אין מה לעשות, בני האדם חייבים ליהנות מפעילות גופנית כדי להתמיד בה לאורך זמן. אז איזה פריט יגרום לכם ליותר הנאה באימונים? מה יעזור לכם להרים משקלים גבוהים יותר? ואיך מוצאים מסגרת ספורטיבית ממנה תוכלו גם ליהנות? אלו הם חמשת הדרכים להפוך את הפעילות הגופנית למהנה הרבה יותר.

 

שי אלנקרי

קודם כל לפני שחושבים על האימון: חושבים איך נהנים ממנו! צילום: MAX DIGITAL


 

1. מצאו לכם פרטנר

 

לא מחשב, לא גאדג'ט ולא עוד אביזר אלקטרוני. בראש ובראשונה בחרתי לציין "פרטנר" כי אני לפני הכל מאמין באנשים. אנשים קרובים. קרובים מאוד. דרך מצוינת לשמור על המוטיבציה היא מציאת פרטנר שאיתו תוכלו לבצע את הפעילות. לפני שאר הדברים החומריים כדאי ללכת על האפשרות של מציאת בן אנוש. קבעו ימים וזמנים קבועים כך שלאף אחד מכם לא יהיה "נעים" אפילו לבטל. זוהי דרך נהדרת בה תוכלו להיצמד ללוח הזמנים. מחקרים רבים מראים שבן זוג / שותף לאימונים / מאמן כושר או חבר ישמור אתכם עם רמות מוטיבציה גבוהות יותר, יעלה את רמת ההנאה באימון עצמו, וכן, סיכויי ההתמדה שלכם יהיו גבוהים גם כן.

 

 

שי אלנקרי

פרטנר: כבר מצאתם? צילום: MAX DIGITAL


 

2. לא תוכלו בלי מוזיקה

 

נגן מוזיקה בעיני זה אחד הדברים החשובים בייחוד לפני פעילות אירובית ממושכת. מוזיקה מספקת למתאמן פוקוס ועניין המפיג את השעמום כתוצאה מהאימון. אלו המתאמנים עם מוזיקה אהובה מרגישים את ה"היי" (תחושה עילאית שקשה לתאר), תחושה נהדרת המסיחה את כל המגבלות באימון. מוזיקה ידועה גם כמעוררת. אדם המסיים יום עבודה מונוטוני ומשעמם, ישבור שגרה ויכנס לאנרגיות חדשות כתוצאה מהאזנה למוזיקה במהלך האימון. אפילו במחקרים שנעשו נמצא כי אימון עם מוזיקה יסייע לכם להרים משקל גבוה יותר באימון (זו ההזדמנות שלכם להפוך לשוורצונגר). מוזיקה מסייעת לאימון להיות אפקטיבי וגם נמרץ יותר. קחו עובדה אחת נוספת ואחרונה לגבי המוזיקה: הידעתם כי אימון עם מוזיקה עשוי לעלות את סיבולת המתאמן ב- 15% עד 20% יותר?
 

3. מה השעה? שעון דופק אבל לא רק בשביל הזמן

 

שעון דופק אמנם יראה לכם את השעה בדיוק כמו כל שעון אחר אבל הוא גם ייתן לכם את טווחי הדופק המומלצים בהתאם למטרה, יתריע בפניכם על דופק "נמוך מידי" או "גבוה מידי". למעשה, שעון דופק יכול לשמש כמאמן אישי לאורך הפעילות עם תצוגת הדופק בזמן אמת. כן, אולי לא ציינתי אבל עבודה בטווחי דופק נכונים תוביל אתכם לתוצאות. לדוגמא: אדם המבצע צעידה יומית על אותה המהירות והדופק למשך שנים, לא יוכל להתלונן על כך שאינו יכול לרוץ, למרות שמבצע פעילות גופנית מידי יום. בכדי לשפר את הסיבולת לב ריאה, יצטרך אותו אדם לעבוד בדפקים גבוהים יותר (לא גבוהים מידי כמובן) ולכן יש מקום לעבודה עם שעון דופק שייתן את דופק המטרה ויראה את מצב הדופק בזמן הפעילות. שימוש בשעון יכול לסייע לכם בשמירת הדופק הרצוי לאורך כל האימון, יאפשר לכם לדעת מתי אתם צריכים דחיפה נוספת או לחלופין, מתי אתם צריכים להרגיע את הקצב.

 

 

4. אל תוותרו על נעלי הריצה שלכם

 

איך תוכלו לוותר על נעלי ריצה? כשאני אומר נעלי ריצה אין זאת אומרת שאלו נעליים לרצים בלבד. הכוונה היא לנעליים ספורטיביות שיאפשרו לכם לרוץ או ללכת בנוחות המקסימאלית. לבחור נעל זה כמו לבחור משקפי ראייה, ההתאמה חייבת להיות אישית ומותאמת לאדם ולאופי הפעילות. חשוב לזכור שכבר מזמן נעלי הריצה לא מתפקדות בתור נעליים אופנתיות שמתאימות רק לבגדים, לנעלי ריצה יש טכנולוגיה בפני עצמה – דבר שכמובן מייקר את העלות אבל במקביל משפר את החוויה והנוחות. רגע לפני שאתם נכנסים לפעילות גופנית, אל תחסכו ו'תמשכו' עם נעליים ישנות. הקפידו למצוא נעל שתהיה מתאימה ונוחה עבורכם ואני מבטיח שזו תספק לכם את החוויה המתאימה. מניסיון עם מתאמנים רבים, שימוש בנעל ספורט לא נוחה יכול לגרום לכם לחוסר הנאה, פציעות מיותרות, ולעתים גם לרצון עז לפרישה מהאימונים (כתוצאה מההנאה שכנראה לא הגיעה).
 
