כל כך הרבה אתגרים ניצבים בפנינו במהלך החג. בייחוד אם אנחנו יוצאים להתארח, ישנו חוסר וודאות לגבי הארוחות, לגבי אופן הבישול, האם מתאים לתפריט שלנו, כמות השמן ועוד. בדרך כלל אכילה מחוץ לבית גוררת אינספור פיתויים לאכילת מזונות שאין אנו חפצים לכלול בכלל בתפריט התזונה שלנו. תזונה שתגרום לנו לחרוג מהתפריט שלנו יכולה לגרור עמה ייסורי מצפון, הרגשת אי נוחות ואף פגיעה בתהליך בו אנו נמצאים. אדם ממוצע יכול לעלות בין 1 ק"ג ל-4 ק"ג (במקרים של הפרזה בלתי נשלטת) במהלך תקופת החגים! על כן, ישנו צורך בהתארגנות מראש. רוצים שליטה מלאה על מה שניכנס לפה? יתכן ותעדיפו להתכונן מבעוד מועד ולדאוג לאוכל שהכנתם בעצמיכם. כמובן שכאן תצטרכו לארגן הכל מראש, לקום מוקדם יותר, לדאוג לכלים מתאימים (בדרך כלל חד פעמיים מהדרים שלא צריך לקחת חזרה) ועוד.

 

ארגון מראש ימנע אכילה מופרזת צילום: CC BY Lodigs

 

ההמלצה לאנשים הנמצאים בתהליך של ירידה במשקל היא לגמרי לנקוט במשנה זהירות בכל מה שקשור לארוחות מחוץ לבית. בקיצור, פיתויים היו ותמיד יהיו סביבנו במהלך החגים ואפילו בחיי היומיום. . ברגע שנכנסתם לאירוע המוח יכשיל אתכם כמעט בוודאות. המוח מפרש רעב כסכנה ולכן יגרום לכם לבחור דווקא את המאכלים המשמינים יותר ותמיד תאכלו יותר ממה שאתם באמת צריכים. ניתן להתכונן מראש לפני כל ארוחה אם זה חג, מסיבה או אירוע. לפני היציאה כדאי לאכל מעדן, פרי, פרוסת לחם עם ממרח וכשתגיעו לאירוע תהיו עדיין בשליטה ולא תפלו לפח בגלל כל הפיתויים.

 

הימנעות מצריכת קלוריות מופרזת: 10 טיפים

 

1. אל תגיעו רעבים!

המחשבה של רובינו היא לחסוך את הקלוריות במשך היום ולאכל יותר במהלך ארוחת החג, סביר להניח שארוחת החג תסתכם בהרבה יותר קלוריות מאשר אכילה מאוזנת במהלך היום. כשעה לפני היציאה מהבית הפחיתו את הרעב, שבו בנחת ואכלו מצה מופחתת קלוריות ועשירה בסיבים תזונתיים, בתוספת ממרח (כפית- תמרים\ריבה\דבש) או לחלופין חטיף אנרגיה ופרי. כמו שנאמר, הרעבה עצמית לפני ארוחת החג תגרום לכם לאכול הרבה יותר וללא אבחנה!

 

2. העדיפו מים על פני דיאט

רוצים לחסוך בקלוריות? מים עם פלח לימון יכולים להיות פתרון נהדר במקום כל משקאות המתוקים. הידעתם כי צריכה מרובה של מוצרי "לייט" ו"דיאט" לא רק שאינה מבטיחה ירידה במשקל, לעתים היא מביאה לתוצאה הפוכה? מה הסיבה? על פי מחקרים אנשים הצורכים משקאות דיאטטיים צורכים יותר קלוריות.

 

לא רק להיזהר מהמשקאות הממותקים, גם ממשקאות הדיאט. צילום: CC BY-FAT MANDY

3. שיטת הצלחת ה'אחת'

לא להתבלבל מכל הטוב שעל השולחן, לזכור שלא חייבים לטעום מהכל. השתמשו בשיטת "הצלחת האחת" כלומר, קחו צלחת אחת ושימו מעט מכל מאכל שאתם אוהבים, ואז שבו לאכול. כך לא תרגישו שפספסתם כלום. תאכלו לטעום מהכל ועדיין לא להפריז בכמויות. נסו גם להימנע מתוספות בסיום המנה. תזכרו שתוספת לארוחה יכולה להיות תוספת יפה למשקל.

4. המעיטו בשתיית יין

היזהרו משתיית כוסיות היין. בואו נבין בכלל למה….כל כוסית יין יבש מכילה כ- 80 קלוריות ויין אדום מתוק מכילה כ- 160 קלוריות. בהנחה שצריכים לשתות 4 כוסות יין בערב פסח, כדאי שתחשבו טוב לפני שאתם שותים. העדיפו לגימה אחת על פני כוס שלמה.

5. העדיפו פירות לקינוח

העדיפו פירות וירקות במקום עוגיות, מתוקים ופיצוחים בסיום הארוחה. כך למעשה תחסכו מאות של קלוריות מיותרות בזמן שאתם גם ככה כבר מלאים עד אפס מקום. הסתפקו בכוס סלט פירות בסיום הארוחה יחד עם 3-4 שקדים או בוטנים.

 

אוכלים פירות לקינוח

6. העדיפו מצה מופחתת קלוריות

השתדלו לא להוסיף מצה עם כל ארוחה, משום שזו תוספת של קלוריות מיותרות. בארוחת החג דאגו לאכול מתוספות הירקות בשלל צורות (חיים, חתוכים, מאודים, אנטיפסטי ועוד…) אם כבר החלטתם לשלב העדיפו מצה קלה, היא עשירה בסיבים תזונתיים, ומכילה רק 80 קלוריות ליחידה במקום כ-130 ואף יותר (משתנה) במצה רגילה . זכרו! מצה שלמה ורגילה=4 פרוסות לחם קל או 2 פרוסות לחם רגיל. מצה קלה = 2 פרוסות לחם קל.

7. מים מים בששון

שתו הרבה מים לפני הארוחה. את זה תמיד אומרים לנו. שתו לפחות 2 כוסות מים לפני הארוחה, זה יעזור לכם להימנע מהנשנושים עתירי הקלוריות שאנו אוכלים בלי לשים לב עוד טרם החלה הארוחה החגיגית.

 

8. בקשו רטבים מופחתי קלוריות (לייט)

אחד מן השניים: או שתכינו את הסלט בביתכם ותקחו אותו לבית המארחים או שתעזרו בהכנתו. על כל מקרה, דאגו לכלול רוטב לייט (מופחת קלוריות) או להסתפק במעט שמן זית ולימון. חשוב לזכור: רוטב לסלט זה פצצת קלוריות מהלכת, ויש להיזהר או למצוא תחליף מתאים.

9. העדפות המזון

אם כבר אז כבר. בקשו והעדיפו אוכל מאודה, מבושל או על האש במקום אוכל מטוגן. מאכלים מטוגנים יכולים להסתכם במאות של קלוריות נוספות ומיותרות בכל ארוחה.

 

10. דעו מתי להפסיק

הנטייה בארוחות החג היא לאכול, לאכול, לאכול ו…ניחשתם נכון: לאכול! בואו נאמר, אכילה עד אשר לא נותר מקום. אין אחד מאיתנו שלא מכיר את תחושת הדחיסה, שמא לא נפסיד שום מאכל על השולחן….כאשר מרגישים תחושת שובע ונשאר עוד בצלחת- למרות שזה קשה – פשוט דעו לוותר על מה שנשאר, קחו אחריות, תהיו חזקים ופשוט דעו מתי להפסיק.

 

קלוריות במוצרי פסח

 

מצה – 130 קלוריות, 80 קלוריות למצה קלה

קנידלעך – 80 קלוריות (ליחידה)

גפילטע פיש – 150 קלוריות (לקציצה אחת)

כבד קצוץ 100 קלוריות (2 כפות)

תפו'א 140 קלוריות (לתפוח אדמה בינוני)

עוגיית בוטנים 130 קלוריות (ליחידה)

עוגיית קוקוס 90 קלוריות (ליחידה)

יין 120-170 קלוריות לכוסית (100 מ"ל).

מצה מטוגנת 220 קלוריות חרוסת 110 קלוריות (2 כפות)

מצה עם שוקולד – 350-400 קלוריות