חשיבות הצבת יעדים והגדרת מטרות בדרך למימושן חשובה בהכוונה לתהליכים ברי הביצוע. דוגמא לכך היא: פסיכולוגיים המטפלים בספורטאים המסייעים בשיפור הביצועים בתחרות ובהעלאת הסיפוק הרגשי מההתמודדות.

על חשיבות הצבת יעדים. צילום: MAX DIGITAL

משמעות הדרך והכיוון

 

קשה ואף בלתי אפשרי להגיע למקום הרצוי כאשר איננו יודעים את הדרך. לצורך כך,  פותח מודל SMART,  העוסק בדרך היעילה ביותר של הצבת מטרות ויעדים. המודל פותח ע"י אדווין א. לוק מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת מרילנד, ארה"ב. המודל טוען שמטרה צריכה להיות ספציפית, ניתנת למדידה, ברת השגה, רלוונטית ונתונה לזמן קצוב.
השימוש במודל  SMART יהווה צורת מעקב ברורה יותר אחר המיקום המדויק בדרך ליעד הספציפי.  משמעות המשוב: חשוב לבצע משובים תכופים במטרה לאמוד את מיקומנו בתהליך בצורה מדויקת ככל האפשר. שיטה זו ברת ביצוע אך ורק אם היא תחולק לשלבים. למשל: הזמן שיוקצב לקופצים לגובה הרוצים להתמקד בשיפור תוצאת הקפיצה ב 25 ס"מ, יעמוד על שנה. בתקופה זו המשימה תחולק ל 12 יעדים (כמספר החודשים). היעדים נשארים קבועים (כ- 2 וחצי ס"מ בחודש), פשוטים וריאליים. כך נוכל לסכם את המשוב החיובי ביתר קלות, לפי תקופות קצרות ולא לפי תקופה אחת ארוכה. שיטה זו של משובים חיוביים תביא את המתאמנים למבט קדימה אל עבר המטרה הגדולה עם הרבה יותר מוטיבציה על רקע ההצלחות הקטנות.

הגדלת הביטחון העצמי


לשבירת הסלע הגדול (המטרה) לאבני דרך קטנות (היעדים) השפעה רחבת טווח. מלבד העלאת רמת המוטיבציה, פעולה זו מקנה את האפשרות להצליח ביתר קלות לעבור מיעד ליעד. ככל שזיכרונות ההצלחה מהשגת היעדים יהיו רוויים ותכופים יותר, כך גם הביטחון העצמי יגדל. הגברת הביטחון העצמי תשפר בצורה ניכרת את רמת האימונים וכן את רמת הביצועים.

תיאום ציפיות

 

חציית אבני הדרך והשגת המטרות יתרחשו רק במידה ואלו המבצעים אותה יאמינו שהן אפשריות. אם המטרה המתבקשת אינה ריאלית, כך גם הסיכויים להניע את עצמנו אל עברה פוחתים. השקעת זמן מחשבה בקושי המשימה עלולה להביא את המתאמן למצב של הליכה על חבל דק. כלומר: לאזור המאתגר שבין שני קצוות. מצד אחד היעד הקל, הנוח והפשוט ומצד שני השאיפה למטרה בלתי ריאלית.

שמירה על איזון

 

האיזון בתוך ומחוץ לתהליך יושג אך ורק באמצעות הצבת יעדים אפקטיביים, שתמתן את תחושת הלחץ והחנק הנובעים מתוך הרצון להשיג מטרות שאינן ריאליות (העלולות לגרום לייאוש כבד ומפח נפש במידה והביצוע אינו מספק). מפתח חשוב לשמירה על איזון בתהליך הוא הצבת מטרות ויעדים לביצוע עצמו ולא לתוצאה. יעדי ביצוע ניתנים לבקרה שוטפת, למשוב חיובי מתמיד ולשליטה מקסימאלית. לדוגמא: ריצה בזמן של 10 שניות למרחק של 100 מטרים נחשב כיעד לביצוע. בעוד שזכייה במדליית זהב במסגרת תחרות ריצה נחשבת כיעד לתוצאה.