דילמה לא קטנה עומדת בפנינו גם לאחר שקיבלנו החלטה על חזרה לפעילות גופנית ואולי להתחיל לעסוק בפעילות גופנית. אנחנו מבינים את החשיבות של הפעילות לאורח חיינו לבריאות ובכלל זה ממש באופנה וכולם מדברים על זה.

אך, מה נבחר? האם נעדיף לרכוש מכשיר כושר ביתי? האם נרשם לפעילות בקאנטרי המקומי? האם נעדיף פעילות בחוץ בטבע? הליכה או פעילות המשלבת גוף ונפש?  אכן, דילמה שההתגברות עליה הזאת יכולה לחסוך לנו הוצאות לא קטנות.

 

בחוץ או בפנים? צילום: MAX DIGITAL

 

חדרי כושר: רק 10% מצליחים להתמיד לאחר 3 החודשים הראשונים

 

חשוב שנמקסם את התועלות בקבלת ההחלטה שלנו. לא אחת עדים אנו למתאמנים הרוכשים מכשיר כושר לביתם ומהר מאד מוצאים עצמם משתמשים במכשיר היקר שעלותו אלפי שקלים כקולב לתליית מעילים ותיקים. לא אחת אנחנו מתחילים את הפעילות בחדר הכושר בהתלהבות רבה, התלהבות שהולכת ומתפוגגת במהלך השבועות החודשים הראשונים של הפעילות. הידעתם כי אחוז הנושרים מפעילות גופנית בחדר הכושר בשלושת החודשים הראשונים של הפעילות מתקרב ל- 90%? כלומר, רק 10% שורדים לאחר שלושה חודשים ומתמידים בפעילות ו-90% שמו כספם על קרן הצבי. אז כיצד נדע באיזו פעילות נבחר לפני שנזרוק כסף לחינם? באיזו פעילות ההישרדות שלנו תהיה הגבוהה ביותר?

במדעי הספורט בכלל ובפסיכולוגיה של הספורט בפרט בגישות החדשות המקובלות מנסים לפתור את הסוגיה באבחון מרכיבי האישיות של המתאמן. על ידי הגדרת האישיות של המתאמן ניתן להמליץ לו על כיוון או ענף בו סיכויי ההישרדות שלו גבוהים. כלומר, עיסוק בו יימצא סיפוק, הנאה ושמחת חיים שתמנע את נשירתו בהמשך.

הראשונה שהחלה במבחני האישיות הללו הייתה הפסיכולוגית DUDA ש"סידרה" אותנו על גרף שנע בין אדם משימתי ממוקד מטרה לבין אדם המושפע מגורמים סביבתיים רבים, תקשורת, מקובלות חברתית ועוד. אם נשתמש במושגים המקצועיים יותר ניתן לומר כי נמצאים אנו על קו שנע בין ה- TASK ORIENTED וה- EGO ORIENTED .

הכירו את המתאמן "ממוקד המטרה"

 

לכל אחד מאיתנו יש משני המינים אך, במידה ובכמות שונה. נמצא שככול שנתאפיין בתכונות של "ממוקד מטרה" ה-TASK סוג הפעילות והמסגרת שנבחר תהיה פחות חשובה. לאנשים בעלי מבנה אישיות שכזה ניתן להמליץ על רכישת מכשיר אירובי או ציוד הביתה. ברור לנו כי טיפוס זה מסמן את המטרה והוא כמו קרן לייזר מתביית עליה ולא עוזב אותה עד שמשיגה. אנשים אלו יציבו לעצמם את המטרה או ייעזרו במדריך שיציב להם את המטרה ואת האמצעים להשגתה. מרגע היציאה לדרך הם עצמאיים לפעילותם ואין חשש "שיחתכו" שלא ימלאו את הכתוב להם בתוכנית האימון. לדוגמא: אם יהיה כתוב להם 10 חזרות בתרגיל מסוים הם לא צריכים "שומר" הם יעשו את שכתוב: 10 חזרות ולא 9 ולעיתים גם לא 11. תוכנית האימון הופכת ל"תנ"ך " של הפעילות.

הכירו את המתאמן ה"תלותי"

 

מעטים הם האנשים שמאופיינים ממוקדי משימה מטרה באופן מוחלט רובנו מכילים שיעורים שונים של תכונה מיוחדת זו. בקצה השני של הגרף הקו מופיע אותו מתאמן שלעולם לא יוכל להתאמן ללא מסגרת, ללא חברה, ללא חברים שילוו אותו, ללא מצב שהוא ידווח לחברה על כך שהוא מנוי במועדון היוקרתי, או שהוא מתאמן בחברת סלבריטאים, או שיש רווח חברתי מחברותו במועדון. הפעילות אצל אחד כזה יכולה להיות בשביל "הפוזה" בלבד. סיכויי ההישרדות של מתאמן כזה קטנים. התמדתו תהיה כל זמן שהוא נמצא במוקד התעניינות, כל זמן שהוא מפיק רווח חברתי מהפעילות. כושר התחרות שלו נמוך ובקושי הראשון או בסדרת הקשיים הראשונה שלו הוא יימצא תרוץ לפרוש מהפעילות בכלל, אם לדוגמא יצטרף מתאמן זה לתחרות כנגד יריב וחלילה הסיכוי שלו להפסיד בולט מיד יעלו ויצוצו תירוצים כמו : אני עייף, אני פצוע, או תבוים פציעה, מתיחה תוך כדי ביצוע התחרות. מתאמן בעל אופי כזה ירבה לשקר את הסובבים אותו ואת עצמו בפעילות עצמה. הוא לא ימלא ויעשה את הכתוב בתוכנית האימון שלו. המאמן אמר לעשות 10 חזרות והפנה מבטו המתאמן יבלף ויעשה פחות.

