כמו רצים רבים גם סאג רונטרי (Sage Rountree), מאמנת טריאתלון ורצה למרחקים ארוכים, נרתעה מיוגה שנראתה לה איטית ומשעממת ולא התחברה אליה כל כך מהר. כמי שמורגלת בבדידותו של הרץ למרחקים ארוכים, היא התקשתה להתמודד עם אימון קבוצתי ואינטימי ועם שפה חדשה של תנוחות מוזרות ומאתגרות. למרות הכל, אחרי שנה של התמדה הגיעה ההארה: רונטרי הבינה שהכלים המנטליים שרכשה ביוגה עוזרים לה לשמור על איזון, על קצב אחיד בריצה ובכך גם לשפר תוצאות.

צילום: CC BY lululemon athletica

רונטרי הפכה למורה מצליחה ליוגה שמתמחה בעבודה עם ספורטאים מקצועיים. לאחרונה פרסמה ספר הדרכה חדש לרצים (The Runner's Guide to Yoga) שמבטיח שיפור ביצועים למי שיתמיד בתרגול.

לטענתה של רונטרי, מיליוני רצים שבשנים האחרונות החלו לעשות יוגה לא טועים. למרות שלכאורה מדובר באימונים מנוגדים בתכלית, הם מסתדרים נהדר כאימונים משלימים: ביוגה מותחים ומשחררים את השרירים שהתככוצו במהלך הריצה, ולא פחות חשוב- לומדים לנשום.

בנוסף הרבה רצים בנשמה שהפכו ליוגיסטים, מעידים שאפשר למצוא בין יוגה לריצה הרבה קווי דמיון: בדיוק כמו יוגה גם ריצה מרגיעה ומנקה את הראש, מספקת אתגר (פריצת גבולות היכולת האישית) והופכת לצורך פיזי ונפשי.

 

איך היוגה מתאימה גם לקהל הרצים?

בהקדמה לספר רונטרי מסבירה שיוגה לרצים זאת לא אופציה, אלא דבר שחייבים לעשות (ביוגה משחררים את השרירים שהתכווצו בריצה ולומדים לנשום). כמו כן היא מאמינה שבשביל להתחיל לתרגל לא צריך מדריך וקבוצה. הספר מלמד כל רץ (גם את מי שכף רגלו מעולם לא דרכה על מזרן יוגה) איך לשלב יוגה באימוני הריצה ובשגרת האימונים הקבועה שלו וליהנות מכל יתרונות התרגול.

בראיון למגזין הריצה הנחשב Runner’s World רונטרי סיפרה שהרעיון לספר נולד בעקבות שיגעון היוגה, שכבשה את העולם בעשור האחרון, ומשיטת תרגול הודית עתיקה שמטרתה להשקיט את תנודות התודעה. ענף היוגה הפך לתעשייה משגשגת – תעשייה שמציעה מגוון כמעט מבלבל של שיטות אימון.

רצים רבים, ששמעו על נפלאות היוגה ורוצים להתחיל לתרגל, לא יודעים איך להתחיל: אשטנגה או איינגר? ביקראם או ויג'ינאנה? מה בדיוק ההבדל בין כל השיטות האלה ולמה בשביל גמישות ומתיחות צריך להתחיל להבין סנסקריט? (השפה העתיקה ביותר מבין משפחת השפות ההודו-אירופיות).

 

אפשר למצוא בין יוגה לריצה הרבה קווי דימיון.צילום: CC BY lululemon athletica

על כל השאלות הללו ועל רבות אחרות הספר עונה במפורט. בין הדפים אפשר למצוא תצלומים של 100 תנוחות יוגה (שמדגמנים רצים תחרותיים) והסבר על תרומתו של כל מנח לרץ, לצד סדרת תרגילים לכל מטרה: חיזוק הגוף ופיתוח גמישות, או חימום ומתיחות בכל אימון ריצה שיעילים במניעת פציעות ספורט.

ניתן לרכוש את הספר בעלות של 12 דולר באתר AMAZON.