כמעט ואין אדם שלא נתקל בהתלבטות: "להתאמן בחדר הכושר או להתאמן בחוץ תחת כיפת השמיים?" ישנם יתרונות רבים לאימון גופני בחדר הכושר וישנם יתרונות רבים לאימון באוויר הפתוח. מחקר שבוצע בעיתון המדעי Environmental Science & Technology הוכיח כי לפעילות הגופנית בחיק הטבע ישנה השפעה מנטאלית רבה בכך שהיא מובילה להתרוממות הנפש ומצב הרוח. אז מה: מפסיקים להתאמן בחדר הכושר? ממש לא! בחדר הכושר אפשר ליהנות ממגוון רחב של מכשירים לכל קבוצות השרירים. תוכלו לגוון בין מכשירי האירובי ולבחור בין ריצה, רכיבה, חתירה או אפילו לדמות טיפוס במדרגות של עזריאלי. בחדר הכושר תוכלו לקבל הדרכה מהצוות המקצועי וכמובן ליהנות מהטמפרטורה הנעימה בימי הקיץ החמים או החורף הגשומים. אם כך: מוותרים על האימון בחוץ? ממש לא! אמנם במקרים מסוימים תוכלו ליהנות מיתרונות נוספים כתוצאה מהאימון בחוץ אבל בואו לא נשכח, זה לא תמיד מתאים לכל אחד. לפניכם ההשוואה המנטאלית והגופנית של 3 סוגי פעילויות ספורטיביות נפוצות בין כותלי חדר הכושר ובחיק הטבע.

 

ריצה על הליכון או תחת כיפת השמיים? צילום: max digital

סוג הפעילות: ריצה

 

ההשוואה: ריצה על הליכון לעומת ריצה בחוץ


השפעה מנטאלית:


במחקר אשר נערך באוניברסיטת יוטה דווח כי רצים אשר יצאו לבצע את הריצה בחוץ היו מרוצים ב-225% יותר לעומת אלו שרצו על הליכון בתוך מקום סגור. לא ידוע מהי הסיבה לכך אבל אפשר לשער שהשילוב של אור השמש, הירוק בעיניים ומשב הרוח הם הגורמים העיקריים להרגשה הטובה יותר.

 

השפעה פיזית:


באותו המחקר נתנו לשתי הקבוצות לצאת לריצת 5 קילומטר. מסתבר, אלו שרצו בחוץ, רצו בממוצע ב-4 דקות פחות מאלו שרצו על הליכון ובמקום סגור. מסקנה: את השיא הבא שלכם אל תנסו לקבוע על הליכון.

את השיא האישי הבא חפשו דווקא בחוץ. צילום: גיא סלע

סוג הפעילות: רכיבת אופניים

 

ההשוואה: רכיבת אופני כביש לעומת אופניים נייחות בחדר הכושר


השפעה מנטאלית:


במחקר צרפתי אחרון נמצא כי אלו אשר רכבו על אופניים נייחות בתוך תחומי חדר הכושר התאמצו הרבה יותר אפילו שהיו באותו הקצב לעומת אלו שרכבו בחוץ תחת קרני השמש. במילים אחרות: כנראה שגם סבלו יותר.

 

השפעה גופנית:

החוקרים הצרפתים אומרים שברכיבת כביש יש דרישה של 5% יותר בכוח הנעת הפדלים לעומת רכיבה על אופני כושר נייחות. דרישה גבוהה יותר מאתגרת ושורפת יותר כאחד.

 

רכיבה בחוץ: סובלים פחות. צילום: cc by Velaia ParisPeking

סוג הפעילות: חתירה

 

ההשוואה: קייאק לעומת מכשיר חתירה נייח


השפעה מנטאלית:


במחקר בריטי נבדקה ההשפעה של חתירה בקבוצה תחת כיפת השמיים לעומת שימוש במכשיר החתירה המצוי בחדרי הכושר. נמצא כי אצל החותרים בקבוצה היו רמות גבוהות יותר של אופוריה, אותה הרגשה קיצונית של התרוממות רוח, המלווה באופטימיות, בתחושת רווחה נפשית ובפעילות מוגברת.

 

יתרונות גופניים:


במחקר שנערך בברזיל נמצא כי ביצוע של חתירה בחוץ גרם לשריפת קלוריות מוגברת, ב-26% יותר לעומת אלו אשר חתרו במכשיר חתירה ייעודי.

בפעם הבאה שתחליטו לחתור לכם בירקון.צילום: cc by Ainunau

פינת השיעמום

 

מה יותר משעמם: פעילות גופנית בחדר הכושר או בחוץ?

 

התשובה לכך היא לא חד משמעית והיא משתנה כמובן מאדם לאדם. חלק מהאנשים מוצאים כי פעילות גופנית בחיק הטבע היא מאוד משעממת ומונוטונית. אחרים ידווחו כי אין כמו להיות בחוץ, לשאוף קצת אוויר צח, לצפות בעוברים ושבים ולהתמוגג מהנוף סביב תוך כדי שמזיעים. שימוש במסלול ריצה, אופניים או חתירה בתוך חדר הכושר יכול להיות בהחלט משעמם לאנשים רבים וזאת מכיוון וישנה תחושה של  "נשארים במקום". לעומת זאת, רבים אחרים ייהנו מהפעילות בתוך חדר הכושר ואף יכולים להמשיך שעות בפעילות על מסלול הריצה או כל מכשיר אירובי אחר, וזאת כמובן בגלל הימצאות הקופסא המדברת (הטלוויזיה), זאת שגורמת לזמן לחלוף כאילו לא היה. בשני המקרים, תוכלו לקחת את נגן המוזיקה האישי ולהאזין לשירים שעושים לכם את זה. מוזיקה טובה תפיג את השיעמום בין אם בחרתם בפעילות בחדר הכושר או בפארק השכונתי.

בשורה התחתונה

 

בסופו של דבר, הכל עניין של העדפה אישית. בחוץ, בפנים, מה זה משנה?  העיקר שעושים! אני כנראה בר מזל, יש לי גישה להליכון במכון הכושר ויש לי מקום נהדר לברוח לריצה בחוץ ממש מחוץ לדלת שלי. התשובה עבורי היא לערבב בין השניים, אבל זכרו: תמיד עסקו בפעילות ממנה אתם הכי נהנים וזו שמתאימה בדיוק לפי לוח הזמנים שלכם. זה המתכון הבטוח להתמדה באימונים. בהצלחה!