מאת: שי אלנקרי

תופעת "ההדבקות" בחיידק הריצה בישראל מביאה עמה מגוון רחב של מירוצים שמהווים מענה הולם לקהל הספורטאים הרחב שרוצה ליהנות מאווירה ספורטיבית, מיוחדת ומאחדת. אני יכול להעיד על עצמי כאחד שנדבק בחיידק וממשיך ליהנות ולהפיק את המירב מכל קילומטר. אם נסתכל גם על כל הגאדג'טים והאביזרים הרבים שפוקדים את החנויות ואת הקורסים הרבים שנפתחים עבור מאמני הריצה, אפשר להבחין כי התחום המרתק שנקרא "ריצה" הוא בעל פוטנציאל ענק. איך כל זה קרה? איך ייתכן שהריצה גרמה לעשרות אלפים בישראל (שלא לדבר על מיליוני האנשים סביב העולם) להתמכר? אולי זה בכלל קשור למצב הרוח שלנו שעולה? אולי עושים זאת רק כדי לרדת במשקל? יש אינספור סיבות, אבל קבלו 5 מרכזיות שיקפיצו אתכם מהכורסא אל מסלול הריצה.

 

CC BY lululemon athletica 2

חיידק הריצה מדביק את העולם: צילום: CC BY lululemon athletica 

1. מגוונים ונהנים

מה יותר כיף מלרוץ בחיק הטבע ובאוויר הפתוח כשהרוח מנשבת בשערכם ואתם רואים ירוק בעיניים? בישראל ישנם אינספור נופים מדהימים עוצרי נשימה בהם אפשר לחוות את המסלולים דרך הרגליים (ולא רק בצעידה). ריצה באוויר הפתוח ולא על מסלול הריצה בחדר הכושר משנה ומגוונת את כל הפעילות אליה הורגלנו. מעבר לכיף ולהנאה שיש לריצה בחיק הטבע להציע, ישנם יתרונות רבים לאימון הגופני באוויר הפתוח. מחקר שבוצע בעיתון המדעי Environmental Science & Technology הוכיח כי לפעילות הגופנית בחיק הטבע ישנה השפעה מנטאלית רבה בכך שהיא מובילה להתרוממות הנפש ומצב הרוח. אז מי אמר ריצה בחוץ ולא קיבל?

 

2. אין אחד שלא יכול לרוץ!

בריצה אין הגבלה של גיל או מין. כל אחד יכול לרוץ ובכל גיל. תוכלו לראות ילדים קטנים בני 5-6 ואוכלוסייה מבוגרת של גילאי 70 ואפילו 80 משתתפים במרוצים השונים. חשוב לזכור ולקחת בחשבון פרמטרים המשתנים מאדם לאדם ובהתאם לכך יש להתאים את תכנית הריצה. גם אנשים עם מגבלות גופניות שונות כמו בעיות ברכיים או גב יכולים להשתקם באמצעות אימוני כוח לחיזוק השרירים בשילוב של הליכה, בהמשך (לאחר בניית הבסיס) גם תוכל להפוך לריצה.

3. פעילות פשוטה

כשנכנסים אל תוך עולם רכיבת האופניים מגלים עד כמה העולם הזה הוא רחב מבחינת ציוד, שלא לדבר על ציוד בסיסי שיכול להסתכם בכמה אלפי שקלים. גם בעולם הריצה ישנם גירויים רבים לצד עשרות האביזרים הנלווים של הרצים (שחלקם חשובים יותר וחלקם חשובים פחות) אבל ישנו פריט אחד חשוב ביותר איתו תוכלו להסתפק בתחילת ובהמשך הדרך: נעלי הריצה. נעלו את נעלי הריצה ופשוט צאו לדרך!

 

צילום: cc by sebastien.b-WOMEN-RUNNING2

צאו לרוץ! צילום: cc by sebastien.b-WOMEN-RUNNING2

4. ריצה: משפרת ומעלה את מצב הרוח

ריצה היא פעילות אירובית לכל דבר. הפעילות האירובית מגבירה את זרימת את הדם ומשחררת אנדרופינים במוח. התהליך הפיזיולוגי שמתרחש מסייע בהפחתת הלחץ, העייפות והדיכאון ובמקביל גם תורם לשיפור ההרגשה הכללית, הגברת הערנות ומעלה את מצב הרוח.

 

5. רצים ומורידים…במשקל

ארגוני הבריאות העולמיים נלחמים מידי יום במגפת ההשמנה המתפשטת בארץ ובעולם כאש בשדה קוצים. אחת מאבני הדרך למיגור המגיפה היא הפעילות הגופנית. כחלק מהתהליך מנסים הארגונים לעודד כל העת אורח חיים אקטיבי כחלק מתהליך ההרזיה ומאיכות חיים גבוהה יותר. ריצה היא פעילות אירובית המפעילה את מערכת הלב-ריאה ואת השרירים הגדולים בגוף, הלא הם שרירי הרגליים. בפעילות מסוג זה ישנה הוצאה אנרגטית גבוהה (שריפת קלוריות) שמסייעת ביצירת מאזן קלורי שלילי אצל המתאמן ובכך גם להפחתה במשקל. ריצה למשך שעה יכולה לשרוף כמה מאות של קלוריות. אז מה כל כך נורא לעשות זאת כשאתם פוסעים בצעדי ענק בשבילים ומביטים אל הנוף? אפשר להתחיל רק בכמה דקות של ריצה בשלב ראשוני בשילוב של הליכה ובהדרגתיות לעלות את משך זמן הפעילות ל-20 – 30 דקות ויותר.