ידוע שישנו קשר חזק בין כאב לבין שיבוש בתבניות תנועה, אך לא תמיד ברור מי הביצה ומי התרנגולת. האם תבניות תנועה לקויות מובילות לכאבים או שהכאבים קדמו והובילו לתנועה לקויה?

דרך יעילה ואלגנטית לפתור בצורה חלקית את הסוגיה היא בעזרת תמיסת מלח עם אחוז גבוה של נתרן (5.8%). נמצא שהזרקת תמיסה זו לשריר מובילה לכאבים חזקים למשך זמן מסוים, ללא תופעת לוואי או נזק מתמשך מלבד הכאב עצמו.

לא תמיד ברור מי הביצה ומי התרנגולת

במחקר עדכני משנת 2009 בדקו את השפעותיו של כאב על תרגיל מכרע קדמי בקרב 20 משתתפים. עשרה מתוכם קיבלו זריקה המורכבת מתמיסת מלח עם אחוז גובה של נתרן לראש הפנימי של הארבע ראשי. לעשרה הנותרים הזריקו תמיסת מלח עם אחוז נמוך של נתרן (0.9%) אשר לא מובילה לכאבים. המשתתפים לא ידעו איזו מבין שתי הזריקות הם קיבלו. ניתוחי תנועה בעזרת פלטות כוח ומדידת פעילות חשמלית של שרירי הארבע ראשי וההמסטרינג התבצעו במהלך המכרע בזמנים שונים: לפני הזריקה, מיד אחריה ו-20 דקות לאחר מכן.
נמצא  שהזריקה עם אחוז הנתרן הגבוה הובילה לשינויים משמעותיים בתנועה. הן הפעילות החשמלית של כל השרירים, והן הכוחות שנמדדו בעזרת פלטת הכוח נמצאו נמוכים לעומת הביצוע שקדם לזריקה. ממצא מעניין הוא שפעילות שריר ההמסטרינג ירדה בצורה משמעותית למרות המרחק היחסי מאזור הזריקה. בעת ביצוע המכרע עשרים דקות לאחר הזריקה הכאב חלף לגמרי בקרב המשתתפים, אך עדיין נמדדה פעילות שרירית והפעלת כוחות נמוכה.

תופעה זו מלמדת על כך שהשינוי בתבנית התנועה נמשך גם לאחר הפסקת הכאב. המסקנה האפשרית היא שלאחר פציעה שכאמור החלימה לגמרי, ישנה ירידה ביכולת השרירית לייצב את המפרק וכתוצאה להוביל לפציעות חוזרות ונשנות.

שתי התגליות המעניינות של המחקר

1- על אף שהחומר הפעיל הוזרק רק לראש הפנימי של הארבע ראשי, הפעילות של כל השרירים סביב מפרק הברך ירדה בצורה משמעותית. ניתן ללמוד מכך על תגובה חזקה של מערכת העצבים לכאב, אשר ככל הנראה מפחיתה את הפעילות של כל השרירים מסביב למפרק.

2- לאחר עשרים דקות מזמן קבלת הזריקה לא חשו המשתתפים עוד כאב בכלל, אך למרות זאת נמדדה פעילות שרירית והפעלת כוחות נמוכה מהרגיל. תופעה זו תורמת להבנה מדוע פציעה קודמת היא גורם הסיכון הגדול ביותר לפציעה עתידית באותו אזור. ניתן ללמוד ממחקר זה שחזרה לפעילות מלאה לאחר הפסקת הכאבים לא מבטיחה תפקוד תקין של השרירים השונים מסביב לאותו מפרק. מצב זה מוביל לחוסר יציבות של המפרק אשר מגדיל את הסיכון לסבול מפציעה נוספת.

*כותב המאמר הוא מאמן כושר ביחידת עלית בצה"ל, מאמן כושר אישי ומרצה במסגרות שונות שמח לפתוח את קורס האימון הפונקציונאלי -מן המחקר אל הפרקטיקה כבר בחודש יולי הקרוב. כל הפרטים בקישור הבא.

מקורות:

Henriksen M, Alkjaer T, Simonsen EB, Bliddal H. Experimental muscle pain during a forward lunge–the effects on knee joint dynamics and electromyographic activity. Br. J. Sports Med. 2009 Jul; 43(7):503-7