ריצה על מסילת ריצה או בשמה השגוי (הליכון) שונה מהריצה בחוץ משמעותית ולכן כדאי לקחת בחשבון מספר דברים לפני שיוצאים לדרך. מה הם היתרונות של ריצה על מסילה? ומה עם החסרונות? ואולי בכלל כדאי לרוץ בחוץ? (או שלא).

כשזה מגיע לעולם של הרצים זה נחלק לשני סוגים עיקריים: אלו שאוהבים לרוץ בפנים (על מסלול ריצה חשמלי) ואלו שאוהבים לרוץ בחוץ (בחיק הטבע). אלו שאוהבים לרוץ בחוץ זוכים גם לנופים היפים ולתוואי השטח המשתנים ואילו בריצה על מסילה ישנו משטח אחיד וחד גוני עם דריכה כמעט זהה של כל צעד, ואת הנופים היפים ניתן לראות על מסך הטלוויזיה שנמצא ממול. אז מה מחליטים?

על המסילה או בחיק הטבע?

בחוץ VS  בפנים: כל היתרונות וכל החסרונות.

ריצה על מסילה

למה כן – יתרונות

1. לא חוזרים לאחור - במידה ותתקלו בקושי מסוים, עייפות או חלילה פציעה תמיד תוכלו לעצור את הפעילות ולא לחזור את כל הדרך שעשיתם חזרה.

2. מזג האוויר לא מעניין אתכם - לא משנה אם חם, קר או גשום, תמיד תוכלו לעלות על מסלול הריצה ולבצע את הפעילות בלי שום קשר למזג האוויר שם בחוץ.

3. מרגישים בסרט - הריצה על הליכון יכולה להיות נוחה יותר בשל היכולת לצפות בסרטים או סדרות במהלכה. לא שבאמת אנחנו מצליחים לקלוט יותר מידי (בהנחה ואנו נמצאים במאמץ בינוני-גבוה) אבל עדיין הנוחות של הצפייה בטלוויזיה ומערכת השמע מסייעת למתאמנים רבים להעביר את שעת הפעילות.

4. מודדים – ריצה על מסילה נותנת בזמן אמת את המרחק, הקלוריות, קצב הריצה, והכל במסך אחד שנמצא ממש מול עינינו. כמובן שיש היום לרבים שעוני GPS  שיגידו לכם בדיוק את אותו הדבר אך עדיין זה לא נמצא בידי כולם. יש לקחת בחשבון עוד שמסלולי ריצה מסוימים גם עשויים לסטות ולטעות בחישוב אבל עדיין יוכלו לספק לכם אינדיקציה מסוימת.

5. בולמי זעזועים טובים – במסלולי ריצה חדישים ומקצועיים בולמי הזעזועים נמצאים במצב הטוב ביותר ובכך מפחיתים את העומסים על המפרקים ומרככים את הנחיתה בזמן המגע עם הקרקע.

 

למה לא – חסרונות

1. בולמי זעזועים רעים – במסלולי ריצה ישנים ולא מקצועיים את עלולים כמעט ולא לחוש בבולמי הזעזועים שנשחקו או שאינם עושים את עבודתם כבעבר. במקרה זה תרגישו כאילו אתם רצים על קרש ולא על מסלול ריצה.

2. פחות מאמץ- המסילה עצמה בתנועתה תומכת לגופנו במהלך הפעילות, היא מושכת את רגלינו אחורנית, כך שאנו מבזבזים פחות אנרגיה בתנועות הרגלים לעומת ריצה בשטח, בפארק או על הכביש. ריצה בחוץ מצריכה בדרך כלל שימוש רב יותר בקלוריות בשל תוואי השטח המשתנים ומזג האוויר.

3. משעמם – נתקלתי בעבר באנשים שיכלו להישבע כי הריצה על המסילה היא הדבר הטוב ביותר שקרה להם בחדר הכושר, אבל בינינו, היא יכולה להיות גם משעממת על אף המסך המשוכלל ועשרות הערוצים…

4. מונוטוני - הריצה היא ספורט מחזורי,  מונוטוני לחלוטין. מסיבה זו אלו המחזיקים את המכשיר בביתם גם הופכים אותו במהרה לקולב היקר בבית.

5. תכניות אימון כלליות – במידה והחלטתם לאתגר את עצמכם על המסילה, סביר להניח שתבחרו באחת מהתוכניות המוצעות על לחצני המכשיר. שינוי תכנית אימון הריצה בהחלט יכול להיות ריענון משמעותי אך לרוב הוא כלל אינו מתאים לכם. מאחר וכל רץ נמצא בכושר גופני שונה, ייתכן ותכנית האימון שתבחרו תהיה קשה מידי או לחלופין קלה. ההתאמה האמיתית למצבכם האישי ולמטרתכם תעשה על ידכם או על ידי מדריך ריצה מוסמך.

