שבר, מתיחה של גיד או רצועה, נקע במפרקים שונים, שטפי דם, פריצת דיסק בדרגות שונות, מכות יבשות, פריקת כתף ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של פציעות ספורט השכיחות בקרב ספורטאים.

מסתבר שאצל העוסקים בספורט על בסיס קבוע ישנו קשר הדוק בין סוג הספורט, מספר השעות השבועיות של האימונים והתחרויות, עצימות האימונים, רמת הכושר הגופני, סוג הציוד והלבוש, אורח החיים הספורטיבי וכדומה. לפיכך, פציעות ספורט הן שכיחות אצל העוסקים בספורט ברמות הגבוהות וכן גם אצל ספורטאים חובבים. ברם, כשמדובר בספורטאים ישנם כאלה שחשופים יותר לפציעות לעומת אחרים והדבר תלוי בגורמים שונים.

 

פציעות ספורט: שכיחות אצל העוסקים בכך. צילום: MAX DIGITAL

בשנים האחרונות נערכו מחקרים המתייחסים לעודף משקל והשפעתו על התפקוד הגופני בכלל ועל תפקוד ספורטאים בפרט. מסתבר שלעודף משקל ו/או אחוזי שומן השפעה רבה על איכות הביצועים הספורטיביים ובד בבד – התוצאות. ידוע שלספורטאים בענפי ספורט שונים אמורים להיות בעלי הרכב גוף מסוים והדבר שונה מענף לענף. לפיכך הרכב הגוף המומלץ לרץ מרתון אינו זהה לשחיין או שחקן כדורסל או רוגבי וכך הלאה.

הגורמים העיקריים לפציעות ספורט אצל כלל האוכלוסייה ובד בבד אצל כבדי משקל:

1. מוטיבציה רבה לאימון – שעלולה להוביל לפציעה בשל הרצון להרים משקל כבד במיוחד או לבצע אימון באיכות גבוהה מאוד עוד בטרם המערכות הגופניות הותאמו לכך.

2. טווחי תנועה מוגבלים במערכות שלד-שריר – אזי ביצוע תנועות ותרגילים המצריכים טווחי תנועה גדולים בהחלט עשויים להעלות עומס על המבנים השונים במפרק ולהוביל לפציעה.

3. אימוץ אורח חיים שאינו ספורטיבי – משפיע על משתנים רבים וכמובן על היארעות פציעות ספורט.

4. אי הקפדה על מנוחה ותוכנית אימונים שאינה מאוזנת או הדרגתית – בהחלט מהווה גורם תורם לפציעות ספורט.

5. שימוש בציוד לא מתאים – שימוש במיכשור אירובי, ביגוד, נעליים וכדומה עלול גם לגרום להעלאת עומסים על מפרקי עמוד-שדרה.

6. הפרזה בהיקף האימונים – קשור לעלייה במספר פציעות במיוחד אם לא מקפידים על הדרגתיות באימון.

7. הרכב הגוף – רזון מופרז או לחילופין עודף משקל משמעותי עלולים להיות קשורים גם הם לעלייה במספר הפציעות. לכן, כפי שצוין, להרכב הגוף השפעה רבה וקשר למצב הבריאותי למתאמנים 'מן השורה' בכלל ולעוסקים בספורט (חובבנים ומקצוענים) – בפרט.

 

 

עודף משקל. אחד מגורמי הפציעות האפשריות. צילום: cc by FBellon

8. חימום ומתיחות – סוגית החימום והמתיחות לפני ואחרי פעילות גופנית הניבה בשנים האחרונות דיונים רבים ובצד מחקרים המצדדים ביתרונות של חימום ומתיחות כאמצעי להפחתת פציעות ספורט, ישנם גם מחקרים אשר לא מצאו יתרון משמעותי בביצוע מתיחות כאמצעי להפחתת הפציעות.

במחקר שנערך במרכז ניקולס לרפואת ספורט וטראומה מהתעמלות, ביה"ח לנוקס היל, ניו-יורק, ארה"ב

(Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma, Lenox Hill Hospital, (USA  נבדק נושא אתלטים צעירים במשקל עודף. על פי המחקר הישנות השמנת היתר ועודף המשקל אצל צעירים ומתבגרים הולכת וגוברת ברחבי העולם, ככל שהם מפחיתים בפעילות גופנית וברמות הפעילות הכללית. מתבגרים בעודף משקל והשמנת יתר הם ברמת סיכון של יותר מפי שניים מאחרים להיפצע בעת פעילות גופנית. אתלטים הסובלים מהשמנת יתר הם בסיכון של פי שלושה לחוות נקע בקרסול לעומת מתבגרים אתלטים במשקל נורמאלי. יש להדגיש כי קיימים מספר מרכיבים נוספים (פסיכולוגיים ופיזיים כאחד) אשר עלולים להשפיע על מגמות אלו בקרב הסובלים מעודף משקל, כגון בושה והימנעות משהייה בחברת ספורטאים אחרים וכו'. כל אלו גם יחד מהווים מעין מעגל בלתי פוסק אשר מצריך הכוונה מקצועית (לעיתים רב-תחומית) כדי לסייע לאנשים הללו לשנות את שגרת חייהם.

ברמה הסוציולוגית, קידום פעילות גופנית אצל ילדים והשגחה על הרגלי התזונה שלהם הם מפתחות אסטרטגים חשובים להפחתת הישנות עודף המשקל והשמנת היתר. במידה ונצליח להרגיל ילדים מגיל צעיר להתעסק בפעילות גופנית נפחית את הסיכון שיחוו פציעות ספורט שונות במהלך משחק כללי והשתתפות בפעילויות ספורטיביות.

בשורה התחתונה

עודף משקל הנו גורם משמעותי המשפיע על תחומי חיים רבים ובד בבד על העוסקים בספורט. חשובה תשומת הלב לכך בגיל מוקדם ככל שניתן על מנת להפחית בעיות משמעותיות יותר בעתיד.

מאת: ד"ר איתי זיו ועמית אברהם – פיזיותרפיסט מוסמך, בעל תואר שני והתמחות בפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות שריר ושלד. סטודנט לדוקטורט בפציעות מחול. בעל קליניקה פרטית לטיפול במגוון פציעות שריר ושלד, פציעות ספורט ומחול. מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים".