קצב לב בתחום האירובי. בשל המדגם הקטן לא ניתן לקבוע בוודאות האם אופניים חשמליים יכולים להוות כלי כושר יעיל.

 

בשורה התחתונה

אופניים חשמליים עשויים להוות כלי שבאמצעותו משפרים את הכושר האירובי, אך זאת, כמובן, בתנאי שהדופק בעת הפעילות גבוה דיו (לפחות 60% מהדופק מהמרבי).