ריצה בחוץ

למה כן – יתרונות

1.רואים נופים- בריצה בחוץ תוכלו לראות את הנופים הירוקים של הפארק, את הכחול של הים או ליהנות מהאזור האורבני של העיר. כל אלו בוודאי יחליפו את תכניות הטלוויזיה מול מסילת הריצה החשמלית.

2.  מגוונים במשטחי הריצה – יחד עם הנופים היפים והמשתנים, אפשר גם לשנות את משטח הריצה ובכך ליצור עניין ואתגר נוסף באימון. ניתן לרוץ על חול ים רך, דשא, מדרכות, אספלט או על חולות שטח ויערות.

3. אפשר לעשות זאת בחברותא – ריצה אמנם יכולה להיתפס כספורט למתבודדים אבל כשעושים זאת עם פרטנרים נוספים לדרך, נקבל גם ערך מוסף משמעותי ביותר. ריצה בקבוצה או אפילו עם אדם נוסף תהפוך את הריצה לחברתית יותר ותסייע ברגעים היותר קשים בדרך.

4. השפעה מנטאלית – במחקר (1) שנערך באוניברסיטת יוטה דווח כי רצים אשר יצאו לבצע את הריצה בחוץ היו מרוצים ב-225% יותר לעומת אלו שרצו על הליכון בתוך מקום סגור. לא ידוע מהי הסיבה לכך אבל אפשר לשער שהשילוב של אור השמש, הירוק בעיניים ומשב הרוח הם הגורמים העיקריים להרגשה הטובה יותר.

 

5. השפעה פיזית- באותו המחקר נתנו לשתי קבוצות (קבוצה שרצה על מסילה וקבוצה שיצאה לרוץ באוויר הפתוח) לצאת לריצת 5 קילומטר. מסתבר שאלו שרצו בחוץ, רצו בממוצע ב-4 דקות פחות מאלו שרצו על מסלול ריצה ובמקום סגור. מסקנה: את השיא הבא שלכם אל תנסו לקבוע על בתוך חדר הכושר.

 

למה לא – חסרונות

1.ריצת מכשולים- כשמבצעים את הריצה בשטח סביר להניח שלא ממש תתקלו בבעיה זו, אבל כשתצאו לפארק או למדרכות השכונתיות אתם עלולים להיתקל בכלבים, בני אדם, רמזורים, כבישים, שלוליות, רוכבי אופניים ועוד.

2. זיהום אוויר – לצערנו יש לא מעט ימים בשנה בהם ישנו זיהום אוויר גבוה מהרגיל אך יתרה מכך – אנחנו לא ממש מודעים לזה. יציאה לריצה או לכל פעילות ספורטיבית מאומצת אחרת בזמן שאביך שם בחוץ אינה מומלצת ואינה תועיל לבריאותכם.

3. חשוך בלילה – קורה לא מעט פעמים כי אנשים עובדים עד מאוחר ומתקשים לבצע את האימון כי יעדיפו לדלג על הריצה בפארק השכונתי בשעת לילה חשוכה. ריצה באזורים לא מוארים לא תמיד תתאים לכולם. במידה ותחליטו לרוץ על מסילה בחדר הכושר או בבית, התאורה לא תהיה הבעיה המרכזית שלכם.

4. בטיחות – ריצה באוויר הפתוח עשויה להוסיף אולי יותר הנאה אבל גם יותר סיכון בטיחותי. ישנו סיכון גבוה יותר לפציעות (בגלל תוואי השטח המשתנים), חציית כבישים סואנים, ירידות תלולות, מדרכות רטובות ומחליקות, דבר שאינו קורה בריצה על מסילה.

5. מזג אויר – ריצה בחוץ מצריכה מכם כל הזמן לעקוב אחר מזג האוויר. בחודשי הקיץ הריצה תהיה חייבת להיות בשעות הבוקר המוקדמות או הערב המאוחרות עם דאגה כל העת לנקודות שתייה. בימי החורף מתחשבים במצב הטמפרטורה, הגשם, הרוח והלבוש.

אז מה מחליטים: בפנים או בחוץ?

יש לקחת את היתרונות ואת החסרונות של הריצה בחוץ ואת הריצה על המסילה ולהתאים אותה לאורח חיינו ולהעדפות האישיות. האחד יאהב לרוץ בגשם והאחר יחווה צמרמורת רק מהמחשבה. ניתן לשלב בין השניים ובכך פשוט ליהנות מכל העולמות.