הירו צ'אלנג' 2013 תמונות

נעלי ריצה: התאימו אותם לסוג הפעילות שלכם

5. מצאו לכם מסגרת

 

ישנה חשיבות עליונה למציאת מסגרת ספורטיבית יחד עם הרצון לשמור על כושר גופני טוב. בתאוריה אין אדם שלא יודע לעשות ספורט באופן עצמאי ואפילו כל אחד יכול לשמש כיועץ תזונה אישי לעצמו, אבל בפועל, המרחק בין מה שאנו יודעים למה שאנו מבצעים הוא עצום. מסגרת תשמור עליכם בתוך הגבולות והיעדים שהצבתם לעצמכם, תקדם אתכם למטרה בצורה מקצועית ובטוחה ותגרום לאימונים שלכם להיות הרבה יותר מהנים. להלן 5 אפשרויות למציאת מסגרת ספורטיבית:

א. למנויי חדר כושר – הצטרפו לשעורי סטודיו בליווי של מדריך (קיקבוקס, ספינינינג, TRX, יוגה, פילאטיס).
ב. למתאמן הבייתי - רכשו אביזר דיגיטאלי לשדרוג האימון. אביזר כדוגמת מד צעדים (שכמובן מציג את נתוני הפעילות עם זיכרון ארוך טווח) צמיד FITBIT, פולאר LOOP, שעון דופק וקלוריות (שייתן לכם את טווחי הדופק והקלוריות שנשרפו בפעילות) או אפילו הורידו אפליקציית כושר שתעודד אתכם ללכת ולהתאמן יותר. 
ג. למתאמן הבייתי חסר המוטיבציה – שכרו את שרותיו של מאמן כושר אישי אשר יסייע לכם בתהליך.
אם אתם לא יוצאים לחדר הכושר – תנו למסגרת האישית של חדר הכושר להגיע אליכם.
ד. לאלו שהרימו ידיים מחדרי כושר- הצטרפו לאימונים בקבוצות קטנות או לסטודיו בוטיק המציע אימוני כושר מיוחדים.  במסגרת זו תזכו לקבל את ההרגשה הכי קרובה (ולעתים גם לא פחות ממנה) של האימון האישי, היחס האישי, ההיכרות עם כל אנשי הצוות, לשמור על מסגרת תומכת ולא המונית ולחסוך גם מאות של שקלים בכל חודש (העלות החודשית המסתכמת יכולה להיות פחותה בכ-50%-40% לעומת מאמן כושר אישי)
ה. לאלה שאוהבים טבע, קור, חום וירוק בעיניים - אם אתם נמנים בין חובבי הריצה המושבעים, פשוט הצטרפו לקבוצת ריצה. ישנם עשרות קבוצות ריצה ברחבי הארץ, החל מדרגת מתחילים ועד למתקדמים. בקבוצת ריצה תתאמנו יחד עם רצים ברמות שלכם ואפילו גבוהות משלכם, תלמדו טכניקות אימון ותהיו שותפים ליעדים ומטרות. אם ריצה לא נכללת בין הפעילות המועדפות עליכם, נסו להצטרף לקבוצת הליכה. אבל לא סתם קבוצת הליכה, אלא הליכה ספורטיבית באמצעות מקלות. הליכה נורדית, ככה קוראים לזה, שילוב של פלג הגוף התחתון והעליון, אתגר חדש שתופס תאוצה בעולם וגם בישראל, פעילות מהנה והכי חשוב: מתאימה לכולם. 
צילום: CC BY Hotel Der Oeschberghof - Golf - Spa - Tagung

אישי בקבוצה קטנה: הכי קרוב ל-1 על 1. צילום: CC BY Hotel Der Oeschberghof – Golf – Spa – Tagung

 

בשורה התחתונה

 

אין מה לעשות, בני האדם חייבים ליהנות מפעילות גופנית כדי להתמיד בה לאורך זמן. תהיו חייבים להציב יעדים ולאמוד את קצב ההתקדמות כל הדרך עד לכיבושם. הצבת מטרה ללא יעדים היא זו שגורמת לנו פחדים ואף לכישלון. ברגע שתהיו במסגרת המציבה לכם יעדים, מהר מאוד תמצאו את עצמכם לוקחים חלק בפעילות המאתגרת ולא רק לשם עשיית הפעילות הגופנית אלא גם נהנים ממנה. אל תשכחו כמה תועלות תוכלו להפיק כתוצאה מהאימון, וזכרו תמיד את ההרגשה העילאית ותחושת הריחוף המלווה אתכם בסיום, ההרגשה שאליה כולם מתמכרים.