אנשים רבים מתקשים לשמור על שגרת אימונים סדירה בחורף. הסיבות לכך הן בין היתר הטמפרטורות שצונחות יחד עם המוטיבציה שיורדת ורק רוצה עוד קצת להתחמם…אין מה לעשות, ההיגיון אומר שכיף הרבה יותר להתכרבל בפוך מאשר לצאת החוצה לאימון במזג האוויר הקריר. עם כל ההתחשבות בדבר, החורף רחוק מלהיות סיבה מספקת לתלות את נעלי הריצה לחודשים הקרובים. אם כך, איך תמשיכו לרוץ במלוא המרץ גם בזמנים הסוערים ביותר? והאם מדובר בכלל בתרופה היעילה ביותר לדיכאון חורף?  קבלו 5 יתרונות שבעזרתם תתמלאו מוטיבציה ורצון להפיק את המיטב מהפעילות בתקופת החורף.

אריקה גרינשפן

מעלים את המוטיבציה לקראת התקופה הקרה בשנה

 

אם בחורף אתם נוטים לדכדוך, כבדות ועייפות, תדעו שאתם נורמליים לחלוטין. דיכאון חורף שנקרא  SESONAEL AFFECTIVE DISORDER או במילים אחרות SAD, היא תופעה ידועה שנגרמת בעיקר ממחסור בשעות אור בתקופה זו של החורף. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אורגון בארה"ב, מצא כי 15-30 דקות של ריצה בחוץ, במהלך שעות היום, עשויות להקל משמעותית על הסימפטומים המדכאים של החורף. הריצה מגבירה את זרימת הדם, מעודדת הפרשת אנדרופינים (ממשפחת המורפיום) ואנזים מסוג סרטונין, האחראי לתחושת העוררות והשמחה (שזכתה לכינוי המפורסם RUNNER’S HIGH) בסיום האימון.

הידעתם כי ריצה בחורף שורפת יותר קלוריות?

קלוריה היא יחידת אנרגיה אשר הגוף צורך במטרה לאפשר את פעילותו השוטפת. כאשר הטמפרטורות יורדות, שריפת הקלוריות עולה בהתאם. הסיבה לכך היא שיותר אנרגיה נדרשת לשמירה על חום הגוף. לכן, כשיוצאים לרוץ בחורף, הסיכויים לאבד יותר קלוריות במהלך הפעילות גדלים. במחקר נוסף שהתפרסם בשנת 2007, ב – American journal of psychology, הראו כי שינוי מיקום הפעילות הגופנית לסביבה בעלת טמפרטורה נמוכה יותר הגביר את הרגישות להורמון הלקטין (הורמון בעל תפקיד מרכזי בוויסות צריכת אנרגיה והוצאתה דרך ויסות התיאבון וחילוף חומרים).

ריצה בחורף

שורפים יותר בריצה דווקא בחורף?

 

הלבשה מתאימה לריצה בחורף

בשנים האחרונות השקיעו מותגי הספורט המובילים מאמצים גדולים בפיתוח ביגוד וציוד מיוחד שמיועד לריצת OUTDOOR בחורף. השקעה זו הקנתה לרצים חיים הרבה יותר קלים. הצצה לקולקציות שהשיקו חברות הריצה לרגל החורף הנוכחי מגלה לא מעט חידושים מעניינים: נעלי ריצה בגזרה גבוהה (שמספקים כיסוי טוב יותר ומגנים על כף הרגל מפני חדירת מים ורוח), חולצה עם כיס מיוחד לטלפון (נגד גשם), מעילי ריצה שמתקפלים לתיק נשיאה קטן, שרוולי ידיים, רגליים ועוד.

 

ריצה קלה יותר – כן…כן….דווקא בחורף

דמיינו לכם ריצה בחום יולי-אוגוסט או במהלך הקיץ הישראלי הלוהט. אחוזי הלחות המטורפים הופכים את הריצה לסיוט יחד עם ההזעה המרובה שלא תמיד תורמת לחוויה. מחקר שנערך במכון האמריקני לבריאות בחן ובדק שתי קבוצות של נשים מעולם האתלטיקה (8 בכל אחת). הקבוצה הראשונה התאמנה בטמפ' של 30 מעלות צלזיוס, בעוד הקבוצה השנייה התאמנה ב – 16 מעלות בלבד. מהמחקר נמצא כי טמפ' הריצה האופטימלית, נעה בין 68-72 מעלות פרנהייט (בין 20-22 מעלות צלזיוס). המשמעות היא כי פעילות גופנית בארצנו החמימה עדיפה בחורף, כאשר מזג האוויר נעים, ידידותי ובעיקר פחות חם.

ליאור סוירי

ריצה בישראל: לוהט בקיץ

ירוק בעיניים במהלך הריצה

בתקופת החורף, הרצים בחיק הטבע יוכלו להתרשם מהצמחייה הפורחת במלוא הדרה ומהנוף המרהיב המכוסה בירוק (יחסית לתקופות החמות יותר). תנאים אלו עשויים לשפר את מצב הרוח של העוסקים בפעילות בצורה ניכרת. מחקר שפורסם בעיתון המדעי,  Environmental Science & Technology,  מתייחס לפעילות גופנית בחיק הטבע, לזמן קצר בלבד, המסייעת לשיפור מצב הרוח ולבריאות הנפש. אם דקות מעטות בסביבה ירוקה תורמות להרגשה טובה יותר, תארו לכם מה תספק פעילות ממושכת?

 

בשורה התחתונה

מהכתבה ומאוסף המחקרים המוצגים בה בהחלט כדאי ומומלץ לרוץ בחורף ולא רק ליהנות ממזג האוויר הקריר והסוער אלא גם ממצב רוח מרומם יותר. הגיוון בין העונות רק יעצים את חוויית הריצה ויוסיף לפעילות ערך רב.