נעלי הריצה הן מרכיב ציוד עיקרי וחשוב בארוננו. לרובנו, בין אם אנו ספורטאים מקצוענים, חובבנים או סתם אנשים שמעדיפים להעביר את היום בנוחות מרבית, לפחות זוג אחד של נעלי ספורט. אי לכך, שוק נעלי הריצה הוא שוק ענק המגלגל כספים רבים ורוב החברות משקיעות משאבים בטכנולוגיה ובפיתוח נעלי הריצה. נעלי הריצה אמורות לספק את ההגנה הטובה ביותר על כף הרגל והגפה התחתונה. נעל טובה צריכה לעמוד בספיגת זעזועים, לשלוט בתנועה, להיות גמישה ובעלת אורך חיים סביר בו זמנית. נעליים טובות ומתאימות ימנעו פציעות וישפרו את יעילות וטכניקת הריצה, ולכן לבחירת נעלי ריצה קיימת חשיבות רבה. חשוב לזכור כי גם אם אינך סובל מבעיות הנובעות מריצה, זה לא בהכרח מעיד על כך שהנעליים מתאימות לך.

נעל טובה צריכה לעמוד בספיגת זעזועים, לשלוט בתנועה, להיות גמישה ובעלת אורך חיים סביר

איחור בהחלפתם של נעליים שחוקות הוא אחד הגורמים לפציעות עקב ריצה. הערכות לגבי החלפת הנעליים משתנות ונעות בין 900-550 ק"מ של שימוש. כלומר, רוב האנשים צריכים להחליף את הנעליים שלהם לפני שהם רואים בעין שחיקה ממשית. הסיבה היא שה- midsole, שזו שכבה אמצעית בנעל המרככת ומייצבת, תישחק לרוב לפני הסוליה. כאשר זה קורה, הנעל מאבדת מהיציבות התפקודית ויכולת ספיגת הזעזועים שלה. הדרך הטובה ביותר לדעת מבעוד מועד, היא לבדוק האם קיימים קמטים ב- midsole באותו אזור בנעל עליו מופעל עומס רב.

.

כיצד אנו הולכים ורצים?

במהלך הליכה וריצה נורמלית, החלק החיצוני האחורי של כף הרגל נוגע ראשון ברצפה (מתרחשת סופינציה) ומסיבה זו השחיקה בנעל נפוצה באיזור זה. לאחר מכן כף הרגל מתגלגלת פנימה ומשטתחת לאורך הקשת האורכית (בתנועת פרונציה). לסיום,  כף הרגל שוב עושה סופינציה על ידי גלגול דרך כריות כף הרגל מה שתורם לכף הרגל להיות נוקשה לקראת דחיפה יעילה.

אפשר לחלק לשניים את הבעיות הביומכניות שעשויות להפריע לתנועה נורמלית:

1. היפר-פרונציה בכף הרגל והקרסול – החלק החיצוני של העקב מכה ברצפה ראשון וכף הרגל מתגלגלת פנימה בהגזמה כאשר מרכז כף הרגל יבלוט פנימה והקשת האורכית משתטחת. בצורת דריכה זו, הקרסול וכף הרגל לא יכולים לייצב את הגפה התחתונה והגוף כראוי. מצב זה הינו הגורם השכיח ביותר לפגיעות עקב ריצה.

2. היפר-סופינציה בכף הרגל והקרסול – החלק החיצוני של העקב מכה ברצפה ראשון אבל כף הרגל לא מתגלגלת פנימה במהלך מחזור הדריכה. במקום, היא נשאר על צידה החיצוני ועומס רב מתרכז בחלק קטן מאד של הצד החיצוני של כף הרגל.

מימין פרונציה בכף הרגל והקרסול. משמאל סופינציה

במרבית מהמקרים, הרצים אשר מפתחים פציעה מבצעים יתר סופינציה או פרונצית יתר. נעל ריצה יכולה לעודד את התפקוד הנורמלי של כף הרגל והגפה התחתונה ולעזור להתגבר על בעיות ביומכאניות רבות. נעל ריצה שאינה מתאימה עשויה להפריע לתפקוד הנורמלי של כף הרגל והגפה.

