צלילה הנה אחד מענפי הספורט האתגריים השכיחים ביותר הקיימים. בדרך כלל ספורט זה מקובל אצל צוללנים חובבניים שמעוניינים לצפות בדגים, יונקים ימיים ונוף הימי העשיר כגון: אלמוגים, ספינות נטושות ופלאי טבע שונים (מכתשים, ניקרות, מערות) ועוד…

 

צלילה: פוגעת במסת העצם?

צלילה אינה מיועדת לשיפור הכושר הגופני הכללי, הסיבה העיקרית לכך הנה שבעת הצלילה אין נשיאה כמעט כלל של משקל הגוף, מספר התנועות המבוצעות על ידי הצוללים הן בדינאמיות מאמץ (מספר התנועות המבוצעות פר דקה) נמוך במיוחד והמאמץ הנדרש ממערכות לב, כלי דם ונשימה נמוך מאוד בהתאמה. כך שגם צלילה למשך זמן של 30-60 דקות (ויותר) לא תגרום לשיפור המיוחל בכושר האירובי, לזירוז חילוף החומרים, לשיפור המצב הבריאותי באופן ממשי וכדומה פי שניתן להשיג בפעילויות אירוביות אחרות כמו: הליכה, ריצה, שחיה, רכיבה על אופניים ועוד הנעשים בתנאים פיזיים אחרים וקצב הלב עולה בהן לרמה גבוהה דיה לשם שיפור יכולת אירובית משמעותית.

היעדר המשקל בעת הצלילה הינו בעל השלכות ממשיות על תפקוד מערכות גוף נוספות שונות כגון:שלד-שריר. אזי העומס הנמוך בעת הצלילה גורם לגירוי נמוך במיוחד של רקמות כמו: שריר, עצם וסחוס. כאן המקום לציין שהפעלת עומס נמוך במיוחד במעגלי החיים על רקמות אלו קשור לירידה במסת העצם, הסחוס, השריר ורקמות נוספות ובשל כך גובר הסיכוי להיארעות מחלות שכיחות כמו אוסטיאופורוזיס ואוסתיאוטריטיס (קשורה לשחיקת סחוסים). מחלות אלו אומנם שכיחות במיוחד אצל נשים אך גם גברים סובלים מהן ובעיקר אלה שהנם עם דרגות סיכון למחלה (גנטיקה, צריכה מועטה של סידן, מעשנים, המאופיינים באורח חיים סדנטרי – יושבני) ועוד. חשוב לציין שאיברים שונים בגוף האדם כמו: מערכת לב, נשימה וכלי דם, מערכות שלד-שריר וכדומה, במידה והן לא יפעלו, האדם יאבד באופן משמעותי את יכולתו הגופנית והדרך מנקודה זו ללקות במחלות והרעה במצב הבריאותי – קצרה.

במחקר שנערך במחלקה לריאומטולוגיה בבית החולים סנטה מריה בליסבון שבפורטוגל (Rheumatology Unit, Santa Maria Hospital. ) נבדקה צפיפות העצם בקרב צוללנים מקצועיים  (לדוגמה: מדריכי צלילה, צוללנים העוסקים בעבודות שונות מתחת למים (אזרחיות או צבאיות ועוד). מסתבר שהתנאים בעת צלילה מאוד דומים לריחוף בחוסר שיווי משקל לאורך זמן, בדומה למצבם של אסטרונאוטים בחלליות ולמנוחה במיטה, מצבים שמקושרים לאיבוד מסת עצם. המחקר הנוכחי בדק את צפיפות העצם של 66 צוללנים מקצועיים ונמצאה ירידה בצפיפות העצם בהשוואה לקבוצת הביקורת שכללה אנשים שאינם צוללים.

בשורה התחתונה

צלילה מקצועית מבלי לבצע בנוסף על כך פעילות גופנית מתאימה בסיס קבוע, כרוכה בהשפעה שלילית על מסת העצם, במיוחד אצל נשים שחשופות יותר למחלת האוסטיאופורוזיס בכלל ובגיל המבוגר – בפרט.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14749976