הוצאה קלורית נעשית בכל פעולה גופנית שהאדם מבצע, אך לא רק, גם בזמן מנוחה ואפילו בשינה קיימת הוצאה קלורית. נציין ונאמר שההוצאה הקלורית קשורה למשתנים מסוימים שאחד החשובים שבהם הינו חילוף החומרים הבסיסי של הגוף (BMR). מספר הקלוריות הנצרכות ביום לעומת מספר הקלוריות המתבזבזות ע"י הגוף (בהן גם אלו המתבזבזות במהלך חילוף החומרים הבסיסי במנוחה) הם הגורמים העיקריים שיקבעו את האיזון הקלורי – כלומר אם תחול עלייה או ירידה במשקל הגוף.

 

 

מתפללים ושורפים. צילום: MAX DIGITAL

 

קצב חילוף חומרים איטי יביא לכך שתהליך הירידה במשקל הגוף יהיה איטי גם כן. דיאטות קיצוניות ולא מבוקרות המיועדות להפחתה במשקל עלולות להשפיע על חילוף החומרים הבסיסי במנוחה, במיוחד כשמדובר בדיאטות המאופיינות בירידה מהירה של מספר קילוגרמים מדי שבוע – דבר הכולל בתוכו גם ירידה במסת הגוף הרזה שזו למעשה ירידה במסת השריר. מעניינת העובדה שישנם אנשים בעלי עודף משקל שלא תמיד אוכלים כמויות רבות מאוד של מזון! וייתכן שכמות המזון הנצרכת מדי יום, באופן יחסי, לא גדולה במיוחד, אך קצב חילוף החומרים הבסיסי שלהם ירוד מאוד. מצב כזה עלול להתרחש בשל היסטוריה ארוכה של התנסות בדיאטות קיצוניות מסוגים שונים, כתוצאה משינויים הורמונאליים ולעיתים – כתוצאה משימוש בתרופות שונות.

האם התפילה יכולה להחליף את האימון?

מבין הגורמים האחראים על ההוצאה הקלורית בחיי היום יום ניתן למנות את הגורמים הבאים: תהליך עיכול המזון, הפעילות הגופנית, הפעילות היומיומיות, כמות המזון הנצרך ואפילו תנאי הסביבה ומזג האוויר (במזג אוויר קר במיוחד ההוצאה הקלורית בפעילות גופנית או בפעילות היומיומית היא יחסית גדולה יותר בהשוואה למצב בו מזג האוויר מאופיין בטמפרטורה ממוצעת ונוחה).בכל הקשור להוצאה אנרגטית בפעילות גופנית והשפעתה על חילוף החומרים הבסיסי בגוף, לא כל פעילות גופנית משפיעה באופן זהה על קצב חילוף החומרים הבסיסי. אימון התנגדות כנגד משקולות, למשל, תורם יותר להגברת קצב חילוף החומרים הבסיסי לעומת אימון פלדנקרייז או סוגים מסוימים של שיעור יוגה. אם נתייחס לאימונים אירוביים, במידה ואדם כל שהוא יבצע אימון אירובי בדופק גבוה של 85% מהדופק המירבי – ההשפעה על קצב חילוף החומרים בשעות שלאחר הפעילות תהיה משמעותית יותר מאשר בהליכה המתבצעת בטווחים של60-50% מהדופק המירבי. נציין שבמעגלי החיים השונים עוברים האנשים שינויים לא מעטים ותדירות הפעילות הגופנית וההרגלים אף משתנים.

 

 

תפילה: לא תחליף את אימון המשקולות

לכך השפעה כמובן על ההוצאה הקלורית ועל קצב חילוף החומרים הבסיסי. לדוגמה, החלפת עבודה הכרוכה במאמץ גופני לעבודה שאינה כרוכה בפעילות גופנית כלל תוביל לשינויים בהוצאה האנרגטית היומית ומכאן – להפחתה בבזבוז הקלורי. כיצד תפילות מאופיינות בהוצאה קלורית ומה מידת השפעתן ?אדם דתי מקיים ביום אחד מספר תפילות (תלוי בדת). תפילות אלו נחשבות לסוג של פעילות יומיומית המלווה בהוצאה קלורית גבוהה יותר ממנוחה בסיסית.

מתפללים ושורפים

 

במאמר שהתפרסם על ידי ד"ר ג'ולי בוקסמן (פיזיולוגית מאמץ אמריקאית העוסקת בעיקר בתפקוד האדם בסביבה קיצונית כמו: חום, קור קיצוני, גובה, כוח ג'י גבוה ועוד) הוצג מחקר שנעשה באוניברסיטת כוויית ע"י ד"ר יאסם רמאדאן. המחקר עסק בכמות הקלוריות הנשרפות במהלך תפילה. המחקר הציג תיאוריה המכונה "הביואנרגיה של תפילות האסלאם" ובה נמדדת צריכת כמות החמצן וההוצאה הקלוריות של המתפללים בעת תנועתם הפיזית במהלך התפילה. כל גבר ואישה מוסלמים בוגרים מחויבים לחמש תפילות בסיסיות מדי יום. התפילות מורכבות מעמידה, השתחוות, כריעת ברך וישיבה והן נמשכות בין 3-6 דקות. ד"ר רמאדאן בדק את ההוצאה האנרגטית של המתפללים בעת התפילה: במחקר שנעשה בקרב 32 גברים ונשים בוגרים. הוא מצא כי תפילות הן בעלות השפעה חיובית על התפקוד המטבולי והן יכולות לסייע בהגדלת ההוצאה הקלורית היומית. לדוגמה,עבור אדם השוקל 80 ק"ג, ההוצאה האנרגטית היומית מהתפילות בלבד הייתה כשמונים קלוריות ליום ויכולה להיחשב כצורה של פעילות גופנית קלה המשפרת במידה מסוימת את הכושר הגופני.

 

בשורה התחתונה

הוצאה קלורית כרוכה בכל פעילות גופנית יומיומית, ודאי כשמדובר על פעילות ספורטיבית. לפיכך, גם תפילה, במיוחד אם היא נעשית מספר פעמים ביום (כמו אצל המוסלמים או אף אצל היהודים), תתרום להוצאה קלורית מסוימת ותגדיל את הבזבוז הקלורי היומי. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שהתפילה לא בהכרח תתרום לשינוי חיובי במסת הגוף, או תוביל להגברת קצב חילוף החומרים, מכיוון שאלה תלויים בעוד גורמים אחרים.

 

הכותבים:

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

 

גיא שלמון (MS.c) דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיזיולוג. מכשיר מדריכים בתחום חדר הכושר, מרצה בכיר בתחומי הספורט והתזונה, מנהל מקצועי של רשת מועדוני הכושר Life & Fitness.