 

המתאמן התלותי: חייב מסגרת

"שוטר" מאמן: זו הדרך להתמדה?

 

ברור לנו שמתאמן בעל אופי שכזה צריך "שוטר", "מטפלת", איש יחסי ציבור רק לא מאמן! אחד שיפקח עליו כל הזמן, אחד שיהיה גם מטפלת ויחלק מחמאות למתאמן. רק כך יש סיכוי להישרדות ולהתמדה של אותו מתאמן. לבעל אופי שכזה כמובן שלא נמליץ לרכוש מכשיר הביתה כי הסיכוי שיתאמן בבית לבדו שואף לאפס. לעיתים ירכוש הוא מכשיר ולו רק על מנת לספר לשכנים ולחברים כי הוא רכש מכשיר יוקרתי אך, שהתעניינות יורדת הוא מאבד עניין במכשיר ויעבור לחיפוש אחר ריגוש אחר.

פעילות קבוצתית למתאמנים

 

המתאפיינים באופי שכזה עדיפה הפעילות הקבוצתית על פעילות אישית. כאן הקבוצה תדחוף את המתאמן להמשיך להגיע לפעילות החברתית לא תמיד על מנת להתאמן לעיתים ה"לחץ" החברתי עצמו ישמש במכשיר להנעת אותו המתאמן.

כפי שציינו רובנו נמצאים בין הקצוות ומכילים משני טיפוסי האופי . תנסו לראות מה אתם יותר: משימתיים או פחות ממוקדים במשימה אלא מה שמסביבה? אמנם קיימים מבחני אישיות כתובים אך נמצא שאצל רוב האנשים כושר האבחון וניתוח מרכיב האישיות נמצא קרוב לתוצאות של מבחן אישיות, ברובנו אנו מכירים את עצמנו.  כבר כאן תוכלו לקבל את ההחלטה הראשונה שלכם הנכונה בהקשר של סוג הפעילות המתאימה לכם.

איזה טיפוס אתם?

 

האם ללכת לאומנויות לחימה לאירובי, או בכלל לפילאטיס? גם כאן יש חשיבות מכרעת לאיזה צד האופי שלכם נוטה. אם המגע הגופני בפעילות חשוב לכם או עושה לכם טוב תתמקדו בענפי המגע לסוגיהם החל מכדורסל, כדורגל ועד למקצועות הקרב. אם המגע הגופני הוא מכם והלאה תתמקדו בענפים בהם אין מגע כמו כדורעף, שיעורי סטודיו, עיצוב דינאמי וכדומה.

 

פילאטיס או אירובי?

 

 

אם אוהבי "אקשן" אתם ואדרלנין הוא מרכיב חשוב בפעילות שלכם תחפשו את האקסטרים , את התחרותיות ,כמו טניס , סקווש וכדומה . אם אתם מחפשים רגיעה גופנית תחפשו את היוגה הטאי-צ'י והפעילויות הרגועות. בדרך זו של צמצום יש לנסות להגיע למספר הענפים פעילויות שאתם חושבים תתאים לסוג האופי שלכם ולמה עושה לכם טוב.

כמובן שאתם הופכים לפסיכולוגים של עצמכם לשעה קלה, אך אל לכם לשכוח גם את המגבלות הגופניות שלכם, הגיל שצריך להיות פקטור חשוב בקבלת ההחלטות שלכם, מגבלות רפואיות (אם קימות כי הרי לא נלך נגד גופנו ) ועוד. גם אם הגעתם אחרי צמצום למספר ענפים ואו מספר סוגים של פעילויות שאתם אוהבים ההמלצה שלנו לנסות לגוון ולא להתמקד בענף או סוג פעילות אחד. הגוון שומר על העניין, מחייב את הגוף לביצועים שונים , הלמידה המוטורית שונה ומגוונת ויש בה יתרון רב.

אז רגע לפני שגיהצו לכם את כרטיס האשראי שבו עם עצמכם ותראו אם יכולים אתם לנתח את עצמכם ולהמליץ לעצמכם לאן לפנות , אם לא הצלחתם תנסו להתייעץ עם חבר, חברה המכירים אתכם היטב. זה שווה הרבה כסף !