מבנה נעלי הריצה: כל מה שרציתם לדעת

את צורת הנעל ניתן לראות בבהירות אם מסתכלים על תחתיתה. Last, הינה התבנית על פיה נבנית הנעל וקיים שוני בייצורה בין מפעלי הנעליים השונים. באופן כללי, לנעלי ריצה יש אימום ישר, מעוקל או מעוקל למחצה. לנעלי ריצה עם אימום ישר יש חומר השומר על תמיכה מתחת לציר הפנימי של כף הרגל ותכונה זו מומלצת לכפות רגליים עם פרונציה חמורה. לעומת זאת, האימום המעוקל למחצה הוא השכיח ביותר בנעלי ריצה. נעליים אלו מכילות חומרים נוספים שנבנים לתוך ה- midsole והם האחראים על שליטה בתנועה. הן מתאימות לכף רגל נייטרלית. הנעליים בעלות האימום המעוקל יהיו לרוב נעלי מרוץ שטוחות, המספקות רמה אופטימלית של חומרים קלי משקל אך מאידך הם אינם מייצבות. כף הרגל הפחות שכיחה שהינה בעלת מבנה של סופינציה תרוויח מנעל כזו מאחר ולנעל יש רמה מסוימת של רכות. מבנה ה-Last- ישפיע על מידת הקשיחות והגמישות של הנעל.

מימין לשמאל: אימום ישר, אימום מעוקל למחצה ואימום מעוקל

Outsole הינו החלק החיצוני ביותר של הסוליה עליו דורכים ולרוב הינו עשוי גומי. בנעלים המותאמות למגרש, הסוליה מתוכננת במיוחד לאפשר יציבות צידית. הוא עשוי מגומי מחומרים משתנים. למשטח הריצה יש השפעה על סוג הסוליה המועדפת. תפקיד הסוליה להתנגד לשחיקה ולאפשר כוחות גזירה. ה- Upperהוא החלק העליון של הנעל המכסה את החלק העליון של כף הרגל. חלק זה אוחז את כף הרגל וכולל את השרוכים. הינו עשוי עור או חומר סינטתי קל יותר ונושם על מנת להפחית מהחום מתוך הנעל. "הלשון" של חלק זה מרפדת את החלק העליון של כף הרגל בעקבות מיקום השרוכים. ה- Toebox מכיל את מיקום האצבעות וצריך להיות רחב וארוך מספיק על מנת לאפשר תנועתיות שלהן.

Midsole היא השכבה החשובה ביותר מאחר והינה מרככת ומייצבת את שתי השכבות upper ו outsole. לשכבה זו תרומה גדולה בספיגת זעזועים. כמו כן חשוב שחלק זה יהיה יציב מהעקב עד השליש הרחוק של הנעל שם הוא צריך להיות גמיש באיזור בו האצבעות מתחברות לכף הרגל ומתכופפות. החומר הנפוץ ביותר המשמש לחלק זה הוא EVA  שהינו חומר קל משקל, רך וגמיש. ניתן לערבב חומרים שונים כך שמגיעים לדרגת צפיפות שונה. לעיתים קרובות קיימת צפיפות כפולה לחלק זה כך שהחומר קשיח יותר בחלק הפנימי, עובדה התורמת בהגבלת הפרונציה. חומרים נוספים היכולים להיכלל בחלק זה הינם אוויר, ג'ל וחומרי פלסטיק.

Post or Footbridge הוא החלק הקשיח ב-midsole אשר מגדיל את היציבות לאורך הצד הפנימי של נעל הריצה. חלק זה יימצא בכל הנעליים המייצבות יותר.

תפקיד ה-  Shank בנעל יהיה לאפשר תנגודת לתנועות סיבוביות ולכיפוף במרכז הנעל. הוא מאפשר כיפוף מתחת לאצבעות במקום מתחת לקשת כאשר מעבירים את משקל הגוף לפנים. ה- Sockliner הוא החלק בתוך הנעל שיש לו בדרך כלל קצת קשת וחומר סופג זעזועים מוכנס לתוכו. את העקב מקיף ה- Heel Counterשהינו חלק נוקשה המספק יציבות ובכך יכול לשלוט בתנועה של החלק האחורי של כף הרגל.

אז איך קובעים איזה נעל מתאימה לי?

לאחר שנקבע מהו סוג כף הרגל שלך ומידת הפרונציה הקיימת בשילוב עם מבנה הגפה התחתונה כולה ותבנית התנועה המתרחשת בה, ניתן לעבור לשלב הבא בו מתאימים את סוג הנעליים. למשל, זוית ומנח הברך (כגון רגלי X או O) ישפיעו על התנועה בגפה כולה ואי לכך התאמת הנעל ומידת התמיכה שלה יתבצעו גם על נתונים אלו. ישנה חלוקה לתכונות השונות של הנעליים. קיים שדה רחב למגוון הנעליים אשר נע בין תמיכה מקסימאלית למינימאלית.

לנעל המספקת תמיכה רבה יש post קשיח,  תמיכה לאנטי – פרונציה בחלק הפנימי של ה- midsole, חומר בעל קשיחות כפולה ו-heel counter  קשיח.  מאפיינים אלו מונעים מכף הרגל להתגלגל פנימה יתר על המידה וצורתם ישרה יותר מה שמאפשר מקסימום תמיכה לכף הרגל. אלו הן נעלי הריצה הקשיחות ביותר ומכוונות לשליטה.

נעלים רכות ישלטו פחות טוב בתנועה. נעל כזו תאפשר לכף הרגל להסתובב פנימה ולספוג זעזועים. צורתה המעוקלת מעודדת את תנועת כף רגל ויש לה midsole רך ביותר עם תמיכה פנימית מינימאלית.

במידה וקיימת קשת פנימית ופרונציה טבעית ונורמאלית, קיימות נעליים המציעות מיזוג של רכות, תמיכה מדיאלית ואורך חיים. לרוב תיהיה להם צורה מעוקלת למחצה.

השיקולים בעת בחירת נעל חדשה:

  • נסיון קודם עם נעליים
  • בעיות וכאבים נוכחיים
  • צרכים ביומכניים של מבנה כף הרגל והגפה התחתונה
  • גורמים סביבתיים
  • דרישות הריצה או ההליכה
  • גובה ומשקל: מטופל כבד יותר יצטרך יותר יציבות בנעל מאחר והוא רץ לאט יותר וכף הרגל תימצא יותר זמן בפרונציה. המטופל הקל יותר אשר רץ מהר יותר לא יצטרך כל כך הרבה יציבות.

מבנים שונים של גפה תחתונה ותבניות התנועה בהתאמה ישפיעו על בחירת קטגורית הנעל

רגע לפני שמחליטים: 10 טיפים לרכישת נעלי הריצה

1. ערכו את הקניה בשעות אחר הצהריים המאוחרות כאשר כפות הרגליים במצבן הרחב ביותר לאחר עומסו של יום שלם. צריך לזכור כי כפות הרגליים נוטות להתרחב בזמן ריצה.

2. הביאו איתכם את זוג הנעליים הישן שלכם כיוון שרמת שחיקת הנעל ומיקומה יעזרו למוכר בקביעת רמת קריסת כף הרגל שלך. אם יש לכם מדרסים, הביאו אותם גם כן. בנוסף, גרבו את  סוג הגרב איתה אתם רצים.

3. אל תקנו את ה"מילה האחרונה" של נעליים, יכול להיות שהן לא מתאימות לכם.

4. על הנעל להיות נוחה ולא לוחצת. טעות שכיחה היא לקנות נעליים קטנות מדי. בדקו אם יש מספיק מקום בקופסת הנעליים על ידי לחיצת האגודל לתוך הנעל ממש מעל לבוהן. קופסת האצבעות צריכה לאפשר תנועת בהונות בפנים. בדוק האם יש מספיק מקום באזור הכי רחב של כף הרגל. הנעל לא צריכה להיות לוחצת, אבל כף הרגל גם לא צריכה להחליק בפנים. העקב של כף הרגל צריך להתאים בנוחות לאחורי הנעל בלי להחליק מעלה או מטה בעת הליכה או ריצה.

5. החלק העליון של הנעל צריך להתאים ללא גירוי או לחיצה אדוקה על אזור כלשהו של הרגל.

6. ברגע שמצאתם נעליים מתאימות עשו בהם פעילות בחנות ככל האפשר כגון הליכה ואף ריצה וקפיצה במקום. אתם צריכים להרגיש את הנעל בפעולה ולוודא כי היא נוחה. בעת הרכישה, נסו מספר דגמים מאותה קטגוריה המתאימה לכף רגלכם. לכל זוג יהיו מאפייני נוחות שונים.

7. וודאו כי סוליית הנעל מתכופפת בקלות במקום בו כף הרגל מתכופפת.

8. אל תסמכו על תקופת הסתגלות, נעלי ריצה צריכות להיות נוחות ביום שאתה קונה אותן.

9. וודאו כי אתם מודדים את שתי הנעליים. יכול להיות כי כף רגל אחת יותר גדולה מהשנייה. יש להתאים לפי כף הרגל הארוכה יותר.

10. אף פעם אל תנעלו נעליים חדשות לריצות ארוכות, זה עלול לגרום לשלפוחיות, כאבי רגליים ואפילו גרוע יותר.

באדיבות מרכז איימקס